Uw zoekacties: De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds re...

De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Film
4362BB05735 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het, 1960-01-01
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het
Beschrijving vervolg:
vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de wind.

0:04:02Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

0:04:13De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

0:04:25De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

0:04:35We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

0:04:58De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

0:05:17Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

0:05:28Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

0:05:41Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

0:05:51Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

0:06:14Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

0:06:27De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

0:07:00In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

0:07:49Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

0:08:01De
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05735
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;