Uw zoekacties: Waterstaatswerken

Waterstaatswerken ( Hoogheemraadschap van Rijnland )

Filter: Stoomgemalenx
beacon
35  records
sorteren op:
 
 
 
 
Waterstaatswerk
Stoomgemaal polder Nieuwkoop
Type:
Poldergemaal
Beschrijving:
Lange tijd was er geen meerderheid te vinden onder de ingelanden van polder Nieuwkoop voor (gedeeltelijke) stoombemaling. In 1865 werd er een voorstel ingediend om een aantal molens te vervangen voor een stoomgemaal, maar hier werd geen consensus over bereikt vanwege de te hoge kosten. Pas in 1871 was een meerderheid van de ingelanden vóór stoombemaling en werd met toestemming van de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland begonnen aan de bouw van het gemaal. In 1873 was het gereed: het gemaal bestond uit een beneden- en een bovengemaal en was bedoeld als hulpgemaal, dat pas werd ingezet als de bemaling met molens tekort schoot. Wanneer het gemaal precies is gesloopt is onduidelijk.
Gebruiksperiode:
1873-?
Bouwjaar:
1873
 
 
 
 
 
Waterstaatswerk
Stoomgemaal Weerlaner Veenderij en Droogmakerij
Type:
Poldergemaal
Beschrijving:
In 1876 werd er besloten om een stoomgemaal te stichten tegenover de bestaande schepradmolen, ten behoeve van de bemaling van de Weerlaner Veenderij en Droogmakerij. De opdracht werd verleend aan W.C. en K. de Witt. In 1882 werd dit gemaal vervangen door een vijzelgemaal, aangekocht van de Wassenaarsche polder. Sinds 1883 bemaalde het gemaal de gehele Vosse- en Weerlanerpolder. Het gemaal werd in 1925 vervangen door een nieuw gemaal, gelegen aan de Weerlaan.
Bijzonderheden:
Kadastrale sectie: Hillegom, sectie B 394.
Gebruiksperiode:
1877-1925
Bouwjaar:
1876
Sloopjaar:
1925
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Waterstaatswerk
Stoomgemaal Lisserbroek-, Meer- en Duinpolder
Type:
Poldergemaal
Beschrijving:
In 1897 werd er met de fa. Gebroeders Moolenaar een contract afgesloten voor de sloop van de aanwezige poldermolen en de bouw van een nieuw stoomgemaal, ontworpen door de architect Blokhuis. Bij deze werkzaamheden werden het scheprad en de watergang van de molen gehandhaafd. Op het scheprad werd een stoommachine aangesloten, met een vermogen van 10 wpk. Het gemaal kwam in 1898 tot stand. In 1905 werd de stoommachine gerenoveerd. In 1927 werd de stoommachine vervangen door een ruwoliemotor van het fabricaat Kromhout (type ERO), met een vermogen van 12 pk. Daarbij werden er enkele werkzaamheden uitgevoerd aan het machinegebouw, waarbij het overgebleven deel werd omgebouwd tot machinistenwoning. In 1929 werden het scheprad gerenoveerd. In 1939 werd er een plan gemaakt om de bemaling van de polder te verbeteren. Het oude gemaal werd vervangen door een nieuw gemaal op dezelfde locatie.
Gebruiksperiode:
1898-1940
Bouwjaar:
1897
Sloopjaar:
1940