Uw zoekacties: Hoogeveense molen

Waterstaatswerken ( Hoogheemraadschap van Rijnland )

beacon
 
 
Waterstaatswerk
053-036-00022 Hoogeveense molen
Alternatieve namen:
Hogeveense molen
Type:
Poldermolen
Beschrijving:
In 1654 werd op een stuk land genaamd de Keutelveenen een molen met houten scheprad geplaatst, die water uitsloeg op de Vaartweg. Deze Hoogeveense molen staat schuin tegenover de Lageveense molen (deze molen werd naar aanleiding van het graven van de trekvaart tussen Haarlem en Leiden verplaatst). In 1869 werd het houten scheprad vervangen door een ijzeren variant en drie jaar later volgden de ijzeren roeden. Rond 1924 werd er een hulpmotor in de molen geplaatst. Desondanks werd de polder nog (grotendeels) met windkracht bemalen. Na enkele jaren, rond 1930, werd er een nieuwe motor van het fabricaat Deutz in de molen geplaatst. In 1939 werd de molen opgeknapt volgens een ontwerp van A.J. Dekker, uit angst voor de oorlog en brandstofschaarste. De molen kwam de Tweede Wereldoorlog niet ongeschonden door. In 1945, raakte de molen beschadigd als gevolg van een bombardement.

In 1953 werd de motor vervangen door een petroleummotor van het fabricaat Buil. Een jaar later bleek deze al weer vervangen te zijn door een Deutz-motor. De molen werd in 1978 stilgezet ten behoeve van herstelwerkzaamheden, waarbij onder andere de dieselmotor werd vervangen door een elektromotor. Ook in 1985 en 2003 vonden er een grondige restauraties plaats. De molen is op 1 juli 2018 overgedragen aan de Rijnlandse Molenstichting. Tegenwoordig doet de molen dienst als hulp- en noodgemaal.
Bijzonderheden:
Type: Achtkante grondzeiler.
Opvoerwerktuig: IJzeren scheprad.
Opvoerhoogte: 0,40 meter.
Staat: Maalvaardig, op vrijwillige basis.
Kadastrale sectie: Noordwijkerhout, sectie B 3945.
Eigendom: In 2018 overgedragen aan de Rijnlandse Molenstichting.
Gebruiksperiode:
1654 tot heden
Bouwjaar:
1654
Monumentale status:
Rijksmonument
Monumentenregister:
30774