Uw zoekacties: Films en geluidsopnames

Films en geluidsopnames ( Fries Film en Audio Archief )

beacon
8  films en geluidopnames
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
2019
Titel:
Omrop Fryslân Fries Film Archief rubrieken - Sjoerd Andringa
Maker:
Omrop Fryslân
Producent:
Omrop Fryslân ism Fries Film Archief
Samenvatting inhoud:
VAN WEBSITE OMROP FRYSLÂN: Sjoerd Andringa (1921-2017) uit Leeuwarden werkte jaren bij het Friesch Dagblad als fotograaf, maar dat was niet zijn enige passie. Als hij voor zijn foto's Fryslân doorreisde, pakte hij er ook de filmcamera bij. Dat leverde een unieke reeks op van twintig journalen over de Friese actualiteit tussen de jaren 50 en 90. Andringa is nummer acht in een serie van bijzondere filmmakers die Fryslân Hjoed geportretteerd heeft. Syds Wiersma van het Fries Film Archief neemt elke maand pareltjes mee uit hun net gedigitaliseerde archief. Sjoerd Andringa hoort er ook bij. Zijn zoon Frans vertelt over hem. "Hij keek in composities. Daar wees hij mij op als ik mee was. Dan liet hij mij zien hoe hij zijn foto's maakte", vertelt Frans. Hij ging heel veel met zijn vader mee en daar heeft hij veel van geleerd. Sjoerd was één van de belangrijkste fotografen na de oorlog. Met zijn motor reisde hij de provincie door en ontwikkelde daarna thuis de foto's. Frans weet zich alles nog goed te herinneren van die tijd. "Het was heel primitief. Hij ontwikkelde de foto's thuis in een verbouwde slaapkamer. In het bad spoelden wij dan de foto's en daarna gingen wij elke zaterdag met alle 11 kinderen in datzelfde bad." Zo is het fotograferen er met de paplepel ingegoten bij Frans en is hij ook bij het persbureau van zijn vader gekomen. Nu werkt Frans zelf ook als persfotograaf.
Bronformaat:
Film digitaal
Kleur:
Kleur en zwart-wit
Geluid:
Ja
Duur:
8 minuten
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
2019
Titel:
Omrop Fryslân Fries Film Archief rubrieken - Rients Westra
Maker:
Omrop Fryslân
Producent:
Omrop Fryslân ism Fries Film Archief
Samenvatting inhoud:
VAN WEBSITE OMROP FRYSLÂN: Ze leefden in de jaren 70 in grote armoede aan de rand van de zeedijk ten noorden van Sexbierum: de zeedijksters. Een gesloten gemeenschap, die niet veel contact had met de andere bewoners van het dorp. Amateurfilmer Rients Westra heeft het leven van de mysterieuze zeedijkster Auke de Jong op camera vastgelegd. Westra is 87 jaar oud en woont op dit moment met zijn vrouw Hiltsje van der Ploeg in Franeker. Hij heeft zijn hele leven in de aardappelhandel gezeten. In de jaren 50 kwam Westra voor de eerste keer in aanraking met film op zijn verlovingsfeest. "Ik dacht: als zij het kunnen, dan kan ik het ook." Rients filmde in de jaren 60 en 70 alles wat hij tegenkwam. Zijn familie, de huishouding, maar ook van alles in het dorp. In het begin moest ik iedere keer naar Harlingen voor filmpjes, die verkochten ze daar voor 10 gulden en daar kon ik dan 6 tot 10 minuten mee filmen. "Ik probeerde met mijn opnames verhalen te vertellen. Ik weet bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen nog goed in die tijd. Er waren vier partijen. Van ider zat er een op de stoel te tellen wie er wel en niet kwam om te stemmen. Als ze dan iemand misten, dan werd die van huis gehaald zodat die nog kon stemmen." Het filmen ging ook niet vanzelf. Het was een hele dure hobby. Westra: "In het begin moest ik iedere keer naar Harlingen voor filmpjes, die verkochten ze daar voor 10 gulden en daar kon ik dan 6 tot 10 minuten mee filmen", vertelt hij. De mooiste opnames die Westra heeft gemaakt, waren van een aantal zeedijksters. Voormalige vissers die op de zeedijk woonden, met in het bijzonder 'oude Auke de Jong'. Hij woonde alleen in een klein huisje met een lekkend dak aan de zeedijk.
Vervolg samenvatting inhoud:
Auke bemoeide zich niet met de wereld om zich heen. Hij wilde niet met de mensen praten, behalve met Rients. "Ik filmde altijd dat hij de zeedijk op liep. Hij vond het mooi om de zee en het land in één blik te zien", vertelt Westra. "En wat kon die man praten, dat had niemand gedacht. Als er bijvoorbeeld vliegtuigen overvlogen als hij buiten stond, dan begon hij op ze te vloeken. Ik kon dat helaas niet vastleggen, want we hadden nog geen geluid bij de film." Westra kreeg heel veel reacties van zijn dorpsgenoten op deze films. "Van binnen voelde ik wel dat het allemaal mooie mensen waren die ik filmde, maar pas later als ik de reacties hoorde, wist ik hoeveel het betekende. De filmpjes gaven antwoord op vragen die mensen hadden." Westra filmde zaken waar mensen een beetje bang voor waren en dingen waar ze niks van wisten. "Door mijn films konden ze het nu goed bekijken. Die beelden blijven voor altijd bestaan. Het was een mooie tijd."
Bronformaat:
Film digitaal
Kleur:
Kleur en zwart-wit
Geluid:
Ja
Duur:
10 minuten
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
2019
Titel:
Omrop Fryslân Fries Film Archief rubrieken - Dick Kool
Maker:
Omrop Fryslân
Producent:
Omrop Fryslân ism Fries Film Archief
Samenvatting inhoud:
VAN WEBSITE OMROP FRYSLÂN: Als cameraman voor de AVRO reisde Dick Kool vanaf de jaren 70 de hele wereld over. Hij was erbij toen de Russen in 1968 Tsjecho-Slowakije overnamen en toen er oorlog in Vietnam was. Na al die actie ging hij twintig jaren later met pensioen op Schiermonnikoog, maar daar hield hij niet op met filmen. Het levert het Fries Film Archief veel films van het eiland op en daarom staat Dick Kool deze maand centraal in onze filmrubriek. Kool was de enige cameraman die in de jaren 70 een vast contract kreeg bij de AVRO. Toen waren er alleen maar freelance cameramensen die voor het bedrijf werkten. Mede door het contract wisten ze Dick altijd te vinden voor opdrachten. "Hij was nog niet thuis of hij ging alweer", vertelt zijn vrouw Lina Kool. Ze ontmoette Dick toen ze nog maar 14 jaar was. Toen Dick in de jaren 90 met pensioen ging, verhuisden ze naar Schiermonnikoog. Hij filmde daar alles en werd daardoor een bekend persoon op het eiland. "Mensen vonden het interessant om zijn verhalen te horen."
3 weken vermist
Een van die verhalen speelde zich af in Praag. "Hij is daar een keer 3 weken lang vermist geweest. In die tijd had je heel slechte communicatie. Hij was in Praag tijdens de Praagse lente in 1968 toen de Russen Tsjecho-Slowakije invielen. Hij was daar met een verslaggever en cameraman, die kwamen wel de grens over. Maar Dick niet." Zo had hij drie weken lang geen contact, maar zich druk maken? Nee hoor? Dat typeert Dick ook wel een beetje. Hij raakte niet snel in paniek. Volgens Lina kwam dat door zijn jeugd. "Hij is in Indonesië geboren en heeft in een jappenkamp gezeten met zijn moeder. Zij was zo'n sterke vrouw en had altijd de instelling: we maken er wel wat van. Dat heeft Dick zeker gevormd." Ik heb ook nooit echt over hem in gezeten. Hij redde zich wel.
Lina Kool
Een ander voorbeeld dat hem typeert, was het moment dat zijn hotel in brand stond.
Vervolg samenvatting inhoud:
Alle andere collega journalisten stonden in de pyama buiten, maar Dick had de tijd genomen om zich om te kleden en zijn materiaal te pakken. "Ik heb ook nooit echt over hem in gezeten. Hij redde zich wel." Naast de veiligheid vertrouwde Lina hem ook volledig als het ging om de vrouwen. "Hij ging op pad met de mooiste dames. zelfs ook met koningin Juliana negen weken lang. Daar ben ik nooit jaloers op geweest. We vertrouwden elkaar. Ik vertrouwde hem in dat het goed zou komen."
Kinderen
Naast zijn drukke leven had Dick ook nog een kinderwens. Maar ook dat ging niet op de doorsnee manier. Via zijn werk in Vietnam ontmoette hij de vrouw van de ambassadeur. Zij werkte met een adoptieproject. Lina zei haar werk op als arts-assistent en een paar maanden later kwam hun eerste dochter Esther met het vliegtuig aan in Nederland. Het meisje was echter zeer ziek. "Ik was verpleegster. Daarom heb ik voor haar gezorgd, zowat een jaar lang in het ziekenhuis. Op die manier ben ik toch een soort van zwanger geweest en heb ik veel tijd met haar gehad." Vier jaar later adopteerden ze nog een kindje uit Bangladesh: Eva. Terwijl Lina thuis bleef om voor beide meisjes te zorgen ging Dick gewoon weer verder met zijn drukke werkleven. "Voor de kinderen heb ik alles opgezegd. Ik wil niet zeggen dat Dirk mij vervolgens heeft opgezadeld met de kinderen, maar ik stond er wel alleen voor het grootste gedeelte van de tijd." In 2013 is Dick gestorven. Lina mist hem nog iedere dag. "Het is soms ook confronterend om zijn films terug te zien. Ik denk veel aan hem. Met de storm laatst op het eiland bijvoorbeeld ook. Ik denk dan steeds: dit had hij geweldig gevonden om te filmen." Nu Dick er niet meer is, vindt Lina het ook zwaar om een eigen identiteit te vinden op het eiland. Ze doet er daarom alles aan om bij de gemeenschap te horen. Zo is ze bij alle activiteiten aanwezig, en probeert ze toch weer wat voor zichzelf op te bouwen.
Bronformaat:
Film digitaal
Kleur:
Kleur en zwart-wit
Geluid:
Ja
Duur:
6,5 minuten
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
2019
Titel:
Omrop Fryslân Fries Film Archief rubrieken - Jacques De Beer
Maker:
Omrop Fryslân
Producent:
Omrop Fryslân ism Fries Film Archief
Samenvatting inhoud:
VAN WEBSITE OMROP FRYSLÂN: Duizenden oude films uit Fryslân zijn de afgelopen jaren overal vandaan gekomen en naar het Fries Film Archief gebracht. Het heeft aardig wat pareltjes opgeleverd die Omrop Fryslân laat zien. In de vijfde aflevering: Jacques de Beer. Hij was in de jaren '60 een van de bekendste Friese amateurfilmers. Zijn collectie bestaat uit meer dan 200 films en video's. Maar hij staat echt bekend om zijn prijswinnende komische animatiefilm: Hylke Hoanne. Jacques de Beer is geboren in 1928 in Veenklooster. Hij was zoon van een bakker, maar dat was niet waar zijn passie lag. "Hij heeft het wel gestudeerd", vertelt zijn dochter Wies de Beer. "Maar papa was eigenlijk wat grillig. Eerst wilde hij bakker worden, daarna viel de keuze op leraar biologie met als hobby heel veel films maken." De Beer was actief lid van de Leeuwarder filmclub De Kleare Kimen en regelmatig jurylid voor filmcompetities. "Voor ons was dat heel gewoon", vertelt Wies. "Mijn broer en ik speelden veel in de films van papa. Hij had dan een heel scenario geschreven voor ons. Ik vond het prachtig om te doen, maar begreep niet dat dit bijzonder was." Wies kan het haar nog goed herinneren dat haar vader met zijn bekendste werk bezig was: de animatiefilm Hylke Hoanne. "Die heeft hij samen met Dick Hageman gemaakt. Elke donderdagavond kwam Dick bij ons thuis en waren ze de hele avond bezig. Dick tekende en papa filmde. En dat ging niet zo snel, want voordat bijvoorbeeld een vogel zijn bekje open had om wat te zeggen, ben je vijf tekeningen verder."
Bronformaat:
Film digitaal
Kleur:
Kleur en zwart-wit
Geluid:
Ja
Duur:
10 minuten