Uw zoekacties: Commissie van Administratie tot de Straatweg 's-Graveland-So...
x111 Commissie van Administratie tot de Straatweg 's-Graveland-Soestdijk te 's-Graveland ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

111 Commissie van Administratie tot de Straatweg 's-Graveland-Soestdijk te 's-Graveland ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
Bij Koninklijk Besluit van 1 juli 1826 nr. 173 werd aan een associatie, bestaande uit enige grondeigenaren in het Gooi en de burgemeester van 's-Graveland, de bestrating toegestaan van de weg 's-Graveland-Soestdijk. Deze weg liep van het Noordereinde in 's-Graveland via Hilversum naar een punt aan de straatweg Naarden-Amersfoort even ten noorden van paleis Soestdijk. Om in de kosten van de bestrating te kunnen voorzien werd de associatie gemachtigd tot uitgifte van maximaal 200 aandelen van elk f 500,-. Ter aflossing en rentebetaling alsmede ter dekking van de kosten van onderhoud zouden tolgelden mogen worden geïnd op enkele plaatsen langs de weg. De inning van die tolgelden werd door de Commissie van Administratie meestal verpacht aan tolgaarders; vanaf ca. 1920 werden de tolgaarders echter als regel op arbeidsovereenkomst in dienst genomen. Aanleg en onderhoud geschiedden onder zeker toezicht van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, aan wie ook een jaarlijkse rekening en verantwoording ter goedkeuring moest worden gezonden.
Het streven van de overheid belemmeringen in het verkeer zoveel mogelijk op te heffen leidde tot de liquidatie van de Commissie ingevolge de besluiten van de provinciale Staten van Utrecht en Noord-Holland van resp. 9 en 16 december 1930. Het in de provincie Utrecht gelegen gedeelte van de weg kwam onder beheer van deze provincie; het in Noord-Holland gelegen deel onder beheer van de gemeenten Hilversum en 's-Graveland en de provincie Noord-Holland. Het archief van de Commissie van Administratie, omvang 0,6 meter, werd in 1932 overgedragen door de secretaris van de Commissie aan het Rijksarchief in Noord-Holland. Aangezien de stukken wel waren genummerd, maar een specificatie ontbrak, werd in 1976 een nieuwe inventaris vervaardigd.
Inventaris
1. Stukken van algemene aard
2. Stukken van bijzondere aard
Kenmerken
Datering:
1826-1932
Periode documenten:
1826-1932
Omvang:
0,70
Openbaarheid:
openbaar
Vestiging voor raadplegen:
Haarlem, Kleine Houtweg
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 111 inv. nrs. 1-18.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS