Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
67.270  bestanden
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0165 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
Feesten-herdenkingen_0201 25 jarig jubileum koningin Wihelmina 1923
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0240 Aan de Where dankt de stad zijn bestaan. De Where was de levensader voor Purmerend en het verbindingswater tussen het Beemstermeer en het Purmermeer. Eerst als visplek en later als aanlegplaats voor de scheepvaart.Het was de aanlegplaats voor het trekvaartverkeer naar Hoorn en Edam en Monnickendam. Tevens was dit de afmeerplaats voor de aanvoer voor de vee-, zuivel-, vis- en groentemarkt, want wat niet te voet of met paard en wagen kwam, kwam per schip. De oudste kaden zijn de Oude Vismarkt en de Weerwal. De Kerkstraat, die in de 16de eeuw “Op ’t Oevert” heette, doet vermoeden dat tussen deze straat en de Where in de 12de eeuw de eerste bewoning moet zijn ontstaan. Ook al in de 16de eeuw werd de achterzijde van “Op de Dijck”, de huidige Koemarkt, een aanlegplaats en kreeg de naam “Achter den Dijck”. Langs deze wal en aan de overzijde op het zogenoemde Hoornse eiland, de Tuinstraat ontstonden scheepswerfjes. Na 1612 werd aan de overkant de Where-oever aangeplempt en ging bebouwd worden. Hier ontstond het Venediën en in de richting van de Beemster de Bierkade. En aan de stadskant werd het verlengde van de Vischmarkt aangeplempt en ontstond het Vlooijenburgh. Later werd dit Wagenbeurs genoemd en vormde daarmee de toegangsweg naar de Beemster, die kort daarvoor was drooggemaakt. In de 14de eeuw lag er nog geen enkele brug over de Where. In de 15de of 16de eeuw werd het veer bij de Kuipersteeg vervangen door een wipbrug. Toen na 1614 het Venediën en de Bierkade zijn bebouwd is ook hier tegenover de Slotterburgwal een wipbrug gemaakt en een vanaf de Achterdijk naar het eind van het Hoornse eiland, die later door het Hoge Bruggetje werd vervangen. Voor de volgende brugverbinding over de Where gaan we honderden jaren later in 1952 de Kooimanbrug bouwen en dan in 1965 de Wheermolenbrug . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000031_051 Aan de noordkant op de hoek van de Peperstraat stond vanaf 1390 een waaggebouw. In 1591 werd deze waag gesloopt en een nieuw stadhuis gebouwd met een inpandige waag. In 1911 is het oude stadhuis plat gegaan met het bodehuis daarachter in de Peperstraat, waarna door de Purmerendse architect Jan Stuijt een nieuw stadhuis is gebouwd, het huidige Purmerends Museum (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Datum vervaardiging:
1939
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000037_0342 Praalwagen met twee onbekende dames
Datering:
Vóór 1960
Datum vervaardiging:
1932
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Koemarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000019_066 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
PRST_0017 Rijkenberg
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
IJK_0016 Niesje Hoppe en Annlies Hartog Ged Nieuwesloot
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000082_0084 De Westerstraat gaat vanaf de Neckerdijk / Padjedijk naar het Schoolplein en was voor de 16de eeuw de westelijke stadsgracht, met daarbuiten geen bebouwing. De stadszijde van deze gracht heette toen Kakenburgh. In de volksmond werd deze straat de Pottenmarkt genoemd, uiteraard omdat hier markt werd gehouden in potten en vaatwerk. Achter in een van de vele stegen, die hier nog steeds zijn, is in 1696 een Doopsgezind (schuil)kerkje gebouwd. In de 16de eeuw vond een stadsuitbreiding plaats naar het westen. Daar achterom werd een nieuwe stadsgracht gegraven, wat in 1821 Noordhollands Kanaal geworden is. De overzijde van het Kakenburgh werd Nieuwlant genoemd. Men kon hier komen via een brug vanaf de Neckerdijk en aan de andere kant over de Baenbrug, die over het water van de gracht lag bij het huidige Schoolplein. Aan het Nieuwlant zijn waarschijnlijk 4 hofjes geweest, waarvan er in de vijftiger jaren nog twee en nu nog één over is. Tijdens de watersnood van 1825 stond het water bij vloed in een woning aan een hofje op het Nieuwlant drie voet hoog, dat is zo’n 90 cm. Dat zal met de watersnood van 1916 ongeveer hetzelfde geweest zijn. In 1884 is deze gracht gedempt en werd een nieuwe naam aan de straat gegeven “Westerstraat”. De markt, die daarvoor al werd gehouden, kreeg nu een brede straat en trok op dinsdag meer markthandelaren aan, die hun waren probeerden te slijten. Eerst in de open lucht en later wat beschut op marktkramen. Het weinige verkeer (paard en wagens) moest dan omrijden over de Kanaalschans (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Westerstraat
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Westerstraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000019_065 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000075_0038 De naam Tramplein is in 1895 ontstaan, toen hier een halteplaats kwam van de stoomtram vanuit Amsterdam. Op deze plaats werd een tramstation gebouwd. Oorspronkelijk met 2 perrons, want vanaf dit station vertrok ook een tram naar Alkmaar, via de Beemster en de Schermer. Daarom werd het gedeelte langs het Noordhollands Kanaal tot het Schoolplein ook Tramplein genoemd. In 1949 reed de laatste tram naar Amsterdam en nam de busmaatschappij NACO het personenvervoer over. Het tramstation werd afgebroken en de overkapping werd gebruikt om op de zelfde plek een nieuw busstation te bouwen (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Tramplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000048_0032 Sloopwerkzaamheden aan de Meteorenflats.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Meteorenweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000104_0051 R. van Erp mode
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Westerstraat 79  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000076_0011 Stolpboerderij aan de Oosterweg M17
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Monnickendam - Oosterweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000019_064 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000112_0008 De Flevostraat is een belangrijke doorgaande verbindingsweg die begint bij de kruising met de Burgemeester D. Kooimanweg in het noordwesten van Purmerend , door wijken loopt met zowel laag- als hoogbouw en eindigt in het bedrijventerrein “De Koog” bij de kruising met de Nieuwe Gouw in het noordoosten van de stad.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Flevostraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000213_0047 De Zuidersteeg loopt van Achter de Kerk naar de Nieuwstraat. De Zuidersteeg was evenals de Westersteeg een sloot tussen de huizen aan de Hoogstraat en die aan de Bultstraat. In 1870 werd deze gedempt en kreeg de steeg deze naam omdat het toen een achterom werd voor huizen aan de Hoogstraat. Aan de oostkant werden kleine woninkjes gebouwd, die weer aansloten bij de bebouwing aan de Bultstraat. Hierdoor ontstonden tussen Zuidersteeg en Bultstraat enkele hofjes. In het midden van de vorige eeuw had kermisexploitant Adam van de Veen een pakhuis / werkplaats in de Zuidersteeg. De steeg was vrij smal, toch wist hij met zijn steeds groter wordende molens door de steeg zijn winterstalling te bereiken. Vooral de bebouwing tussen de Zuidersteeg en de Bultstraat was slecht onderhouden en was hoognodig aan renovatie toe en dat werd in de jaren zeventig volledige sloop, waarna het Eggert Centrum werd gebouwd (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Zuidersteeg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000077_0043 De naam Venediën zal alles te maken hebben met het Italiaanse Venetië, maar hoe en wat is niet duidelijk. Feit is dat ook de binnensteden van Hoorn, Enkhuizen en Alkmaar vergelijkbare straatnamen kennen. Het Venediën is een belangrijke handelskade geweest aan de noordzijde van de Where, toen de Where nog water was. Dit water werd in 1965 gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Venedien
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Venediën  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
Sport_2_0113 Kampioen 1 klas KNVB 1963-1964
saatn vlnr Maarten Bakker Piet Wezel Piet Schot Arie Daman Teun Prins Jan Kruiver Jan van Lier trainer Rein van Lier IJs Wals
onder Jaap Kruiver Rein van Lier Jan Swart Kees de Wolf Ad Looier Jan Prins
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Purmersteyn
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000058_0015 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Oude Vismarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000010_0003 Het Cavaljéplein ligt in de wijk Overwhere-Zuid en wordt begrensd door de spoorlijn, de Kooimanweg, de Van IJsendijkstraat en het Van Cittersplein. Het plein kent zowel flatgebouwen als laagbouw. Het plein is vernoemd naar Frans Christiaan Abraham Herman Luciën Cavaljé (1864, Semarang - 1939, ‘s-Gravenhage). Cavaljé was eerder burgemeester van Wieringen. In 1910 volgde zijn aanstelling in Purmerend, die duurde tot 1919. Gedurende zijn ambtsperiode werd Purmerend in 1916 getroffen door de Waterlandse watersnood als gevolg van de dijkdoorbraken in de toenmalige Zuiderzeedijk. Cavaljé trad zeer voortvarend op en had een groot aandeel in de organisatie rond het bestrijden van de watersnood.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Cavaljéplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000031_0226 Brandweerlieden voor een historische brandweerwagen op de Kaasmakt. links Henk Westerneng ? de Smet ?
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt  
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000091_0029 Uitzendbureau Diamant
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Plantsoenstraat 17  
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
LMN_0011 Alida de Licht -Lankelma
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000024_0058 De Hoornse Buurt werd in de 17de eeuw Overweerstraat genoemd. Voor 1612, toen de Beemster werd drooggelegd was deze straat het begin van de landweg naar het noorden via Oosthuizen naar Hoorn en naar het oosten via Axwijk naar Edam. Recht tegenover de Hoornse Buurt in zuidelijke richting lag een brug over de Where die uitkwam in de Kuipersteeg. Op de oudste stadskaart die we hebben, uit 1560, staat deze als enigste brug over de Where. Veel eerder moet hier een veer hebben gelegen, blijkens een pachtakte uit 1395. Aan het noordkant staat de Hoornse Poort en een molen. In 1574 werd aan beide kanten van dit straatje de grond aangeplempt en ontstond de Wijdesteeg en de Tuinstraat. In die tijd (begin Tachtigjarige Oorlog) is ook de stadswal aan de noordzijde opgeworpen, met precies aan het eind van de Hoornse Buurt een schans. Daarachter werd een stadsgracht gegraven. Op de schans werd meelmolen “de Noord” gebouwd, die in 1903 door blikseminslag verbrandde. De schuur onder de molen werd hersteld en diende nog vele jaren als onderkomen voor de gemeentelijke plantsoenendienst. De Hoornse Buurt werd en wordt samen met het Venediën en het Where- en Molenplantsoen en de Tuinstraat ook wel het Hoornse Eiland genoemd omdat het aan de noordzijde omringd werd door de stadsgracht en aan de zuidzijde door de Where, waardoor het een echt eiland was (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Op de foto: na het verleggen van de Where is de Hornse Buurt gereconstrueerd met gedeeltel;ijk nieuwbouw
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Hoornsebuurt