Uw zoekacties: Bestuur van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs 's-Gravenhage

0829-01 Bestuur van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs 's-Gravenhage ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
In zijn vergadering van 10 april 1905 besloot de gemeenteraad overeenkomstig de voorstellen van het college van B&W tot oprichting van een gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bepaald werd, dat de instelling op 2 januari 1906 voor het publiek zou worden opengesteld aan de Prinsegracht 63. Onder toezicht van B&W zou de arbeidsbeurs worden beheerd door een bestuur, waarin vertegenwoordigers van de gemeente, werkgevers en werknemers zitting hadden. De arbeidsbeurs had tot taak om werknemers en werkgevers behulpzaam te zijn bij het zoeken naar werk en werkkrachten met in achtneming van strikte onpartijdigheid. De bemiddeling was gecentraliseerd in een mannen- en in een vrouwenafdeling. In de loop der jaren bleek meer behoefte aan een indeling naar vakafdelingen. De eerste vakafdeling, voor het hotelbedrijf, dateert van 1916. In 1921 werd besloten tot oprichting van een vakafdeling voor het bouwbedrijf en de houtbewerking, welke tevens zou worden belast met de bemiddeling in het metaalbedrijf, en voor het handels- en kantoorpersoneel. Daarnaast was er een afdeling "Algemeene Bedrijven". In 1923 werd voor elk der genoemde afdelingen een commissie van advies ingesteld.
In 1925 besloot de gemeenteraad tot instelling van een personeelsreseve, waarvan de directeur van de Arbeidsbeurs het hoofd zou zijn. De reserve bestond aanvankelijk uit oud-wachtgelders, later aangevuld door andere personen.
Het hulpkantoor van de Arbeidbeurs te Scheveningen werd reeds in 1907 gesloten. In 1920 stelden B&W aan de raad voor om te Scheveningen een afdeling van de beurs te stichten speciaal voor de zeevisserij en vrouwelijk huishoudelijk personeel te Scheveningen. De gewoonte van de schippers om persoonlijk de bemanning van een schip bijeen te brengen maakte het filiaal niet erg levensvatbaar. Het werd begin 1929 opgeheven. In Loosduinen is tot 1926 een filiaal vande beurs gevestigd geweest.
De taak van de gemeentelijke arbeidsbeurs werd per 1 mei 1941 overgenomen door het gewestelijk arbeidsbureau.
De hierna beschreven archivalia zijn afkomstig uit het secretariearchief 1851-1936 "Pakstukken-P" en het archief van de Gemeenteontvanger 1814- 1963.
Literatuur: H.A.J. Wolters, De Gemeentelijke Arbeidsbeurs te 's-Gravenhage 10 april 1905 - 30 april 1941. In: Jaarboek 1986 Geschiedkundige Vereniging Die Haghe, blz. 183-239.
Bronnen: Notulen van de vergaderingen van de dienstcommissie bij de Arbeidsbeurs, 1929.

Kenmerken

Datering:
1906-1932
Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van het bestuur van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs van de gemeente 's-Gravenhage
Omvang in m¹:
0,125
Openbaarheid:
Geheel openbaar
Archiefvormer(s):