Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
0831
Amersfoortse Stichting voor Sport en Recreatie (ASLOS), 1955-1990
Inleiding
Verwijzing In verband met de hiaten in het archief van de Amersfoortse Stichting voor Sport en Recreatie 'ASLOS' en gezien de relaties van ASLOS met de Gemeentesecretarie en de Dienst Gemeentewerken van de gemeente Amersfoort is het aan te bevelen eventueel ook de volgende archieven te raadplegen: Secretarie-archief 1946-1974 en 1975-31/08/1990. Dienst Gemeentewerken 1946-1978 en 1979-31/08/1990.
Inventaris
|