Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
98  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
Erfgoedstuk
55 FD003653  Het Engelse Werk met bomen, wandelpaden en het zogenaamde Vogeleiland. Het is momenteel een recreatiepark aan de IJssel. De naam is afgeleid van de " Engelse landschapstijl ". Vroeger was het een verdedigingswerk en is later vergraven tot het Engelse Werk. Het gebied behoort tegenwoordig tot de zgn. IJsselzône., 00-00-1895 - 00-00-1905
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
17090 FD021177  De brandweer beproeft de nieuwe Magirus ladder van ruim 25 meter tegen de Sassenpoort, 1956, 00-00-1956
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
15891 FD018869  Plattegrond van de vesting Zwolle met de belangrijkste gebouwen in de binnenstad, 1823.
De bolwerken zijn intact, stadsmuur met muurtorens 'Drakentoren'. Op Noordereiland: Ruiterstal op de Vriesenwal (Friese Wal), gevangenis heet 'Huis van Correctie'. Stadspoorten: Buiten Sassenpoort, Binnen Sassenpoort, Kamperpoort, Diezerpoort.
Molens op de bolwerken: Eekwalmolen, Jufferenwalmolen, molen op Diezerpoortenwal, molen op de Genverberg, molen op bolwerk, molen op Sassenpoortenwal. Lutteke Veer op de plaats van de huidige Nieuwe Havenbrug. Bruggen: Kamperpoortenbrug, Sassenpoortenbrug, Binnen Diezerpoortenbrug, Buiten Diezerpoortenbrug.Schoenkuipenbrug, Vispoortenbrug.
Wateren: Stadsgracht heet 'Buitengracht'. Thorbeckegracht heet 'Binnengracht'. Bij Katerdijk water 'Het Malle Gat'. Grote Aa, Kleine Aa.
Willemsvaart.
Straatnamen: Beestenmarkt, later Harm Smeengekade heet hier 'Nieuwe Ossenmarkt'. Jufferenwal heet 'Juffertjeswal', kraan, visafslag en Hopmanshuis op Rodetorenplein (hier 'buiten de Rodetoren'). 'Besten Vaders Hofjen' op bolwerk huidige Potgietersingel.
Eerste Bredehoek, Derde Bredehoek, Eerste Roggenstraat, Tweede Roggenstraat. Nieuwe Markt. Blijmarkt, Koestraat, Walstraat, Schoutensteeg.
Kerken: Broerenkerk met Trans, Broerenkerkhof, Grote of Sint Michaelkerk met Kerkhof, voor de hoofdingang 'Korenmarkt'. Onze Lieve Vrouwe kerk op Ossenmarkt heet 'Vrouwe of Kruiskerk' . Bethlehemse Kerk en kerkhof., 00-00-1823
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
1288-KD000235  [Zonder titel] Kaart van de nieuwe verdedigingswerken aan de IJssel met o.a. het kruitmagazijn en de Venusredoute. 'Het Nieuwe Werk' is het huidige Engelse Werk aan de IJssel. Vermeld worden: bastions, hoornwerk, kruitmagazijn, Venusredoute, landerijen, boerderijen. Schaalstok aanwezig., 1778
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
1263-KD000002  [Zonder titel] 'Swoll 1612', kaart vervaardigd door Abraham van Nievelt van een niet uitgevoerd ontwerp voor nieuwe verdedigingswerken voor het Noordereiland van de stad Zwolle. Te zien zijn Zwarte Water, Diezerpoort, Kamperpoort, Sassenpoort, weg naar Hasselt en de weg naar Kampen. Noordpijl en schaalstok in roeden veltmaet (80 roeden = 11,5 cm) ingetekend., 1612
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
1260-KD000041  [Zonder titel] Ontwerp van het Noordereiland 'Aftekening van een bolwerk buiten de Vispoort'; een kaart van een voor de uitbreiding van de stad Zwolle ten noorden van de Dijk -'die A' (nu Thorbeckegracht) met twee bolwerken, met schetsen van de stadsmuur en de zich daarin bevindende Diezerpoort, Vispoort, Steenpoort en Zwanentoren en de Rode Toren. Met legendum. Noorden is onder., [ca. 1606]
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
1260-KD000040  Swolle Plan vervaardigd door Cornelis Bloemaert, voor de vestingswerken van de stad Zwolle met de Kamperpoort, de Rode Toren, met op het plein ervoor een molen en een hijskraan, de Vispoort en de Diezerpoort, met een ontwerp voor uitbreiding van de stad (Noordereiland) ten noorden van de dijk langs het water tussen de Vecht (nu Almelose kanaal) en Zwarte water en met een ontwerp voor het Genverbergbastion. Verder staan op de kaart twee bastions met een brug voor de Vispoort en een brug naar nieuw te maken ravelijn buiten Diezerpoort. De Nieuwe Wetering wordt als Vecht aangeduid, Zwarte Water links. Dit plan is nooit uitgevoerd. Vermeld: een schaalstok (60 roeden) en er is een watermerk te zien: een naar links kijkende griffioen met standaard op drie ballen. Het noorden is boven., [ca. 1606]
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
1260-KD000001  [Zonder titel] Ontwerp door Abraham van Nievelt van de nieuwe verdedigingswerken rond de stad Zwolle, in het stadsdeel het 'Nieuwe werk' ten noorden van de stad (het huidige Noordereiland), het Hoornwerk buiten de Sassenpoort, en de 'onbegonnen werken' buiten de Kamperpoort. Op de kaart staan vermeld: Swoll, Sassenpoort, Kamperpoort, Diezerpoort, ravelijn, Rode toren, molen, kraan, rivier naar Hasselt (Zwarte water), weg naar Coevorden, dijk naar Kampen en Hasselt, haven. Met noordpijl en schaalstok van 100 roeden, 'veltmaet'. Noorden is onder., [ca. 1608]
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Geen afbeelding
9599BB00377.03  Televisieuitzending op 10-10-2001.
0h.33' Aflevering van het historische documentaireprogramma Het Oversticht over een geheime militaire operatie in 1962 in het kader van de Koude Oorlog en de Cuba-crisis om een eventuele aanval van de Russen tegen te houden. In West-Overijssel stromen kelders onder en komt land onder water te staan. Het is de eerste stap van een verdedigingsplan.
0h.34' Na de Tweede Wereldoorlog werd de West Europese Unie opgericht en verdedigingsplannen opgesteld om de dreiging van een Russische aanval tegen te gaan. Hierin werd op sterk aandringen van Nederland ook een rol toebedeeld voor de IJssel. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Innudatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter verdediging werden bunkers aangelegd. In werking treden van de IJssellinie zou evacuatie betekenen voor ca. 100.000 mensen. Vrijwel niemand was hiervan op de hoogte.De innudatie is nooit uitgevoerd. Bij de Cuba-crisis in 1962 vreesde men een Russische inval en is de eerste fase in werking gesteld en de bunkers in Olst in gereedheid gebracht en bemand. In 1963 wordt de voortdurende paraatheid opgeheven en in 1968 wordt besloten de linie te ontmantelen.
0h.43' Bezichtiging van een bunker bij Olst.
0h.44' Noodhospitaal op landgoed De Haere bij Olst.
In de documentaire oude filmbeelden van de Tweede Wereldoorlog, een militaire instuctie, ondergelopen uiterwaarden, president Kennedy en oude foto's van (de ontmanteling van) de stuw en de bunkers bij Olst.
Actuele beelden van IJssel en de bunkers bij Olst.
Gesprekken met P. van Kerkum, generaal buiten dienst, Jan van Overeem, mede-ontwerper van de IJsselstuwen, Marten Bos, buurtbewoner bunkers Olst en René Durenkamp,, 00-00-1940 - 10-10-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
5866BETACAM679  Oversticht 38

Officiële beschrijving van RTV Oost: "Amper bijgekomen van de Tweede Wereldoorlog dreigde eind jaren veertig een Derde Wereldoorlog. De Westerse landen verwachtten elk moment een inval van de oppermachtige Russische legers en sloten zich aaneen in de NAVO. Ook het verarmde Nederland sloot zich bij het bondgenootschap aan, maar ontbeerde geld en manschappen om het land te verdedigen. Toen de NAVO dreigde om Nederland onverdedigd te laten greep de Nederlandse regering naar een paardenmiddel: de aanleg van een enorme waterlinie langs de IJssel. In het diepste geheim werd daarom rond 1950 een serie stuwen gebouwd, om in geval van oorlog de Waal en Nederrijn in één keer af te dammen. Al het water van de Rijn zou dan door de IJsselvallei geperst worden. Gelukkig bleef het bij een koude oorlog en werd de waterlinie nooit in werking gesteld, want de gevolgen zouden verschrikkelijk zijn geweest. We praten met de ontwerper van de linie, en bezoeken ondergrondse bunkercomplexen."

Aanvullende informatie: Bij een aanval moesten stuwen bij Nijmegen, Arnhem en Olst het Rijnwater tegenhouden en een brede stook land onder water zetten. Drijvende stuwen konden in korte tijd op hun plaats gebracht worden op de geasfalteerde rivierbodem. Alle werkzaamheden aan de IJssellinie gebeurden onder strikte geheimhouding. Toch bleken de Russische generaals achteraf beter op de hoogte te zijn geweest dan de lokale bevolking. Begin jaren zestig werd de verdedigingslinie opgeheven. Enkele verdedigingswerken zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen, waaronder de hospitaal- en commandobunker in Olst. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Inundatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter, 10-10-2001
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
6524 PBKR2968  Doorgang van de Sassenpoort met daarin twee heren (montage)., 1935-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
5237 PBKR1018  Oude kruittunnel of poterne, de doorgang in de voormalige vestingwerken aan de IJssel, ca. 1908. Na 1828 zijn de militaire gebouwen gesloopt. Het tunneltje bleef gehandhaafd en werd opgenomen in de park aanleg., 1905-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie