Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
59 zoekresultaten
sorteren op:
3692BB03787
Beelden van de oude IJsselbrug, de scheepvaart, de spoorbrug, de Peperbus, het Katerveer, de overstroomde zandoverslag aan de Geldersedijk en winterse taferelen o.a. in het Engelse Werk., 00-00-1978 - 00-00-1979
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
1170 PBKR5461
Schmuckkarte Jugendstil Katerveer veerboot over de IJssel, bij de Katerveerdijk, 1900., 1900-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
3063 PBKR5203
Scheepstype: "Beurtschepen".
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930., 1930-00-00
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930., 1930-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
212 PBKR4155
Willemsvaart gezien naar de Katerveersluizen (rechts de nieuwe, links de oude) met enkele afgemeerde schepen. Een punter (?) wordt door de vaart geboomd. Rechts de Oude Veerweg afgezet met ronde dukdalf koppen.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-IJsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1900-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-IJsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1900-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
241 PBKR4184
Thijssenbrug over de Willemsvaart, rechts de Oude Veerweg, gezien bij laag water , ca. 1920-1930. De centrale steun van de draaibrug is hier duidelijk te zien, 1920-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2168 PBKR4488
Koninklijk bezoek, 27 mei 1921. Aankomst van de Katerveerpont met staande voorop de Koninklijke gasten koningin Wilhelmina, prins Hendrik, prinses Juliana en hun automobiel, voor hun bezoek aan Zwolle. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2166 PBKR4486
Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst bij het Katerveer, 27 mei 1921. Links op haar rug gezien Prinses Juliana met haar moeder Koningin Wilhelmina na hun aankomst met de Katerveerpont. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
229 PBKR4172
Willemsvaart gezien vanaf de Katerveersluis (met aanwijzende bordjes voor de schepen) naar het noorden. Het rechter huis staat aan de (nu) Spoolderbergweg., 1920-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
1958 PBKR4454
Aankomst van P. Kruger, president van Zuid Afrikaanse Republiek aan het Katerveer op woensdag 3 juli 1901 komende met de stoomboot "de Bolsward" van de Holland-Friesland lijn van Kampen. Bezoek aan Zwolle., 1901-07-03
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2160 PBKR4480
Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses Juliana bij het Katerveer, 27 mei 1921. Zij worden verwelkomd door de burgemeester van Zwollerkerspel U. P. Cavaljé. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
430 PBKR4193
Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
3075 PBKR5215
Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie