Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
0655
Gemeentebestuur Groenlo - woningkaarten, 1930-1994
Inleiding
De hier beschreven woningkaarten zijn opgenomen onder inventarisnummer 4285 van archieftoegang 0517 (Gemeentebestuur Groenlo, 1930-1985). Het bestand Woningkaarten werd bijgehouden tot midden jaren negentig van de vorige eeuw. Volgens de afdeling Burgerzaken tot medio 1994. Daarna werd dit geautomatiseerd bijgehouden. De woningkaarten zijn als apart blok beheerd. Op dit bestand zit een beperking op de openbaarheid van 75 jaar na afsluiten bestand. Het zal dus beperkt openbaar zijn tot en met 2069.
Inventaris
|