Uw zoekacties: Raadscommissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden gemeente Den Haag

1032-01 Raadscommissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden gemeente Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
In 1970 achtten burgemeester en wethouders het wenselijk dat er een vaste raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden werd ingesteld. De werkkring van deze raadscommissie zou onder andere moeten bestaan uit het adviseren van het college van Burgemeester en Wethouders omtrent vraagstukken van algemene bestuurlijke aard, zoals die betreffende de bestuurlijke organisatie, zowel binnen de gemeente als in agglomeratieverband. Met de instelling van deze raadscommissie zou de raadscommissie voor Intergemeentelijke Zaken *  kunnen vervallen.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verz. 1967 no.1 (raadsbesluit van 14 september 1970, bijlage no. 464) werd de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden ingesteld en de raadscommissie voor Intergemeentelijke Zaken opgeheven. De werkkring van de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden bestond uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende de bestuursorganisatie binnen de gemeente en in het agglomeratieverband;
- de regeling van de werkzaamheden van de gemeenteraad;
- de voorlichting.
In 1971 werd met de Verordening openbaarheid commissievergaderingen het beginsel van openbaarheid van vergaderingen van vaste raadscommissies ingevoerd (Verzameling 1971 no. 4, raadsbesluit van 22 maart 1971; in werking getreden met ingang van 1 april 1971, bijlage no. 158). Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissies Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 7 januari 1974, bijlage no. 509 van 1973) werd dit met de opneming van een nieuw artikel vastgelegd.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissie Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 16 september 1974, bijlage no. 348) werd de werkkring van de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden gewijzigd. Haar taak bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene aangelegenheden betreffende de bestuursorganisatie;
- de regeling van de werkzaamheden van de gemeenteraad;
- de voorlichting.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissie Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 12 mei 1986, bijlage no. 197) werd de werkkring van de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden gewijzigd. Haar taak bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene bestuurlijke aangelegenheden;
- de algemene coördinatie van het bestuur;
- de regeling van de werkzaamheden van de gemeenteraad;
- de voorlichting;
- de internationale contacten.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissie Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 14 mei 1989, bijlage no. 295) werd de werkkring van de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden gewijzigd. Haar taak bestond toen uit het adviseren en bijstaan van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van:
- algemene bestuurlijke aangelegenheden;
- de algemene coördinatie van het bestuur;
- de regeling van de werkzaamheden van de gemeenteraad;
- de voorlichting
- de internationale contacten;
- de bevolkingsadministratie;
- het beheer van de Dienst Burgerzaken.
Met de wijziging van de Verordening vaste Raadscommissie Verzameling 1967 no. 1 (raadsbesluit van 3 mei 1990, bijlage no. 153) werden de raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden en de raadscommissie voor Politie- en Brandweeraangelegenheden *  samengevoegd tot de nieuwe raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke en Politie- en Brandweeraangelegenheden * 

Kenmerken

Datering:
1970-1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Vaste Raadscommissie voor Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden van de gemeente Den Haag
Omvang in m¹:
2
Auteur:
R.A.M. Vernooij
Openbaarheid:
Geheel openbaar