Uw zoekacties: Kranten

Kranten ( Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe )

Wil je weten wat er in het nieuws was in de regio Noordwest-Veluwe op jouw verjaardag? Of ben je op zoek naar een krantenartikel over een bepaald onderwerp? Ons krantenarchief gaat terug tot 1845 en beslaat tienduizenden pagina´s. Een groot deel van deze kranten is gedigitaliseerd en via bovenstaand zoekportaal vrij doorzoekbaar.

 
 

Via deze zoektoegang kun je in alle gedigitaliseerde kranten uit de regio zoeken. Hieronder bevinden zich o.a. de Elburger Courant, Schilders´ Nieuws- en Advertentieblad, de Harderwijker Courant en het Overveluwsch Weekblad.

Wil je zoeken door de miljoenen pagina´s in historische kranten en tijdschriften uit andere regio´s of landelijke kranten zoals de Telegraaf, het NRC of de Volkskrant? Dan kun je terecht in de landelijke krantendatabase van de Koninklijke Bibliotheek via www.delpher.nl.

beacon
3.257  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Harderwijker, 1895-12-14; p. 2
Naam krant:
De Harderwijker
Datum:
1895-12-14
Jaar:
1895
Pagina:
2
— Zaterdagavond te 7 uur liep de twee¬ mastschoener Argus, van Frederikstad met een lading hout voor Leith, in volle vaart op het strand bg Terheide, eenige meters noordelijk van dam no. 10. Het schip h&d vijf dagen met zwaren storm geworsteld en had Zaterdagmiddag, door een gebrek aan het roer aan lager wal geraakt, den strijd moeten opgeven. De schoener liep zonder zeilen en bij zeer hoogen vloed op het strand, gelukkig zonder op de dammen te stooten. Nadat de kustwacht de stranding gerappor¬ teerd had, werd terstond de reddingboot naar buiten gebracht, ofschoon menigeen aan de mogelijkheid van slagen twijfelde. Doeh acht kloeke mannen plaatsten zich in de boot. Tot vijfmalen toe werd zij terugge¬ slagen, en tweemaal sloeg zij om. Het kostte bovenmecBcheljjke inspanning om de boot, tegen wind en golven in, zeewaarts te bren¬ gen, en het was uiterst gevaarlijk daaraan mee te werken. Een der wakkere helpers geraakte dan ook onder de boot bekneld en werd ernstig gewond weggedragen. Eindelijk, na een arbeid van twee lange uren in duis¬ ternis, storm en koude, wist men door een afdrijvende boei gemeenschap te krjjgen met het wrak. Nu werd een tros aan de boot bevestigd, waaraan de bemanning trok, ea zoo kwam zij eindelijk, na een gevaarvollen tocht door de kokende golven, aan lij van de Argus, onder luid gejuich van de toe¬ schouwers. De bemanning, bestaande uit kapitein, stuurman en 5 matrozen, werd in één reis met behoedzaamheid en beleid aan wal gebracht. Toen zij op den rug van de stevige visschers uit de boot werden gedra¬ gen, klapten de arme zeelieden in de handen en prezen als om strjjd den moed hunner onverschrokken redders. Was de af te leggen weg niet lang, hij was hoogst gevaarvol vooral wegens de onmiddelijke nabijheid van den onzichtbaren dam, de zware duisternis en de ongekend hooge en woeste golven. De visschers van Terheide hebben een schoon voorbeeld van die edelmoedige onverschrok kenheid gegeven, die, waar het menschen- levens geldt, voor niets teru
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
Overveluwsch Weekblad, 1896-02-08; p. 1
Naam krant:
Overveluwsch Weekblad
Datum:
1896-02-08
Jaar:
1896
Pagina:
1
eindelijk in de plant. Wanneer het vocht in de plant opgenomen is, komt het in de hoofd wortels en in de takken en wordt daar verwerkt. Een deel verdampt dan in de lueht en een deel komt terug in de plant. Dat verwerkte sap verdikt ten eerste den stam, de verdikking ontstaat daardoor dat hetgeen de wortels opgenomen hebben, verwerkt wordt door de bladeren en daarna teruggevoerd. Wanneer een tak met vruch¬ ten bezet is, tracht men zooveel mogelijk bladeren aan het twijgje te krijgen. Wan¬ neer men een druif heeft en laat boven de tros 4 of 5 bladeren, dan zal men zien dat de tros beter wordt, zwaarder en lekkerder is. De vruchten verdikken ten¬ gevolge van het werk van het blad, hout en stam worden dikker en nieuwe wortels vormen zich in den grond. Wanneer iemand een plant verpoot, wortels en tak¬ ken inkort, heeft hij het mis. lloemeer twijgjes, hoe meer takjes, vooral kleine omdat daar bet meeste blad op komt, boe beter. Een algemeene regel is: zoo weinig mogelijk wortels en takken wegnemen. Een tweede regel is dat men enkele deelen van de plant inkort, opdat dit ten voordeele van de andere kotne. Een tak wordt niet ingekort omdat hij te lang is, want hoe langer een tak is hoe uieer vruchten er aan kunnen komen. Het is niet mijne bedoeling over vormen te spreken, maar wanneer men resultaat wil hebben van hetgeen men doet, moet men bijv. een boom niet den gauschen zomer laten groeien en iu den winter de takken afkorten, het gevolg daarvan is dat men scheuten en waterloten krijgt en de boom onvruchtbaar wordt. Wanneer ik ditzelfde werk iu don zomer doe, heeft dit eene geheel andere werking. Het werkt direkt op don groei, in den winter tijdens den winter8uoei zal tie plaut daardoor zwakker worden, en bij gevolg geschikter tot vruchtdragen.
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Harderwijker, 1896-03-14; p. 3
Naam krant:
De Harderwijker
Datum:
1896-03-14
Jaar:
1896
Pagina:
3
Da redding van de bemanning, welke gelukkig slaagde, is op een eigenaardige wijze geschied. Het vaartuig zat tusschen twee dammen van de Hondsbossche zeewering; wel een gevaarlijke plaats voor een in nood verkeerend schip. Daarenboven was de zee wild en onstuimig. Met de reddingboot kon niets uitgericht, worden; want een enkele stoot op de hoofden van bazalt zou de boot in splinters hebben doen slaan. Het eenige middel was dus eene liju met een vuurpijl over het schip te schieten. Dit gelukte. De schepelingen wisten zeer goed, hoe zij moesteu handelen, en er werd gemeenschap met den wal verkregen door achtereenvolgens twee sterkere lijnen eo een tros met het touw, dat over het vaartuig geschoten was, van het strar,d naar het schip ta trekken. Nadat de tros stevig in den mast was vastgemaakt en op den wal door een menigte menschen strak werd gehouden, takelde men de „broek" met een der lijnen langs den tros naar het schip. Die »broek" is eene soort van zak, van bovin bevestigd aan eene reddingsboei en van onderen voorzien van twee gaten, om er de beenen door te stekeü. Nu kon de redding beginnen; maar daar viel plotseling een der masten, een schepeling, die er in zat, medesleurende. De flinke matroos hield zich echter goed vast, en daar hij niet be¬ dwelmd werd door den val, bereikte hij, hoewel mot buitengewoon veel inspanning, weder het dek. Da va! van den mast ver¬ oorzaakte nog een ongeluk: de reddingstoestel was daardoor in wanorde gebracht. Het scheen of alles nu weer van voren af aau moest beginnen. Na vele vergeefsche pogingen slaagden eindelijk de opvarenden er in om de lijnen te ontwarren.
Gevonden alinea's: 2