Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
0598
Gemeentebestuur Winterswijk, dossiers "Drankwet", 1882-1975
Inleiding
Dit bestand "Drankwet-dossiers" werd als een op zichzelf staand archiefblok door de gemeente Winterswijk overgebracht. Om deze reden is het in een aparte plaatsingslijst beschreven en niet geïntegreerd in een reeds bestaand archiefblok. De omvang van dit archief is 1,375 strekkende meter en er zijn geen beperkingen aan de openbaarheid gesteld. Doetinchem, oktober 2008 H.G. Nijman
Plaatsingslijst
|