50 Waterstaatswerken
Code | Naam | Beschrijving | |
---|---|---|---|
![]() | Bem-99 | Gaaspermolen. | Molen aan de Lange Stammerdijk iets ten noordwesten van Driemond in de Gemeenschapspolder. De molen is in 1707 is opgericht ter vervanging van meerdere door storm vernielde molens van voormalige kleinere polders in dat gebied. Verenigd in de nieuwe Gemeenschapspolder konden zij een grotere en betere molen laten bouwen. De molen was oorspronkelijk een schepradmolen en werd in 1892 omgebouwd tot vijzelmolen. Hij slaat het water uit op de Gaasp. De molen is in bedrijf gebleven tot 1926, toen werd een dieselgemaal in de waterloop tussen de molen en de Gaasp geplaatst. Dit was nodig omdat er meer water weggepompt moest worden dan de molen aankon. Het bovendeel van de molen werd toen gesloopt. In 1993 was het dieselgemaal aan vervanging toe. Het Hoogheemraadschap Amstel en Vecht heeft toen besloten in plaats daarvan de molen te restaureren en weer maalvaardig te maken. De molen is sinds 2003 weer in functie. |
![]() | Bem-100 | Gemeenschapspolder West. | Dit was een gemaal dat tussen de Gaaspermolen en de rivier de Gaasp is gebouwd. Toen in de jaren '20 van de 20e eeuw de Gaaspermolen door bodemdaling niet meer berekend was op zijn taak, is in het uitvoerkanaaltje tussen de Gaaspermolen en de Gaasp een dieselgemaal gebouwd dat de bemaling overnam. Bij het restaureren en opnieuw maalvaardig maken van de Gaaspermolen is dit gemaal gesloopt. |
![]() | Bem-101 | Poldergemaal Zuidpolder beoosten Muiden. | Dit gemaal is in 1928 als nieuw elektrisch gemaal gebouwd op de plek waar ooit de molen van de polder Zuidpolder beoosten Muiden stond. Het verving een stoomgemaal. Het elektrische gemaal werd door het Duitse leger in 1945 vernield. In 1947 werd het herstelde gemaal weer in gebruik genomen. In 1995 bleek dat door peilverlagingen in het verleden de houten fundering droog was komen te staan waardoor deze in slechte staat was. Daarnaast verhinderde de lagere waterstand een efficiënt gebruik van het gemaal. Zodoende werd er gekozen om een nieuw gemaal te bouwen. Dat gemaal werd op 4 december 1996 opgeleverd en bevat 2 regelbare pompen. (Voor dat gemaal -KGM00074- volgt op termijn nog een beschrijving) |
![]() | Bem-103 | Gemaal Aetsveld-West. | Gemaal lozend op het Gein. Niet langer in gebruik. |
![]() | Bem-104 | Gemaal Bovenkerkerpolder. | Gemaal Bovenkerkerpolder bemaalt een gebied van 1537 ha. groot en loost op de ringsloot van de polder. Het gemaal werd in 1975 geheel vernieuwd en in gebruik genomen op 23 mei 1975. Het verving een gemaal dat in 1914 in gebruik werd genomen en waarvan in 1940 de dieselmotor werd vervangen door een elektromotor. Om zekerheid in bemaling te kunnen garanderen werden in het nieuwe gemaal 3 pompen geplaatst. Deze werden gemaakt door de firma Stork. De aandrijving van 2 exemplaren was door diesel en 1 exemplaar was elektrisch. |
![]() | Opw-1 | De Vecht. | De Vecht is een Nederlandse rivier die loopt van de Weerdsluis te Utrecht tot de uitmonding in het IJmeer bij Muiden. De rivier is ongeveer 42 kilometer lang. Met ingang van 1997 is het beheer en onderhoud van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het waterschap AGV (voorheen Hoogheemraadschap AGV). In de periode voor die overdracht werd een Restauratieplan Vecht gemaakt. Hoogheemraadschap Amstel en Vecht en Zuiveringschap Amstel en Gooiland waren daarbij betrokken. |
![]() | Slu-1 | Proostdijersluis. | Deze sluis vormt de verbinding tussen de waterwegen in de huidige Vinkeveense Plassen (de vroegere Proosdijlanden) en de Winkel. De negentiende-eeuwse schutsluis naar een zijde speelde een belangrijke rol in het scheepvaartverkeer en de afvoer van turf uit de Vinkeveense Plassen. |
![]() | Slu-2 | Pondskoekersluis. | De sluis vormt de verbinding tussen de Kerkvaart en de Kromme Mijdrecht. De eerste Pondskoekersluis is aangelegd in 1664. De schutsluis is vernieuwd tussen 1872 en 1874 en is onderdeel van de Stelling van Amsterdam |
![]() | Slu-5 | Groote Zeesluis te Muiden. | De Groote Zeesluis is in functie sinds 1673-1674. Deze sluis had meerdere doelen. Het schutten van schepen van de Vecht naar de Zuiderzee (later IJmeer), het keren van de water, en het voor militaire doeleinden inlaten van water als onderdeel van de waterlinie om zo onder andere Amsterdam te beschermen. Tijdens de inval van Franse troepen in 1672 werd de Vecht in Muiden afgedamd om het achterland onder water te zetten. Het jaar erna werd begonnen met de bouw van de nieuwe zeesluis. Voorafgaand aan de bouw van de Groote Zeesluis te Muiden lag er zuidelijker in de Vecht bij Hinderdam een zeesluis. De bouw van de sluis in Muiden betekende dat de Vechtdijken in veel mindere mate bedreigd konden worden door hoog water uit de Zuiderzee. Het sluizencomplex bestaat uit drie kolken. De oostelijke kolk is een schutsluis naar twee zijden (KSL00104), de middenkolk is een schutsluis naar één zijde (KSL00050) en de westkolk is een uitwateringssluis of spuisluis (KSL00199). Het complex werd aangepast in 1854 en 1870 en gerestaureerd in 1976 en 2004/2005. |
![]() | Ker-1 | Zeedijk beoosten Muiden. | De zeedijk ten oosten van Muiden, beschermde het land tegen de vroegere Zuiderzee. |