Uw zoekacties: Ouderraad, 1939 - 1967

1343 Ouderraad, 1939 - 1967 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Oudercommissies werden volgens art. 20 van de wet op het Lager Onderwijs van 1920 in het leven geroepen. Iedere openbare school diende een oudercommissie in het leven te roepen, samengesteld uit het hoofd van de school, het onderwijzend personeel en ouders. De oudercommissie moest bijdragen aan de bloei der school, de school steunen bij de vervulling van haar taak en belangstelling bij ouders voor de school van hun kinderen aankweken. Tenminste tweemaal per jaar moest een ouderavond worden georganiseerd.
Vooral in de grotere gemeenten, waar verschillende oudercommissies waren, ontstond behoefte aan onderling overleg. Hieruit kwamen de plaatselijke centrale ouderraden voort (COR's). Deze raden hadden aanvankelijk geen wettelijke basis. Op vergelijkbare wijze ontstond in 1923 'De Nederlandse Ouderraad' (NOROLO) door samenwerking van de plaatselijke ouderraden. Ook deze raad had geen wettelijke basis.
De wettelijke erkenning voor plaatselijke ouderraden kwam in 1938. Een gemeente waar verschillende oudercommissies fungeerden, kon een ouderraad instellen. Oudercommissies zijn dus de organisaties per school; de ouderraden zijn overkoepelende instanties.

Kenmerken

Beschrijving:
Plaatsingslijst van het archief van de Ouderraad
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1993
Omvang:
0,5 m standaardarchiefberging
Archiefvormer(s):