Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
58  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9147BB02126 Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het, 00-00-1940 - 00-00-1941
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 3) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het
Beschrijving vervolg:
gemaal"
00.35.36 Beeld: Mannen zijn bezig met het plaatsen van de rotor in het statorhuis. De rotoras zakt rechtstandig in het lager in de benedenbalk.
00.36.12 De bovendraagbalk van een andere motor wordt op zijn plaats gelierd.
00.36.33 Tekst: "Tijdens de montage wordt de dijk om de bouwput reeds weggegraven"
00.36.37 Beeld: Mannen halen de keien van de dijkbekleding rond de bouwput weg.
00.36.49 Een dragline graaft de dijk rond de bouwput weg en stort de grond in door paarden getrokken kiplorries op een smalspoorbaan.
00.37.34 Een baggermolen graaft de dijk aan de zeezijde af.
00.38.02 Tekst: "Eenige maanden later"
00.38.04 Beeld: Mannen, vrouwen en kinderen schaatsen op het bevroren kanaal door Lemmer.
00.38.14 Opnamen van ijsschotsen met een ingevroren schip voor de dijk.
00.38.24 Besneeuwde dukdalf in het afvoerkanaal, waardoor het polderwater naar het IJsselmeer stroomt.
00.38.40 Tekst: "7 Januari 1941 - de installatie zal in gebruik worden genomen"
00.38.44 Beeld: Mannen staan in de hal met de drie geheel geassembleerde motoren en bijbehorende bedieningspanelen aan de wanden.
00.38.58 Tekst: "De eerste motor wordt ingeschakeld"
00.39.00 Beeld: Een operateur draait aan een handwiel op een bedieningspaneel en schakelt hiermee de eerste motor in.
00.39.05 Tekst: "Op de meetinstrumenten kunnen de verschillende trappen van aanloop worden gevolgd"
00.39.09 Beeld: Opname van de batterij dubbel uitgevoerde meters op het paneel, met uitslaande wijzers overeenkomstig de steeds hogere trappen van aanloop.
00.39.22 Groepen constructeurs lopen rond de motoren.
00.39.33 Tekst: "Na het aanzetten van den eersten pompmotor wordt de schuif in het perskanaal geopend"
00.39.38 Beeld: Een pompmotor draait.
00.39.45 Gezicht op de openingen van het perskanaal, waardoor het polderwater in het IJsselmeer gespuid wordt.
00.39.59 Tekst: "Door verlaging van het IJsselmeerpeil wordt een gedeelte van het polderwater door
Lengte in minuten:
00:09:38
Datering:
00-00-1940 - 00-00-1941
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02126
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Film
6323BETACAM1007.10 De film toont het gebruik van Bofors luchtdoelkanonnen in combinatie met een L4/3 vuurleidingsysteem van Signaal.

- Een vliegtuig vliegt boven een merengebied. Tegen deze achtergrond verschijnt de tekst: Bofors and Hollandse Signaal presents:

- Titel: A 57 mm Automatic Radar Controlled A.A. Battery (radargestuurde luchtdoelbatterij), dit laatste tegen de achtergrond van twee luchtdoelkanonnen op de grond.

- De vuurleidingapparatuur van deze batterij is het type L4/3 van Signaal voor lichte en middelzware kanonnen.

- De zendereenheid heeft antennes voor rondzoeken en volgen plus een verekijker voor visuele waarneming.

- Door de op en neergaande beweging van de antenne en de transversale beweging van de zender wordt met een bundelwijdte van 10 graden het luchtruim afgezocht.

- Deze bundel kan verschoven worden door elevatie van de antenne.

- Onder normale condities worden een jager gedetecteerd binnen een afstand van 25 kilometer.

- De rotatiesnelheid kan ingesteld worden tussen 0 en 40 graden per seconde.

- Als bekend is uit welke richting een doel ongeveer moet komen, kan een bepaalde sector worden afgezocht. Daarbij is het praktisch gebleken om de rotatiesnelheid tot 20 graden per seconde te beperken.

- Als met de rondzoekradar een doel wordt gedetecteerd, wordt automatisch overgeschakeld op de volgradar, die het doel in beeld blijft houden.

- Schematisch wordt geïllustreerd dat de zender de volgeenheid voorziet van hoekpositie, elevatie en afstand.

- De volgeenheid zit in het achterste deel van de aanhanger met de vuurleidingapparatuur.

- In de volgeenheid worden de gegevens zodanig bewerkt dat de volgradar op het doel gericht blijft.

- De volgeenheid voorziet de computer van gegevens over de positie en snelheid van het doel.

- De computer is (voorin) in de zelfde aanhanger geplaatst als de volgeenheid en bewerkt de gegevens in een fractie van een, 00-00-1955
Titel:
A 57 mm automatic radar controller AA battery ;
Beschrijving:
De film toont het gebruik van Bofors luchtdoelkanonnen in combinatie met een L4/3 vuurleidingsysteem van Signaal.

- Een vliegtuig vliegt boven een merengebied. Tegen deze achtergrond verschijnt de tekst: Bofors and Hollandse Signaal presents:

- Titel: A 57 mm Automatic Radar Controlled A.A. Battery (radargestuurde luchtdoelbatterij), dit laatste tegen de achtergrond van twee luchtdoelkanonnen op de grond.

- De vuurleidingapparatuur van deze batterij is het type L4/3 van Signaal voor lichte en middelzware kanonnen.

- De zendereenheid heeft antennes voor rondzoeken en volgen plus een verekijker voor visuele waarneming.

- Door de op en neergaande beweging van de antenne en de transversale beweging van de zender wordt met een bundelwijdte van 10 graden het luchtruim afgezocht.

- Deze bundel kan verschoven worden door elevatie van de antenne.

- Onder normale condities worden een jager gedetecteerd binnen een afstand van 25 kilometer.

- De rotatiesnelheid kan ingesteld worden tussen 0 en 40 graden per seconde.

- Als bekend is uit welke richting een doel ongeveer moet komen, kan een bepaalde sector worden afgezocht. Daarbij is het praktisch gebleken om de rotatiesnelheid tot 20 graden per seconde te beperken.

- Als met de rondzoekradar een doel wordt gedetecteerd, wordt automatisch overgeschakeld op de volgradar, die het doel in beeld blijft houden.

- Schematisch wordt geïllustreerd dat de zender de volgeenheid voorziet van hoekpositie, elevatie en afstand.

- De volgeenheid zit in het achterste deel van de aanhanger met de vuurleidingapparatuur.

- In de volgeenheid worden de gegevens zodanig bewerkt dat de volgradar op het doel gericht blijft.

- De volgeenheid voorziet de computer van gegevens over de positie en snelheid van het doel.

- De computer is (voorin) in de zelfde aanhanger geplaatst als de volgeenheid en bewerkt de gegevens in een fractie van een
Beschrijving vervolg:
seconde.

- Ballistische gegevens en gegevens over de wind en de kanonnen zijn al eerder handmatig ingevoerd.

- De computer voorziet elk kanon van nauwkeurige gegevens.

- Er wordt rekening gehouden met verschillende types kanon.

- Bij de uitrusting hoort ook een aggregaat op een aanhanger dat elektrische stroom van 220 Volt en 50 Hertz levert.

- De kanonnen werken op 110 Volt/400 Hertz. Dit wordt via een omvormer door hetzelfde aggregaat geleverd.

- De complete batterij bestaat uit een aanhanger met de zender, een aanhanger met de volgeenheid en de computer, de kanonnen en het aggregaat.

- De apparatuur werkt automatisch, maar sommige instellingen zijn handmatig, namelijk de horizontale onderlinge afstand, parallax, verticale onderlinge afstand, de ballistische coëfficiënt en de mondingsnelheid van de kanonnen.

- ?..en verder de windrichting en ? snelheid.

- Voor blind vuren en zoeken zijn twee man nodig: voor de radar en de afstand. De radarman zit aan de linkerkant van het bedieningspaneel. Hij gebruikt een beeldscherm met een tweeledige functie.

- Het geeft een doel aan bij het rondzoeken en het informeert de radarman over gang van zaken tijden automatisch volgen.

- De radarman bedient de zender met twee handwielen, namelijk één voor de richting en één voor de elevatie.

- De andere bedieningsman gebruikt een scoop aan de andere kant van het paneel.

- Hij bedient het handwiel voor de afstand.

- ... en verschillende schakelaars.

- De bedieningsman voor de zender gebruikt een verrekijker voor doelen van dichtbij.

- Als er een doel gevonden is, bedient hij met twee handgrepen de servomotoren voor rotatie en elevatie.

- Als automatisch volgen niet goed gaat, kan deze bedieningsman handmatig volgen met behulp van twee handwielen.

- Het bedieningspaneel is voorzien van lampen die aangeven dat de volgeenheid ingesteld is en wanneer een doel
Lengte in minuten:
00:19:41
Datering:
00-00-1955
Oud nummer:
BETACAM1007.10
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4345BB05718 De film toont het gebruik van Bofors luchtdoelkanonnen in combinatie met een L4/3 vuurleidingsysteem van Signaal.

0:00:02Een vliegtuig vliegt boven een merengebied. Tegen deze achtergrond verschijnt de tekst: Bofors and Hollandse Signaal presents:

0:00:15Titel: A 57 mm Automatic Radar Controlled A.A. Battery (radargestuurde luchtdoelbatterij), dit laatste tegen de achtergrond van twee luchtdoelkanonnen op de grond.

0:00:27De vuurleidingapparatuur van deze batterij is het type L4/3 van Signaal voor lichte en middelzware kanonnen.

0:00:38De zendereenheid heeft antennes voor rondzoeken en volgen plus een verekijker voor visuele waarneming.

0:00:50Door de op en neergaande beweging van de antenne en de transversale beweging van de zender wordt met een bundelwijdte van 10 graden het luchtruim afgezocht.

0:01:12Deze bundel kan verschoven worden door elevatie van de antenne.

0:01:18Onder normale condities worden een jager gedetecteerd binnen een afstand van 25 kilometer.

0:01:29De rotatiesnelheid kan ingesteld worden tussen 0 en 40 graden per seconde.

0:01:42Als bekend is uit welke richting een doel ongeveer moet komen, kan een bepaalde sector worden afgezocht. Daarbij is het praktisch gebleken om de rotatiesnelheid tot 20 graden per seconde te beperken.

0:02:04Als met de rondzoekradar een doel wordt gedetecteerd, wordt automatisch overgeschakeld op de volgradar, die het doel in beeld blijft houden.

0:02:13Schematisch wordt geïllustreerd dat de zender de volgeenheid voorziet van hoekpositie, elevatie en afstand.

0:02:26De volgeenheid zit in het achterste deel van de aanhanger met de vuurleidingapparatuur.

0:02:30In de volgeenheid worden de gegevens zodanig bewerkt dat de volgradar op het doel gericht blijft.

0:02:46De volgeenheid voorziet de computer van gegevens over de positie en snelheid van het doel.

0:02:56De computer is (voorin) in de zelfde, 00-00-1955
Titel:
A 57 mm automatic radar controller AA battery ;
Beschrijving:
De film toont het gebruik van Bofors luchtdoelkanonnen in combinatie met een L4/3 vuurleidingsysteem van Signaal.

0:00:02Een vliegtuig vliegt boven een merengebied. Tegen deze achtergrond verschijnt de tekst: Bofors and Hollandse Signaal presents:

0:00:15Titel: A 57 mm Automatic Radar Controlled A.A. Battery (radargestuurde luchtdoelbatterij), dit laatste tegen de achtergrond van twee luchtdoelkanonnen op de grond.

0:00:27De vuurleidingapparatuur van deze batterij is het type L4/3 van Signaal voor lichte en middelzware kanonnen.

0:00:38De zendereenheid heeft antennes voor rondzoeken en volgen plus een verekijker voor visuele waarneming.

0:00:50Door de op en neergaande beweging van de antenne en de transversale beweging van de zender wordt met een bundelwijdte van 10 graden het luchtruim afgezocht.

0:01:12Deze bundel kan verschoven worden door elevatie van de antenne.

0:01:18Onder normale condities worden een jager gedetecteerd binnen een afstand van 25 kilometer.

0:01:29De rotatiesnelheid kan ingesteld worden tussen 0 en 40 graden per seconde.

0:01:42Als bekend is uit welke richting een doel ongeveer moet komen, kan een bepaalde sector worden afgezocht. Daarbij is het praktisch gebleken om de rotatiesnelheid tot 20 graden per seconde te beperken.

0:02:04Als met de rondzoekradar een doel wordt gedetecteerd, wordt automatisch overgeschakeld op de volgradar, die het doel in beeld blijft houden.

0:02:13Schematisch wordt geïllustreerd dat de zender de volgeenheid voorziet van hoekpositie, elevatie en afstand.

0:02:26De volgeenheid zit in het achterste deel van de aanhanger met de vuurleidingapparatuur.

0:02:30In de volgeenheid worden de gegevens zodanig bewerkt dat de volgradar op het doel gericht blijft.

0:02:46De volgeenheid voorziet de computer van gegevens over de positie en snelheid van het doel.

0:02:56De computer is (voorin) in de zelfde
Beschrijving vervolg:
aanhanger geplaatst als de volgeenheid en bewerkt de gegevens in een fractie van een seconde.

0:03:06Ballistische gegevens en gegevens over de wind en de kanonnen zijn al eerder handmatig ingevoerd.

0:03:14De computer voorziet elk kanon van nauwkeurige gegevens.

0:03:18Er wordt rekening gehouden met verschillende types kanon.

0:03:27Bij de uitrusting hoort ook een aggregaat op een aanhanger dat elektrische stroom van 220 Volt en 50 Hertz levert.

0:03:41De kanonnen werken op 110 Volt/400 Hertz. Dit wordt via een omvormer door hetzelfde aggregaat geleverd.

0:03:51De complete batterij bestaat uit een aanhanger met de zender, een aanhanger met de volgeenheid en de computer, de kanonnen en het aggregaat.

0:04:14De apparatuur werkt automatisch, maar sommige instellingen zijn handmatig, namelijk de horizontale onderlinge afstand, parallax, verticale onderlinge afstand, de ballistische coëfficiënt en de mondingsnelheid van de kanonnen.

0:04:34?..en verder de windrichting en ? snelheid.

0:04:43Voor blind vuren en zoeken zijn twee man nodig: voor de radar en de afstand. De radarman zit aan de linkerkant van het bedieningspaneel. Hij gebruikt een beeldscherm met een tweeledige functie.

0:05:06Het geeft een doel aan bij het rondzoeken en het informeert de radarman over gang van zaken tijden automatisch volgen.

0:05:17De radarman bedient de zender met twee handwielen, namelijk één voor de richting en één voor de elevatie.

0:05:32De andere bedieningsman gebruikt een scoop aan de andere kant van het paneel.

0:05:44Hij bedient het handwiel voor de afstand.

0:05:56? en verschillende schakelaars.

0:06:03De bedieningsman voor de zender gebruikt een verrekijker voor doelen van dichtbij.

0:06:09Als er een doel gevonden is, bedient hij met twee handgrepen de servomotoren voor rotatie en elevatie.

0:06:20Als automatisch volgen niet goed gaat, kan deze
Lengte in minuten:
00:19:41
Datering:
00-00-1955
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05718
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Film
3044BETACAM857.04 Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het, 00-00-1940 - 00-00-1941
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 3) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het
Beschrijving vervolg:
gemaal"
00.35.36 Beeld: Mannen zijn bezig met het plaatsen van de rotor in het statorhuis. De rotoras zakt rechtstandig in het lager in de benedenbalk.
00.36.12 De bovendraagbalk van een andere motor wordt op zijn plaats gelierd.
00.36.33 Tekst: "Tijdens de montage wordt de dijk om de bouwput reeds weggegraven"
00.36.37 Beeld: Mannen halen de keien van de dijkbekleding rond de bouwput weg.
00.36.49 Een dragline graaft de dijk rond de bouwput weg en stort de grond in door paarden getrokken kiplorries op een smalspoorbaan.
00.37.34 Een baggermolen graaft de dijk aan de zeezijde af.
00.38.02 Tekst: "Eenige maanden later"
00.38.04 Beeld: Mannen, vrouwen en kinderen schaatsen op het bevroren kanaal door Lemmer.
00.38.14 Opnamen van ijsschotsen met een ingevroren schip voor de dijk.
00.38.24 Besneeuwde dukdalf in het afvoerkanaal, waardoor het polderwater naar het IJsselmeer stroomt.
00.38.40 Tekst: "7 Januari 1941 - de installatie zal in gebruik worden genomen"
00.38.44 Beeld: Mannen staan in de hal met de drie geheel geassembleerde motoren en bijbehorende bedieningspanelen aan de wanden.
00.38.58 Tekst: "De eerste motor wordt ingeschakeld"
00.39.00 Beeld: Een operateur draait aan een handwiel op een bedieningspaneel en schakelt hiermee de eerste motor in.
00.39.05 Tekst: "Op de meetinstrumenten kunnen de verschillende trappen van aanloop worden gevolgd"
00.39.09 Beeld: Opname van de batterij dubbel uitgevoerde meters op het paneel, met uitslaande wijzers overeenkomstig de steeds hogere trappen van aanloop.
00.39.22 Groepen constructeurs lopen rond de motoren.
00.39.33 Tekst: "Na het aanzetten van den eersten pompmotor wordt de schuif in het perskanaal geopend"
00.39.38 Beeld: Een pompmotor draait.
00.39.45 Gezicht op de openingen van het perskanaal, waardoor het polderwater in het IJsselmeer gespuid wordt.
00.39.59 Tekst: "Door verlaging van het IJsselmeerpeil wordt een gedeelte van het polderwater door
Lengte in minuten:
00:09:38
Datering:
00-00-1940 - 00-00-1941
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM857.04
Materiaal:
large;
Digital Betacam;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;