Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
21 zoekresultaten
sorteren op:
560 Luchtpamfletten
Inventaris
1. Duitse Pamfletten
1.02. Nederland (door Duitsers verspreide pamfletten, brochures e.d.)
439 Helden der Lucht-Houdt vol en verdedigt U. Carricatuur van een Engels, Amerikaans en Russisch vliegtuig
Code:
13-2A-41
Aanvraagnummer:
439
Taal:
Nederlands
Rubriekscode:
1.02.
Verspreidingsgebied:
Nederland (door Duitsers verspreide pamfletten, brochures e.d.)
Ga naar dit stuk:
laatste wijziging 20-08-2015
1 gedigitaliseerd
560 Luchtpamfletten
Inventaris
1. Duitse Pamfletten
1.03. Duitse V-Actie
504 W = de Woede der Wijfelaars over de Weergalooze Wandaden der Engelsche vliegers
Code:
14-2B-6
Aanvraagnummer:
504
Taal:
Nederlands
vt:
Duitse V-actie
Rubriekscode:
1.03.
Verspreidingsgebied:
Duitse V-Actie
Geografische namen:
laatste wijziging 20-08-2015
1 gedigitaliseerd
560 Luchtpamfletten
Inventaris
3. Pamfletten Pacific gebied
3.01. Nederlands-Indië (door het Nederlands-Indische Gouvernement verspreide pamfletten)
599 Tolonglah anak2 kapal oedara serikat. (Helpt de bemanningen van de Geallieerde vliegtuigen). Voorzijde: Oproep tot de bevolking de bemanningen van geallieerde vliegtuigen, die in moeilijkheden zijn geraakt, te helpen. Uw steun zal beloond worden." Achterzijde: Vlaggen van Verenigde Staten, Australië, Engeland, Nederland en China boven aardbol, omringd door vliegtuigen (in kleur)
Code:
35-1-1.3
Aanvraagnummer:
599
Rubriekscode:
3.01.
verspreidingsdatum:
1944
Taal:
Indononesisch
Verspreidingsgebied:
Nederlands-Indië (door het Nederlands-Indische Gouvernement verspreide pamfletten)
Trefwoorden:
Geografische namen:
laatste wijziging 20-08-2015
1 gedigitaliseerd
560 Luchtpamfletten
Inventaris
3. Pamfletten Pacific gebied
3.03. Nederlands-Indië/Indonesië (door Geallieerden verspreide pamfletten)
655 Tolonglah anak boeah pesawat terbang serikat. (Helpt Geallieerde vliegtuigbemanningen). 1-zijdig bedrukt. Boven de tekst het Nederlandse wapen. zwart/wit) wapen in blauw; oranje omlijsting
Code:
35-2-2.48. Code op pamflet: MXM44
Aanvraagnummer:
655
Rubriekscode:
3.03.
verspreidingsdatum:
1945
Taal:
Indonesisch
Verspreidingsgebied:
Nederlands-Indië/Indonesië (door Geallieerden verspreide pamfletten)
Trefwoorden:
Geografische namen:
laatste wijziging 20-08-2015
1 gedigitaliseerd
1214 Collectie Bewegend Beeld
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.
0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.
0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.
0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system
0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.
0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.
0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.
0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.
0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.
0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type
0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.
0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.
0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het
0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.
0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.
0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system
0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.
0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.
0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.
0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.
0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.
0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type
0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.
0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.
0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het
Beschrijving vervolg:
vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de wind.
0:04:02Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.
0:04:13De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.
0:04:25De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.
0:04:35We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.
0:04:58De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.
0:05:17Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.
0:05:28Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.
0:05:41Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.
0:05:51Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.
0:06:14Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.
0:06:27De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.
0:07:00In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).
0:07:49Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.
0:08:01De
0:04:02Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.
0:04:13De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.
0:04:25De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.
0:04:35We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.
0:04:58De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.
0:05:17Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.
0:05:28Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.
0:05:41Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.
0:05:51Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.
0:06:14Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.
0:06:27De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.
0:07:00In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).
0:07:49Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.
0:08:01De
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering:
1960-01-01
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05735
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 26-06-2019
1 gedigitaliseerd
4016 Collecties Bewegend Beeld THA, 1920
Nummer:
BB-0660
Titel:
Aankomst van de vlieger van Weerden Poelman
Beschrijving:
Aankomst van Holland-Indievlieger luitenant Hendrik van Weerden Poelman op het Maasstation; begroeting door jaargenoten uit Kampen; vertrek per auto. Speelduur: 45 sec.
Datering:
09-05-1925
Toegangsnummer:
4016
Collectie:
Collecties Bewegend Beeld THA
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Annotatie:
Artikel in het Rotterdams Nieuwsblad 11 mei 1925.
Downloadbaar:
Ja
Speelduur:
00:00:45
Onderwerpen:
Weerden Poelman, Hendrik van
Trefwoorden:
Namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 09-04-2020
1 gedigitaliseerd
2867 Collectie L.P.J. Vroemen
Inventaris
3. Foto's
349 WO II, oktober - november 1944
Beschrijving:
Staff Sergeant Pat Mahoney, Glider Pilot, na zijn behouden terugkeer in Engeland. Hij was een van de ruim 130 Britten die met operatie Pegasus I in de nacht van 22 op 23 oktober 1944 over de Rijn ontsnapten. Hij staat hier naast ?
Datering:
oktober - november 1944
Fotograaf:
Onbekend
Vorm:
Foto (afdruk)
Auteursrechthebbende:
Onbekend
Uitleg auteursrechten:
Op dit werk rusten geen auteursrechten meer. U mag het werk zonder toestemming kopiëren, distribueren, vertonen, opvoeren, wijzigen of van het werk afgeleid materiaal maken alsmede gebruiken voor commerciële doeleinden. Public Domain Mark 1.0 licentie Disclaimer
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Collectie:
2867 - Collectie L.P.J. Vroemen
Nummer:
2867 - 349
Ga naar dit stuk:
Trefwoorden:
Geografische namen:
Organisatie: Gelders Archief
laatste wijziging 21-07-2020
1 gedigitaliseerd
1560 Fotocollectie Tweede Wereldoorlog
Inventaris
053. Tweede Wereldoorlog
2705 TWEEDE WERELDOORLOG, 1940-1944
Beschrijving:
Fliegerleutnant J. Ransmayer bij een (zijn) vliegtuig
Datering:
1940-1944
Fotograaf:
Onbekend
Auteursrechthebbende:
Onbekend
Uitleg auteursrechten:
Op dit werk rusten geen auteursrechten meer. U mag het werk zonder toestemming kopiëren, distribueren, vertonen, opvoeren, wijzigen of van het werk afgeleid materiaal maken alsmede gebruiken voor commerciële doeleinden. Public Domain Mark 1.0 licentie Disclaimer
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Het Gelders Archief stelt een bronvermelding op prijs: Gelders Archief: [toegangsnummer] - [inventarisnummer], [indien bekend: naam maker/fotograaf], Public Domain Mark 1.0 licentie.
Collectie:
1560 - Fotocollectie Tweede Wereldoorlog
Nummer:
1560 - 2705
Ga naar dit stuk:
Geografische namen:
Organisatie: Gelders Archief
laatste wijziging 16-12-2020
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
1980-1706 Het Spaanse hefschroefvliegtuig "Autogiro" is geland op vliegveld Waalhaven door de piloot La Gierva.
Nummer:
1980-1706
Beschrijving:
Het Spaanse hefschroefvliegtuig "Autogiro" is geland op vliegveld Waalhaven door de piloot La Gierva.
Datering:
07-09-1935
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
15x23
Trefwoorden:
Namen:
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
XXXIII-375-02 Het Spaanse hefschroefvliegtuig "Autogiro" is geland op vliegveld Waalhaven door de piloot La Gierva.
Nummer:
XXXIII-375-02
Beschrijving:
Het Spaanse hefschroefvliegtuig "Autogiro" is geland op vliegveld Waalhaven door de piloot La Gierva.
Datering:
07-09-1935
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
A.J.A. (A.J.A.) den Held
Auteursrechthouder:
Held, A.J.A. den
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
15x23
Trefwoorden:
Namen:
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
XXXIII-263-1 De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Nummer:
XXXIII-263-1
Beschrijving:
De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Datering:
10-07-1913
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
18x24
Trefwoorden:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
XXXIII-266-01 De Franse piloot Adolphe Pégoud arriveert voor het eerst in Nederland op het terrein Woudestein in Rotterdam.
Nummer:
XXXIII-266-01
Beschrijving:
De Franse piloot Adolphe Pégoud arriveert voor het eerst in Nederland op het terrein Woudestein in Rotterdam.
Datering:
11-11-1913
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
18x24
Trefwoorden:
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
XXXIII-263 De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Nummer:
XXXIII-263
Beschrijving:
De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Datering:
10-07-1913
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
18x24
Trefwoorden:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4282 Collectie Historiefoto's, Exact 1870-2000
XXXIII-263-2 De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Nummer:
XXXIII-263-2
Beschrijving:
De Franse piloot Julien Levasseur geeft een vliegdemonstratie boven de Maas.
Datering:
10-07-1913
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Afmeting:
18x24
Trefwoorden:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4121 Collectie Ary Groeneveld, 1956-1978
793-1 Begrafenis van vlieger A.H. Löbker, die omkwam bij een vliegtuigongeval op 13-08-1957. Rechts op de achtergrond een gedeelte van de Kruisvindingkerk aan de Beukendaal.
Nummer:
793-1
Beschrijving:
Begrafenis van vlieger A.H. Löbker, die omkwam bij een vliegtuigongeval op 13-08-1957. Rechts op de achtergrond een gedeelte van de Kruisvindingkerk aan de Beukendaal.
Datering:
17-08-1957
Toegangsnummer:
4121
Collectie:
Collectie Ary Groeneveld
Vervaardiger:
Ary (A.) Groeneveld
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-0
Downloadbaar:
Ja
Trefwoorden:
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
4121 Collectie Ary Groeneveld, 1956-1978
3232 Oudste taxichauffeur van Rotterdam, de 75-jarige J.J. van Bussel, jubileert na vijftig jaar taxidienst.
Nummer:
3232
Beschrijving:
Oudste taxichauffeur van Rotterdam, de 75-jarige J.J. van Bussel, jubileert na vijftig jaar taxidienst.
Datering:
20-05-1959 - 28-05-1959
Toegangsnummer:
4121
Collectie:
Collectie Ary Groeneveld
Vervaardiger:
Ary (A.) Groeneveld
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-0
Annotatie:
Op 15-02-1911 behaalde hij als een van de vier Nederlanders zijn vliegbrevet.
Downloadbaar:
Ja
Onderwerpen:
(J.J.) van Bussel
Trefwoorden:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
laatste wijziging 31-10-2023
1 gedigitaliseerd
1214 Collectie Bewegend Beeld
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
Beschrijving vervolg:
douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
1960-01-01
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Oud nummer:
BB05757
Materiaal:
rolfilm;
16 mm;
16 mm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 11-01-2024
1 gedigitaliseerd
1214 Collectie Bewegend Beeld
Titel:
Amerikaanse piloot naar Olst ;
Beschrijving:
Beelden van een bezoek van een Amerikaanse piloot aan Olst die daar in 1944 is neergekomen. Piloot vertelt zijn verhaal van de gebeurtenis.
Lengte in minuten:
00:04:03
Datering:
00-00-1970
Oud nummer:
BB03949
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 19-02-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
20319 FD028750 Pasfoto van een neergeschoten bemanningslid van een geallieerd vliegtuig, captain Richard M. Scott uit Pennsylvania in de USA, die is vervaardigd voor een vals legitimatiebewijs., 00-00-1943 - 00-00-1945
Beschrijving:
Pasfoto van een neergeschoten bemanningslid van een geallieerd vliegtuig, captain Richard M. Scott uit Pennsylvania in de USA, die is vervaardigd voor een vals legitimatiebewijs.
Datering:
00-00-1943 - 00-00-1945
Vervaardiger:
(Marten) M. van Hezel; (Marten) M. van Hezel;
Afmeting:
breedte 4 centimeters x hoogte 5 centimeters
Oud nummer:
FD028750
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 19-02-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
19705 FD028704 Montagefoto van zeventien bemanningsleden van geallieerde vliegtuigen, die neerkwamen in bezet gebied en die voor het merendeel in veiligheid zijn gebracht door de verzetsgroep De Groene onder leiding van Henk Beernink. Beernink zelf is met zijn vrouw en dochter in het midden afgebeeld. Verder zijn de namen van de volgende vliegeniers vermeld: Ernest J. Bennet, Richard C. Dabney uit de USA, Lieudell E. Bauer uit Sidney, Ohio in de USA, Cecil W. Brown uit de USA, Charles E. Zesch uit St. Louis in de USA, Raymond Francis uit Kent in Engeland, C. Oberdak uit Polen, Dennis Sharpe uit Peterborough in Engeland, Leslie Burton uit Leeds in Engeland, William A.G. Kibble uit Londen in Engeland, Johnny Warren uit Canada, Jimmy ? uit Engeland en Franklin D. Coslett. De Groene heeft in totaal 47 geallieerde vliegers op weg naar Engeland geholpen, evenals twee Franse krijgsgevangen en enkele Poolse militairen., 00-00-1943 - 00-00-1945
Beschrijving:
Montagefoto van zeventien bemanningsleden van geallieerde vliegtuigen, die neerkwamen in bezet gebied en die voor het merendeel in veiligheid zijn gebracht door de verzetsgroep De Groene onder leiding van Henk Beernink. Beernink zelf is met zijn vrouw en dochter in het midden afgebeeld. Verder zijn de namen van de volgende vliegeniers vermeld: Ernest J. Bennet, Richard C. Dabney uit de USA, Lieudell E. Bauer uit Sidney, Ohio in de USA, Cecil W. Brown uit de USA, Charles E. Zesch uit St. Louis in de USA, Raymond Francis uit Kent in Engeland, C. Oberdak uit Polen, Dennis Sharpe uit Peterborough in Engeland, Leslie Burton uit Leeds in Engeland, William A.G. Kibble uit Londen in Engeland, Johnny Warren uit Canada, Jimmy ? uit Engeland en Franklin D. Coslett. De Groene heeft in totaal 47 geallieerde vliegers op weg naar Engeland geholpen, evenals twee Franse krijgsgevangen en enkele Poolse militairen.
Datering:
00-00-1943 - 00-00-1945
Vervaardiger:
(Marten) M. van Hezel;
Opmerking:
Compilatiefoto
Afmeting:
breedte 24 centimeters x hoogte 18 centimeters
Oud nummer:
FD028704
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 19-02-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
19710 FD028704E De vliegenier Charles E. Zesch uit St. Louis in de USA. Zijn vliegtuig kwam neer in bezet gebied, waarna hij verder is geholpen door de verzetsgroep De Groene van Henk Beernink uit Zwolle.
N.B. Detail van FD028704, 00-00-1943 - 00-00-1945
N.B. Detail van FD028704, 00-00-1943 - 00-00-1945
Beschrijving:
De vliegenier Charles E. Zesch uit St. Louis in de USA. Zijn vliegtuig kwam neer in bezet gebied, waarna hij verder is geholpen door de verzetsgroep De Groene van Henk Beernink uit Zwolle.
N.B. Detail van FD028704
N.B. Detail van FD028704
Datering:
00-00-1943 - 00-00-1945
Vervaardiger:
(Marten) M. van Hezel;
Afmeting:
breedte centimeters x hoogte centimeters
Oud nummer:
FD028704E
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 19-02-2024
1 gedigitaliseerd