Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
1.256 zoekresultaten
sorteren op:
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001004037 Op 11 oktober 1882 kwam de eerste zandtrein in Purmerend aan voor de spoorweg naar Enkhuizen en op 12 mei 1884 de eerste stoomtrein die Purmerend aan deed. Dit was ook het moment dat het station in gebruik werd genomen. In 1957 werd het gesloopt.
Datering:
1930
Datum vervaardiging:
ca. 1930
Uiterlijke vorm:
Foto's
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001005060 Schillenboer/ schillenjongen.
Datering:
1920
Datum vervaardiging:
ca. 1920
Uiterlijke vorm:
Foto's
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001005082 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK BEELDBANK
WAT001005083 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 03-06-2019
1 gedigitaliseerd