18 Waterstaatswerken
sorteren op:
Code | Naam | Beschrijving | |
---|---|---|---|
Bem-6 | Poldergemaal Zuid Bijlmer. | De uitbreiding van Amsterdam in het gebied van de Bijlmer kwam met ingrijpende veranderingen in de waterhuishouding. Oudere gemalen worden vervangen. Het poldergemaal Zuid Bijlmer wordt door de gemeente Amsterdam gebouwd en na de stichting van het poldergemaal Zandpad overgenomen door het waterschap Bijlmer | |
Bem-11 | Gemaal Middelpolder. | Het stoomgemaal van de Middelpolder is gebouwd in 1878/1879. Het gemaal is een voor die tijd fors eenlaags gebouw met een fraaie detaillering. Tussen 1850 en 1870 is een deel van de Amstelveensche of Middelpolder uitgeveend. In 1869 is octrooi verleend om de plas droog te malen. Er werden een ringdijk en een ringsloot rond de droogmakerij aangelegd. Voor de afwatering van de droogmakerij werd een bijzondere voorziening getroffen: er werd een waterloop aangelegd, de Machinetocht. Die bracht het water rechtstreeks naar het stoomgemaal. Om dat mogelijk te maken werd in de ringdijk een grondduiker aangebracht. In 1935 is de stoommachine vervangen door een dieselmotor. | |
Bem-12 | Poldergemaal Zuiderlegmeer. | ||
Bem-13 | Poldergemaal Hollandsch Ankeveen. | ||
Bem-14 | Poldergemaal Spiegelpolder. | ||
Bem-15 | Poldergemaal Nieuwe Bullewijk. | ||
Bem-18 | Poldergemaal Kruitpad 38. | Gemaal in de voormalige Noorder- en Rietpolder nabij Muiden. Dit gemaal is begin jaren '80 van de 20e eeuw door waterschap Drecht en Vecht overgenomen van Chemie Muiden. | |
Bem-23 | De Onrust. | De molen staat ten noordwesten van het Naardermeer en bemaalt het natuurgebied. De molen is gebouwd in 1809 toen opnieuw plannen werden gemaakt om het meer droog te malen. Dit lukte toen niet: pas in 1883 werd het meer met behulp van een stoommachine drooggelegd. Door de hevige kwel en de schrale bodem was landbouwkundig gebruik niet rendabel en staakte men de bemaling. Toen Natuurmonumenten het Naardermeer kocht werd ook de molen hun eigendom. In principe verzorgt de molen de afvoer van het overtollige water uit het Naardermeer, maar in geval van nood kan het water ook uitgeslagen worden door het gemaal van de Nieuwe Keverdijksche Polder. | |
Bem-24 | Poldergemaal Kruitpad 68. | Gemaal in de voormalige Noorder- en Rietpolder nabij Muiden. Dit gemaal is begin jaren '80 van de 20e eeuw door waterschap Drecht en Vecht overgenomen van Chemie Muiden. | |
Bem-51 | Poldergemaal Buitensingel-Ouder Amstel. | ||
Bem-58 | Poldergemaal Hilversumse Meent. | ||
Bem-83 | Gemaal Aetsveldsche Polder. | Het stoomgemaal van de Aetsveldse Polder (vroeger ook wel Over-Aetsveldsche Polder genoemd) is gebouwd in 1873. Het gemaal was uitgerust met een scheprad. In 1927 is de stoommachine vervangen door een elektromotor. Uit deze tijd dateert het aangebouwde trafohuisje. Het gebouw is opmerkelijk door de tuitgevels en de klimmende boogfriezen. Het vertoont qua detaillering gelijkenis met het drie jaar later gebouwde stoomgemaal van de Nieuwe Keverdijkse Polder. | |
Bem-91 | Oude Gemaal Rondehoep. | Het oude gemaal van de Ronde Hoep polder. | |
Bem-94 | Gemaal Gooise Zomerkade. | ||
Bem-99 | Gaaspermolen. | Molen aan de Lange Stammerdijk iets ten noordwesten van Driemond in de Gemeenschapspolder. De molen is in 1707 is opgericht ter vervanging van meerdere door storm vernielde molens van voormalige kleinere polders in dat gebied. Verenigd in de nieuwe Gemeenschapspolder konden zij een grotere en betere molen laten bouwen. De molen was oorspronkelijk een schepradmolen en werd in 1892 omgebouwd tot vijzelmolen. Hij slaat het water uit op de Gaasp. De molen is in bedrijf gebleven tot 1926, toen werd een dieselgemaal in de waterloop tussen de molen en de Gaasp geplaatst. Dit was nodig omdat er meer water weggepompt moest worden dan de molen aankon. Het bovendeel van de molen werd toen gesloopt. In 1993 was het dieselgemaal aan vervanging toe. Het Hoogheemraadschap Amstel en Vecht heeft toen besloten in plaats daarvan de molen te restaureren en weer maalvaardig te maken. De molen is sinds 2003 weer in functie. | |
Bem-100 | Gemeenschapspolder West. | Dit was een gemaal dat tussen de Gaaspermolen en de rivier de Gaasp is gebouwd. Toen in de jaren '20 van de 20e eeuw de Gaaspermolen door bodemdaling niet meer berekend was op zijn taak, is in het uitvoerkanaaltje tussen de Gaaspermolen en de Gaasp een dieselgemaal gebouwd dat de bemaling overnam. Bij het restaureren en opnieuw maalvaardig maken van de Gaaspermolen is dit gemaal gesloopt. | |
Bem-103 | Gemaal Aetsveld-West. | Gemaal lozend op het Gein. Niet langer in gebruik. | |
Bem-104 | Gemaal Bovenkerkerpolder. | Gemaal Bovenkerkerpolder bemaalt een gebied van 1537 ha. groot en loost op de ringsloot van de polder. Het gemaal werd in 1975 geheel vernieuwd en in gebruik genomen op 23 mei 1975. Het verving een gemaal dat in 1914 in gebruik werd genomen en waarvan in 1940 de dieselmotor werd vervangen door een elektromotor. Om zekerheid in bemaling te kunnen garanderen werden in het nieuwe gemaal 3 pompen geplaatst. Deze werden gemaakt door de firma Stork. De aandrijving van 2 exemplaren was door diesel en 1 exemplaar was elektrisch. | |