Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
70  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Opening station Colmschate;
Beschrijving:
Een band van Kabel Omroep Deventer (KOD), later opgegaan in Deventer Radio Televisie (DRTV), rondom de opening van het NS-station Colmschate, met beelden van o.a.:
- Toespraken van dhr. Hammer en burgemeester Waal tijdens de bijeenkomst voor de opening van het station op vrijdag 26 mei 1989;
- Kinderen lopen met ballonnen naar een perron waar de allereerste trein stopt;
- Burgemeester Waal, voorzien van conducteurspet en 'spiegel' geeft een fluitsignaal ten teken dat de trein kan vertrekken;
- De trein zet zich in gang en verlaat het nieuwe station;
- De voortzetting van het openingsfeest met een humoristische toespraak door de gemeentesecretaris;
- De overhandiging van een rol met 'Deventer verrassend veelsporig';
- Een vervolg van de toespraken en de onthulling van een bord met het opschrift 'Deventer V.V.';
- Diverse feestelijkheden buiten op zaterdag 27 mei 1989, rond de opening, een dag eerder, van het nieuwe station.
Lengte in minuten:
00:13:58
Datering begin:
1989-05-26
Datering eind:
1989-05-27
Adres:
Deventer, [geen straatnaam]  
Colmschate, [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
Kabel Omroep Deventer (KOD)
Materiaal:
U-matic;
small;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
formaat geluid: mono;
Atlantisnummer:
BB08572
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4362BB05735 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het, 1960-01-01
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het
Beschrijving vervolg:
vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de wind.

0:04:02Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

0:04:13De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

0:04:25De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

0:04:35We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

0:04:58De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

0:05:17Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

0:05:28Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

0:05:41Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

0:05:51Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

0:06:14Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

0:06:27De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

0:07:00In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

0:07:49Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

0:08:01De
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05735
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4369BB05742 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:04Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:08en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:27Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:32Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:55De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:25Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:37Een propellorvliegtuig landt.

0:01:52In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:15De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:39Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:04Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:08en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:27Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:32Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:55De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:25Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:37Een propellorvliegtuig landt.

0:01:52In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:15De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:39Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in
Beschrijving vervolg:
Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.

0:03:08Het hart is een dubbel uitgevoerd computer systeem.

0:03:11Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.

0:03:23Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.

0:03:30De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.

0:04:04De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.

0:04:08De assistent heeft een telex en twee strip printers.

0:04:12De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.

0:04:33Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld

0:04:38Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.

0:04:46De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.

0:05:05Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.

0:05:18en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.

0:05:28Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.

0:05:35Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.

0:05:48De plan controller maakt hiervoor de invoer.

0:05:53De toestemming wordt aangegeven op het
Lengte in minuten:
00:15:21
Datering:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05742
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4366BB05739 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:02Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:07en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:26Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:31Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:54De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:22Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:36Een propellorvliegtuig landt.

0:01:51In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:14De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:38Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:02Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:07en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:26Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:31Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:54De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:22Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:36Een propellorvliegtuig landt.

0:01:51In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:14De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:38Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in
Beschrijving vervolg:
Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.

0:03:08Het hart is een dubbel uitgevoerd computer systeem.

0:03:13Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.

0:03:23Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.

0:03:32De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.

0:04:03De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.

0:04:08De assistent heeft een telex en twee strip printers.

0:04:12De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.

0:04:26Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld

0:04:38Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.

0:04:47De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.

0:05:04Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.

0:05:19en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.

0:05:29Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.

0:05:37Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.

0:05:46De plan controller maakt hiervoor de invoer.

0:05:52De toestemming wordt aangegeven op het
Lengte in minuten:
00:15:20
Datering:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05739
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Pompgemaal ;
Beschrijving:
Arbeiders maken een betonnen fundering voor een pompgemaal. Het gebouw wordt in steen opgetrokken.
Lengte in minuten:
00:06:45
Adres:
Almelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB04795
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
14736BB05757 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,, 1960-01-01
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
Beschrijving vervolg:
douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Oud nummer:
BB05757
Materiaal:
rolfilm;
16 mm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Provinciale wegen. Hoog water IJssel ;
Beschrijving:
Een film met beelden van:

- De provinciale weg Zwolle-Ommen;

- Hoog water in de IJssel;

- Een auto (rode Saab) op de dijk langs de IJssel met hoog water;

- Wilgenkatjes in bloei.
Lengte in minuten:
00:07:20
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB07739
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Sluis in kanaal IJssel - Zwartewater in aanbouw ;
Beschrijving:
Opname's van de aanbouw van de Spooldersluis.

Lengte in minuten:
00:02:00
Datering:
1960-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03770
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4350BB05723 De film behandelt een radartechniek, waarbij de frequentie van het uitgezonden radarsignaal voortdurend verandert.

0:00:02Philips logo met tekst "Frequency Agility radar"

0:00:09De kern van de radar is een spinresonantie magnetron.

0:00:20Dit werkt met een frequentie van 8,5 tot 9,5 Ghz.

0:00:24Een radarsysteem kan met een vaste frequentie in die band werken.

0:00:43Een andere mogelijkheid is dat een radarsysteem met een steeds wisselende frequentie werkt.

0:01:03De Frequency agility radar gebruikt willekeurige frequenties.

0:01:27De mate van reflectie van de radargolven hangt op onvoorspelbare wijze van de frequentie af.

0:01:37Een radar met een vaste frequentie zal niet continu een signaal terug ontvangen, omdat het vliegtuig niet continu voor die frequentie reflecteert.

0:02:30Een Frequency agility radar ontvangt wel steeds signaal, omdat het vliegtuig altijd wel een of meerdere frequenties reflecteert. Dit maakt vroegtijdige detectie mogelijk.

0:02:47Dit wordt geïllustreerd met een oscilloscoop.

0:03:32Tekst: "Reduction of Glint (= schittering)". Het gaat erom dat bij gebruik van een vaste frequentie nu eens bijvoorbeeld de linkervleugeltip reflecteert en dan weer de rechter, zodat er onzekerheid in de juiste positie ontstaat.

0:03:53Dit is hinderlijk voor vuurleidingapparatuur.

0:04:57Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt.

0:05:40Tekst: "Resistance to Jamming (weerstand tegen stoorzenders)". Theoretisch is het mogelijk een radarinstallatie die met een vaste frequentie werkt te storen met een signaal met een smalle bandbreedte.

0:06:04Het storen van een Frequency agility radar is veel moeilijker, omdat de frequentie van de stoorzender steeds aangepast zou moeten worden.

0:07:33Tekst: "Reduction of, 1961-00-00
Titel:
Frequency Agillity Radar ;
Beschrijving:
De film behandelt een radartechniek, waarbij de frequentie van het uitgezonden radarsignaal voortdurend verandert.

0:00:02Philips logo met tekst "Frequency Agility radar"

0:00:09De kern van de radar is een spinresonantie magnetron.

0:00:20Dit werkt met een frequentie van 8,5 tot 9,5 Ghz.

0:00:24Een radarsysteem kan met een vaste frequentie in die band werken.

0:00:43Een andere mogelijkheid is dat een radarsysteem met een steeds wisselende frequentie werkt.

0:01:03De Frequency agility radar gebruikt willekeurige frequenties.

0:01:27De mate van reflectie van de radargolven hangt op onvoorspelbare wijze van de frequentie af.

0:01:37Een radar met een vaste frequentie zal niet continu een signaal terug ontvangen, omdat het vliegtuig niet continu voor die frequentie reflecteert.

0:02:30Een Frequency agility radar ontvangt wel steeds signaal, omdat het vliegtuig altijd wel een of meerdere frequenties reflecteert. Dit maakt vroegtijdige detectie mogelijk.

0:02:47Dit wordt geïllustreerd met een oscilloscoop.

0:03:32Tekst: "Reduction of Glint (= schittering)". Het gaat erom dat bij gebruik van een vaste frequentie nu eens bijvoorbeeld de linkervleugeltip reflecteert en dan weer de rechter, zodat er onzekerheid in de juiste positie ontstaat.

0:03:53Dit is hinderlijk voor vuurleidingapparatuur.

0:04:57Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt.

0:05:40Tekst: "Resistance to Jamming (weerstand tegen stoorzenders)". Theoretisch is het mogelijk een radarinstallatie die met een vaste frequentie werkt te storen met een signaal met een smalle bandbreedte.

0:06:04Het storen van een Frequency agility radar is veel moeilijker, omdat de frequentie van de stoorzender steeds aangepast zou moeten worden.

0:07:33Tekst: "Reduction of
Beschrijving vervolg:
Clutter (vermindering van valse echo's)". Die ontstaan bijvoorbeeld door reflectie tegen golven.

0:08:38Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt. De signaal/ruis verhouding is veel beter. Daarom is een schip veel beter tussen de golven te zien.

0:09:41Radars van vliegtuigen geven bij gebruik op een vaste frequentie reflecties, vooral doordat de zijlussen van het stralingspatroon weerkaatsen tegen grondobjecten met een goede reflectie voor die frequentie.

0:10:12Bij Frequency agility radar verandert het stralingspatroon voortdurend en geven grondobjecten een egale achtergrond.

0:10:43Ook regen geeft storingen op een radarbeeld met een vaste frequentie, maar niet bij Frequency agility radar.

0:11:05Ter illustratie wordt een radarbeeld van drie eilanden vertoond.

0:11:11Bij goed weer is een duidelijk radarbeeld te zien.

0:11:20Bij matige regenval is het beeld versmeerd.

0:11:28Bij hevige regenval is er geen herkenbaar beeld meer. Bij gebruik van Frequency agility radar zijn de contouren van de eilanden nog wel te zien.

0:12:28Het vermogen van Frequency agility radar om regen en wolken te zien maakt het mogelijk om de hoogte en uitgebreidheid van wolken te bepalen.

0:11:55Tekst: "Frequency agility radar installations". De Philips magnetron heeft maar 1 bewegend deel.

0:12:33De oscilator en zender kunnen in de meeste bestaande apparaten worden ingebouwd.

0:12:49Bijvoorbeeld in het L4/5 vuurleidingssysteem van Holland Signaal.

0:12:58Dit systeem maakt gebruik van een snelle scan (4,2 omwentelingen per minuut), vooral tegen laag vliegende vliegtuigen.

0:13:10Na het vinden van het doel wordt dit gevolgd. De computer stuurt gegevens naar de wapensystemen (kanonnen of projectielen).

0:13:23De belangrijkste componenten zijn de
Lengte in minuten:
00:17:00
Datering:
1961-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05723
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
In het heden ligt het verleden, 1950-1985 Afscheid Ir.H. Wieringa H.I.D. Provinciale Waterstaat ;
Beschrijving:
Een film rond het afscheid van Ir.H. Wieringa H.I.D. van Provinciale Waterstaat.
Lengte in minuten:
00:21:30
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02774
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Gramsbergen verharding ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond het verharden van een zandweg, met beelden van:
- Het egaliseren van het pad;
- Het sproeien van een teerlaag;
- Het aanbrengen van een toplaag van grind.
Lengte in minuten:
00:02:05
Datering:
00-00-1950
Adres:
Gramsbergen, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB08146
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stratenmakers ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond het aanbrengen van wegverhardingen, met beelden van o.a.:
- Stratenmakers aan het werk;
- Het egaliseren van de grond;
- Een wals;
- Asfalt;
- Een auto (E 24482);
- Het sproeien van een teerlaag;
- Het afstrooien met een grindlaag.
Lengte in minuten:
00:04:35
Datering:
00-00-1950
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08147
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Sloten maaien met zeis ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van het handmatig maaien van slootkanten met behulp van een zeis in het Zwitserse Wallis.
Lengte in minuten:
00:00:15
Datering:
00-00-1960
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08148
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Lupard, Bermen- en Slotenmaaier ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van een demonstratie mechanisch slootkanten maaien met behulp van een tractor met maaier, onder het oog van vele toeschouwers.
Lengte in minuten:
00:01:43
Datering:
00-00-1965
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08149
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Excentrisch gebouwde tractor (maaien) ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van een tractor met maaier en de tekst 'Excentrisch gebouwde tractor.
Lengte in minuten:
00:00:17
Datering:
00-00-1965
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08150
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Slootbodem met Schoepenrad (mechanisatie) ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van een tractor en het losmaken van een geul met behulp van een schoepenrad.
Lengte in minuten:
00:01:46
Datering:
00-00-1965
Adres:
Raalte, [geen straatnaam]  
Deventer, [geen straatnaam]  
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08151
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Moth. Circelmaaier ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van een tractor voorzien van een cirkelmaaier.
Lengte in minuten:
00:00:12
Datering:
00-00-1965
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08152
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Motormaaier Apia II ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm rond mechanisch wegenonderhoud, met beelden van een motormaaier.
Lengte in minuten:
00:00:10
Datering:
00-00-1965
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB08153
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Bouw van de Hesselingenbrug bij Steenwijk ;
Beschrijving:
Reportage over de bouw van de Hesselingenbrug bij Steenwijk, over het kanaal naar Ossenzijl, in 1965:

Beelden van de oude brug en de bouw van een noodbrug;

De sloop van de oude brug en het heien voor de fundering van de nieuwe brug;

De bouw van de nieuwe brug.
Lengte in minuten:
00:20:34
Datering:
00-00-1964 - 00-00-1965
Adres:
Steenwijk, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03301
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Duits;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Provinciale Waterstaat in Overijssel. 75 jaar trouw ten dienste van het gemene belang ;
Beschrijving:
Documentaire over de dienst Provinciale Waterstaat in Overijssel. Na een introductie over het ontstaan van de dienst worden een aantal bouwwerken getoond. Vervolgens komen de feestelijkheden rondom het 75-jarig bestaan en de opening van het nieuwe gebouw aan bod. Afgesloten wordt met een diner bij hotel Suisse in Zwolle. Onder de toespraak van de Commissaris van de Koningin worden beelden getoond van een spoorlijn, waterwegen, bruggen, sluizen en een heideveld met schapen.
Lengte in minuten:
00:21:00
Datering:
00-00-1957
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03307
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Jeugd Verkeers Brigade - diverse festiviteiten ;
Beschrijving:
Reportage over verschillende festiviteiten en activiteiten bij de Jeugd Verkeers Brigade (JVB) te Kampen in 1951.
Het aanbieden van de grote trom aan de JVB door de heer G. Duiveman, organisator van de tentoonstelling 'Kampen roept';
Bezoek aan de JVB door de Commissaris van de Koningin ir. J.B.G.M. Ridder de van der Schuere;
Ingebruikneming van een grote maquette bij de verkeerstentoonstelling 'Politie - veilig verkeer' in de Gehoorzaal te Kampen, september 1951;
Verschillende verkeers- en EHBO-oefeningen door de JVB.
Tekstborden geven toelichting bij de beelden.
Lengte in minuten:
00:22:28
Datering:
00-00-1951
Adres:
Kampen, [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
J.B.G.M. Ridder de van der Schueren;
Oud nummer:
BB03335
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Opening van het raadhuis en de haven van Enschede ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Journaalbeelden van de opening van het raadhuis in augustus 1933 en de haven van Enschede in augustus 1936.

Beschrijving:

0:07 Polygoonjournaal-reportage over de activiteiten rondom de opening van het nieuwe raadhuis te Enschede, met de openingstoespraak door burgemeester J.G.E. Rückert.

0:41 Een aubade van de verzamelde Enschedese zang- en muziekverenigingen.

1:31 Polygoonjournaal-reportage van de opening van de haven van Enschede. De minister van Waterstaat, Jhr. Ir. O.C.A. van Lith de Jeude en verschillende autoriteiten stappen aan boord van de boot ?De Veluwe?. De boot vaart vanuit Hengelo over het Twente-Rijnkanaal naar de haven van Enschede. In de haven varen veel pavoiseerde bootjes van inwoners rond.

2:58 Einde.
Lengte in minuten:
00:02:51
Datering:
00-00-1933 - 00-00-1936
Adres:
Enschede, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03317
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Opening van de N48 Ommen - Raalte, 1956 ;
Beschrijving:
Een film rondom de feestelijke opening van de N48 Ommen - Raalte, de huidige N348, met beelden van o.a. de laatste werkzaamheden aan de weg, de aangebrachte versieringen, de officiële opening met diverse hoogwaardigheidsbekleders en een muziekkorps in klederdracht, een brug, de aankomst in Ommen met auto's die door een symbolische wegversperring rijden, en diverse straatbeelden van Ommen.
Lengte in minuten:
00:03:47
Datering:
00-00-1956
Adres:
Ommen, [geen straatnaam]  
Lemelerveld, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03294
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
3658BB03295 Proefopnames voor de film 'De Weg Gebaand', een documentaire van Provinciale Waterstaat over de aanleg van de Noord-Zuid verbinding in Overijssel, met beelden van:
- Een jongen in een weiland met melkbussen in de weer;
- Een scholier op de fiets met zijn schooltas achterop de bagagedrager;
- Een tegemoetkomende boer met tractor;
- Vier scholieren op de fiets met hun schooltassen achterop;
- Een tegemoetkomende man op zijn brommer;
- Een grote boerderij;
- Een tractor met aanhanger vol melkbussen;
- Een weiland;
- Een boer met zijn paard aan het werk met een hooischudder;
- Een jongen melkt een koe en zeeft de melk voordat deze de melkbus in gaat;
- Een hooischudder;
- Een watermolen;
- Een fraaie oude boerderij met rode dakpannen;
- Een watermolen;
- Een bord met de tekst 'Nieuwe Weg Geopend';
- Een gloednieuw geasfalteerde weg;
- Een voorbij rijdend wegenwachtbusje (Citroën);
- Automobilisten maken voor het eerst gebruik van de nieuwe weg;
- Hoogwaardigheidsbekleders kijken toe;
- Een grote vrachtwagen (Krupp) van C.P. de Groot N.V., Zwaartransport tel. 4191 Voorschoten;
- Een clapperboard met het opschrift 'De Weg Gebaand', Sound 24, Opname 1, Scene 37;
- Een autoweg in aanbouw;
- Een clapperboard met het opschrift 'De Weg Gebaand', Sound 24, Opname 1, Scene 37A;
- Een autoweg in de bocht gezien;
- Verbodsborden voor het L.A. en R.A. afslaan;
- Sound 24, Opname 1, Scene 48;
- De autoweg met een vrachtwagen door de bocht en vele auto's die voorbij komen razen;
- Een bord met 'Provincie Overijssel';
- Een boerderij met koeien;
- Een tractor komt aanrijden;
- Een snelheidsbord (50 Km/u.) langs de kant van de weg;
- De weg over de Holterberg;
- Een melkwagen bij de zuivelfabriek te Almelo;
- Een man noteert het aantal voorbij komende voertuigen voor de administratie;
- Twee vrachauto's met draaiende betonmolens;
- Voorbij razende auto's;
- Twee vrachtwagens, 00-00-1967
Titel:
Proefopnames van ´De weg gebaand´ ;
Beschrijving:
Proefopnames voor de film 'De Weg Gebaand', een documentaire van Provinciale Waterstaat over de aanleg van de Noord-Zuid verbinding in Overijssel, met beelden van:
- Een jongen in een weiland met melkbussen in de weer;
- Een scholier op de fiets met zijn schooltas achterop de bagagedrager;
- Een tegemoetkomende boer met tractor;
- Vier scholieren op de fiets met hun schooltassen achterop;
- Een tegemoetkomende man op zijn brommer;
- Een grote boerderij;
- Een tractor met aanhanger vol melkbussen;
- Een weiland;
- Een boer met zijn paard aan het werk met een hooischudder;
- Een jongen melkt een koe en zeeft de melk voordat deze de melkbus in gaat;
- Een hooischudder;
- Een watermolen;
- Een fraaie oude boerderij met rode dakpannen;
- Een watermolen;
- Een bord met de tekst 'Nieuwe Weg Geopend';
- Een gloednieuw geasfalteerde weg;
- Een voorbij rijdend wegenwachtbusje (Citroën);
- Automobilisten maken voor het eerst gebruik van de nieuwe weg;
- Hoogwaardigheidsbekleders kijken toe;
- Een grote vrachtwagen (Krupp) van C.P. de Groot N.V., Zwaartransport tel. 4191 Voorschoten;
- Een clapperboard met het opschrift 'De Weg Gebaand', Sound 24, Opname 1, Scene 37;
- Een autoweg in aanbouw;
- Een clapperboard met het opschrift 'De Weg Gebaand', Sound 24, Opname 1, Scene 37A;
- Een autoweg in de bocht gezien;
- Verbodsborden voor het L.A. en R.A. afslaan;
- Sound 24, Opname 1, Scene 48;
- De autoweg met een vrachtwagen door de bocht en vele auto's die voorbij komen razen;
- Een bord met 'Provincie Overijssel';
- Een boerderij met koeien;
- Een tractor komt aanrijden;
- Een snelheidsbord (50 Km/u.) langs de kant van de weg;
- De weg over de Holterberg;
- Een melkwagen bij de zuivelfabriek te Almelo;
- Een man noteert het aantal voorbij komende voertuigen voor de administratie;
- Twee vrachauto's met draaiende betonmolens;
- Voorbij razende auto's;
- Twee vrachtwagens
Beschrijving vervolg:
en een autobus;
- Een bestelbus van 'Bestrijdingsmiddelen Almelo';
- Sound 24, Opname 2, Scene 18;
- Een DAF vrachtwagen met aanhanger (VF-30-75);
- Fietsers bij een boerderij;
- Een boer op zijn tractor.
Lengte in minuten:
00:10:29
Datering:
00-00-1967
Adres:
Almelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03295
Materiaal opmerkingen:
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
3660BB03297 Een film met o.a. restopnames van de film 'De Weg Gebaand', een documentaire van Provinciale Waterstaat over de aanleg van de Noord-Zuid verbinding in Overijssel, met beelden van:
(zwart/wit)
- Een aantal mannen lopen buiten een trap op;
- Een trein in een tunnel;
- Een grote bouwput met op de achtergrond een schip;
- Het logo van de Rijksvoorlichtingsdienst de RVD;
- Einde;
(kleur)
- Een man werkzaam aan zijn bureau;
- Een getekend muntstuk van 1 gulden met het opschrift 'Apparaatskosten 30%, rente+afschrijving 40%, kosten aan derden 30%';
- Een man bladert door een boek;
- Een haven met grote schepen;
- Auto's rijdend door een tunnel;
- Twee fietsers op een fietspad;
- Een boek met het opschrift 'Waterstaat in Overijssel';
- Heren achter een bureau;
< 00:01:29-00:02:03 blanco film >
(kleur)
- Een ingenieur tekent op een kaart waarop te lezen valt 'Velsen, Autotunnel, Pontveer, Noordzeekanaal, Tunnelbouw te Velzen';
-Een bouwtekening van de spoorweg- en de autotunnel;
- Een groot bord in een weiland het opschrift 'ABM, Amsterdamsche Ballast Maatschappij Tunnelbouw';
- Werkzaamheden met schop en draglines;
(zwart/wit)
- Het maken van een betonconstuctie met behulp van draadijzer;
- Het storten van cement/beton;
-'Hoge heren' komen een een kijkje nemen;
- Arbeiders lassen aan de damwanden;
- Een overzicht van de bouwput van de Velzertunnel;
- Arbeiders aan het werk in de tunnelbuizen met het plaatsen van metalen roosters;
- De torens van de Velzertunnel in aanbouw;
- Een schip vaart door het Noordzeekanaal;
- Een trein rijdt door de tunnel;
- Auto's rijden door de tunnel;
- Het eind van de tunnel;
(kleur)
- Ingenieur Wieringa met bril;
(zwart/wit)
- Een schip vaart over de Velzertunnel heen;
(kleur)
- Een man bladert door het boek 'Waterstaat in Overijssel';
- Een verpleegster loopt in de gang van een ziekenhuis met een karretje;
- Mannen, 00-00-1967 - 00-00-1984
Titel:
Prov. Waterstaat in Overijssel ;
Beschrijving:
Een film met o.a. restopnames van de film 'De Weg Gebaand', een documentaire van Provinciale Waterstaat over de aanleg van de Noord-Zuid verbinding in Overijssel, met beelden van:
(zwart/wit)
- Een aantal mannen lopen buiten een trap op;
- Een trein in een tunnel;
- Een grote bouwput met op de achtergrond een schip;
- Het logo van de Rijksvoorlichtingsdienst de RVD;
- Einde;
(kleur)
- Een man werkzaam aan zijn bureau;
- Een getekend muntstuk van 1 gulden met het opschrift 'Apparaatskosten 30%, rente+afschrijving 40%, kosten aan derden 30%';
- Een man bladert door een boek;
- Een haven met grote schepen;
- Auto's rijdend door een tunnel;
- Twee fietsers op een fietspad;
- Een boek met het opschrift 'Waterstaat in Overijssel';
- Heren achter een bureau;
< 00:01:29-00:02:03 blanco film >
(kleur)
- Een ingenieur tekent op een kaart waarop te lezen valt 'Velsen, Autotunnel, Pontveer, Noordzeekanaal, Tunnelbouw te Velzen';
-Een bouwtekening van de spoorweg- en de autotunnel;
- Een groot bord in een weiland het opschrift 'ABM, Amsterdamsche Ballast Maatschappij Tunnelbouw';
- Werkzaamheden met schop en draglines;
(zwart/wit)
- Het maken van een betonconstuctie met behulp van draadijzer;
- Het storten van cement/beton;
-'Hoge heren' komen een een kijkje nemen;
- Arbeiders lassen aan de damwanden;
- Een overzicht van de bouwput van de Velzertunnel;
- Arbeiders aan het werk in de tunnelbuizen met het plaatsen van metalen roosters;
- De torens van de Velzertunnel in aanbouw;
- Een schip vaart door het Noordzeekanaal;
- Een trein rijdt door de tunnel;
- Auto's rijden door de tunnel;
- Het eind van de tunnel;
(kleur)
- Ingenieur Wieringa met bril;
(zwart/wit)
- Een schip vaart over de Velzertunnel heen;
(kleur)
- Een man bladert door het boek 'Waterstaat in Overijssel';
- Een verpleegster loopt in de gang van een ziekenhuis met een karretje;
- Mannen
Beschrijving vervolg:
lopen door hoog water;
- Een haven;
- Een man achter zijn bureau aan het werk;
- Een aftiteling met daarin dank aan Ballast Nedam, RVD, diverse personen en de productie van Provinciale Waterstaat in Overijssel;
- Een man zet een schop in de grond met op de achtergrond een groot schip;
- Auto's rijden door een tunnel;
- Een ingenieur achter zijn bureau;
- Arbeiders bezig met grondwerk;
- Een boot aan een aanlegsteiger;
- Een snelweg met scherm;
- Een schip in brand;
- De torens van de Velzertunnel;
- Een autoweg met telsysteem (leiding over de rijbaan) om inzicht te krijgen op de hoeveelheid verkeer dat langs komt;
- Een boot afgemeerd langs een aanlegsteiger;
- Een weiland, fietspad en bloeiende bermen met de Hoogovens op de achtergrond;
- Auto's in de rij voor een verkeerslicht;
- Een ingenieur achter zijn bureau;
- Scheepswerf Peters;
- Een bord met het opschrift 'Zuiveringschap West-Overijssel';
- Fietsers op een fietspad;
- Een bedrijfsgebouw van Edel Tapijt Genemuiden;
- Een brug bij Hasselt;
- De tweede Velzertunnel;
- De aanleg van een fietspad;
- Een ingenieur achter zijn bureau;
- De aanleg van gescheiden rijbanen;
- Auto's rijdend door een tunnel;
- Een brug bij Hasselt;
- Boekjes met de titel 'Oppervlaktewater N.W. Overijssel';
- De kaart van de provincie Zeeland;
- Water en de eilanden;
- Een auto en vrachtwagen rijden onder een open tunnel door;
- Een fietser rijdt op een voorrangsweg met rechts van de weg een bushalte;
- Een ingenieur achter zijn bureau;
- Twee fietsers naast elkaar op een buitenweg;
- Een snelweg bij schemering;
- Een grote betonconstructie met het opschrift 'N.V. Haven van Vlissingen';
- Een sluis;
- Een bootje op het Zwarte Water;
- Een sluis;
- De sas van Genemuiden;
- Grondwerkzaamheden met draglines;
- Een oude brug bij Hasselt;
- Een schip in bran';
- Een gebouw van Provinciale Waterstaat in
Lengte in minuten:
00:18:50
Datering:
00-00-1967 - 00-00-1984
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03297
Materiaal opmerkingen:
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
formaat geluid: stom;