Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
23  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Erfprins ;
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05804.01
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4923BB05763 De film behandelt de beproeving van de Goalkeeper uit een kanon van General Electric en het Flycatcher radarsysteem van Holland Signaal.
0:00:03Dit was een gemeenschappelijke onderneming van Signaal (logo) en General Electric (logo).
0:00:14Het doel was de effectiviteit te testen van een radar geleid vuurleidingssysteem in combinatie met het snelste 30 mm kanon ter wereld.
0:00:32Het vuurleidingssysteem was van de Flycatcher van Signaal, dat zich bewezen heeft op het gebied van luchtverdediging op lage hoogte. Dit systeem kan makkelijk van het ene doel op het andere worden overgezet. Er worden zwart-wit beelden getoond, die gemaakt zijn met een TV camera die op de volgradar gemonteerd was. Het maximale bereik is 20 kilometer.
0:01:21Het General Electric GAU 8/A kanon heeft een bereik van 3 kilometer en wordt momenteel gefabriceerd voor het A-10 vliegtuig.
0:01:44Het kanon wordt nu ingebouwd in een geschutskoepelvoor land- en marinetoepassingen en heet dan Ex 83.
0:01:57Er kunnen 4200 schoten per minuut op snelle en beweeglijke doelen worden afgeschoten.
0:02:29Jarenlange ervaring met vuurleidingsystemen gaven Signaal de overtuiging dat Flycatcher en het Ex 83 kanon een perfecte combinatie vormen.
0:02:41Teneinde een goede proefomgeving te krijgen, accepteerde Signaal dankbaar het aanbod van de Koninklijke Nederlandse Marine om de proeven in Fort Erfprins bij Den Helder te doen.
0:02:53Fort Erfprins is in de tijd van Napoleon gebouwd en wordt nu als oefencentrum gebruikt.
0:03:06Alle faciliteiten waren beschikbaar.
0:03:16De proefopstelling bestond uit een Ex 83 kanon plus een aanhanger met de regeleenheid, een Flycatcher voor de vuurleiding en een Flycatcher voor metingen.
0:03:33Alle gegevens gingen naar de commandowagen voor opslag en bewerking.
0:03:46De effectiviteit van een wapensysteem kan alleen tijdens operationeel gebruik beproefd worden.
0:04:12Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel, 00-00-1977 - 00-00-1985
Titel:
Shortstop Goalkeeper Kanon ;
Beschrijving:
De film behandelt de beproeving van de Goalkeeper uit een kanon van General Electric en het Flycatcher radarsysteem van Holland Signaal.
0:00:03Dit was een gemeenschappelijke onderneming van Signaal (logo) en General Electric (logo).
0:00:14Het doel was de effectiviteit te testen van een radar geleid vuurleidingssysteem in combinatie met het snelste 30 mm kanon ter wereld.
0:00:32Het vuurleidingssysteem was van de Flycatcher van Signaal, dat zich bewezen heeft op het gebied van luchtverdediging op lage hoogte. Dit systeem kan makkelijk van het ene doel op het andere worden overgezet. Er worden zwart-wit beelden getoond, die gemaakt zijn met een TV camera die op de volgradar gemonteerd was. Het maximale bereik is 20 kilometer.
0:01:21Het General Electric GAU 8/A kanon heeft een bereik van 3 kilometer en wordt momenteel gefabriceerd voor het A-10 vliegtuig.
0:01:44Het kanon wordt nu ingebouwd in een geschutskoepelvoor land- en marinetoepassingen en heet dan Ex 83.
0:01:57Er kunnen 4200 schoten per minuut op snelle en beweeglijke doelen worden afgeschoten.
0:02:29Jarenlange ervaring met vuurleidingsystemen gaven Signaal de overtuiging dat Flycatcher en het Ex 83 kanon een perfecte combinatie vormen.
0:02:41Teneinde een goede proefomgeving te krijgen, accepteerde Signaal dankbaar het aanbod van de Koninklijke Nederlandse Marine om de proeven in Fort Erfprins bij Den Helder te doen.
0:02:53Fort Erfprins is in de tijd van Napoleon gebouwd en wordt nu als oefencentrum gebruikt.
0:03:06Alle faciliteiten waren beschikbaar.
0:03:16De proefopstelling bestond uit een Ex 83 kanon plus een aanhanger met de regeleenheid, een Flycatcher voor de vuurleiding en een Flycatcher voor metingen.
0:03:33Alle gegevens gingen naar de commandowagen voor opslag en bewerking.
0:03:46De effectiviteit van een wapensysteem kan alleen tijdens operationeel gebruik beproefd worden.
0:04:12Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel
Beschrijving vervolg:
uitgevoerd.
0:04:26Hiervoor werden verschillende soorten vliegtuigen gebruikt, variërende van bijna stilstaande helikopters tot zeer snelle NF5 straaljagers.
0:04:43Een helikopter, die met minder dan 10 meter per seconde vliegt, blijft keurig in de kruisdraden van het vizier.
0:04:56De Mitsubishi die als sleepvliegtuig werd gebruikt, vloog met 60 meter per seconde op een hoogte van 450 meter.
0:05:12De Canberra bommenwerper, die ook als sleepvliegtuig werd gebruikt, vloog met een snelheid van 157 meter per seconde op 60 meter hoogte.
0:05:24De NF5 straaljagers vlogen met 220 meter per seconde vlak boven de grond.
0:05:44Net zo belangrijk als de nauwkeurigheid bij het volgen van het doel was de nauwkeurigheid van het kanon. Om dit te beproeven werd op 200 meter afstand een stilstaand doel geplaatst.
0:06:07Artilleriedeskundigen volgden de proef met optische middelen.
0:06:16Na inleidende proeven werd een salvo van 6 seconde afgevuurd.
0:06:34Op een langzaam afgedraaide film zijn de inslagen te zien.
0:06:45Een print werd gebruikt voor de analyse in de computer. De zo gevonden spreiding viel ruim binnen de berekening.
0:06:57Na deze uitgebreide inleidende proeven begonnen de proeven met bewegende doelen.
0:07:18Het beschieten van een sleepdoel oogt spectaculair, maar het resultaat blijkt pas na inspectie op de grond.
0:07:47Om directe informatie te verkrijgen werd gebruik gemaakt van een MDI (Miss Distance Indicator).
0:08:25De resultaten werden zichtbaar gemaakt op een scherm en waren ook als hard copy beschikbaar.
0:08:48Er werden twee soorten doelen gebruikt.
0:08:56De ene soort was een "Rushton target" van 240 centimeter lang en 17 centimeter breed.
0:09:07De andere soort was een hoes van 450 centimeter lang en 30 centimeter breed.
0:09:15Er werden salvo's van 3 seconden afgevuurd.
0:09:30Het doel had een snelheid van 96 meter/seconde, een hoogte van 316 meter en een afstand van 1000
Lengte in minuten:
00:11:38
Datering:
00-00-1977 - 00-00-1985
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05763
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4920BB05760 Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

0:00:12De titel is in beeld.

0:00:22In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

0:00:42De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

0:00:47Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

0:01:21Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

0:01:56Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. De snelheid was 450 kilometer per uur.

0:02:10Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

0:02:25De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

0:02:33Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

0:02:45Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

0:02:55Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

0:03:02Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

0:03:17De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

0:03:20Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de, 1972-00-00
Titel:
Low level radar tracking ;
Beschrijving:
Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

0:00:12De titel is in beeld.

0:00:22In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

0:00:42De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

0:00:47Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

0:01:21Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

0:01:56Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. De snelheid was 450 kilometer per uur.

0:02:10Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

0:02:25De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

0:02:33Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

0:02:45Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

0:02:55Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

0:03:02Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

0:03:17De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

0:03:20Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de
Beschrijving vervolg:
afstand van 3000 tot 500 meter daalt.

0:03:36Bij de volgende proef werd de KE band opzettelijk uitgeschakeld en werd alleen de X band gebruikt. Het naderend vliegtuig verscheen op sterk wisselende plaatsen op het scherm.

0:04:49Bij de volgende proef was de hoogte slechts 20 voet en stond de KE band weer aan.

0:04:57Het radarsysteem schakelde automatisch tussen de X en de KE band, afhankelijk van onder andere de signaal/ruis verhouding.

0:05:28Het vliegtuig bleef nu keurig midden in het scherm.

0:06:25Bij de laatste proef vloog het vliegtuig niet recht op de tank af, maar er zo dicht mogelijk langs, op een hoogte van 20 voet.

0:06:40De overschakeling van X naar KE band gebeurde nu eerder, omdat het reflecterend oppervlak sneller groter werd.

0:07:59De proeven op het vasteland vonden plaats op een militair oefenterrein in West Duitsland, met als doel een Bell UH1 helikopter. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KE band.

0:08:51Het doel verscheen plotseling uit een vallei.

0:09:27Vervolgens verscheen de helikopter van achter een grote boom.

0:09:46Het systeem had het doel weer in 3 seconden te pakken. Ook het volgen gebeurde in de KE band.

0:10:36Dit geïntegreerde systeem is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Hollandse Signaal Apparaten BV.

Lengte in minuten:
00:10:17
Datering:
1972-00-00
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05760
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4368BB05741 Deze ongemonteerde film vertoont beelden (van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de productie van radarapparatuur) die in andere films zijn gebruikt.
0:00:00De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.
0:00:23Een radarscherm (antenne) draait rond.
0:01:09Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.
0:02:27Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.
0:02:50De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.
0:03:59Draaiend radarscherm.
0:05:26Een ander, sneller draaiend radarscherm.
0:05:42Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.
0:06:28Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.
0:07:13Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:07:46Navigatieradar op de brug.
0:08:45Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:09:07Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..
0:09:30Weer draaiende radarschermen.
0:10:47Totaalbeeld.
0:12:16De hoogteradar beweegt op en neer.
0:13:39Overzicht van de kruiser.
0:14:22De hoogteradar beweegt.
0:15:30Overzicht van de kruiser.
0:17:03Binnen staan kasten met elektronica.
0:21:24Buiten staat de richtradar.
0:21:46De kruiser van achteren.
0:22:11en vanaf de waterkant.
0:22:20De radarschermendraaien.
0:23:14Op de romp van de kruiser staat C801.
0:23:22Weer draaiende radarschermen.
0:24:1757 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:24:48De naamplaat De Ruyter.
0:24:5557 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:25:11Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.
0:26:41Het voorschip
0:27:10De navigatieradar staat boven op de brug.
0:27:19Verschillende radarschermen draaien rond.
0:27:39Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.
0:27:52Het beeldscherm van de rondzoekradar
0:27:59Een, 00-00-1955
Titel:
Radarantennes en benedendekse toestellen ;
Beschrijving:
Deze ongemonteerde film vertoont beelden (van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de productie van radarapparatuur) die in andere films zijn gebruikt.
0:00:00De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.
0:00:23Een radarscherm (antenne) draait rond.
0:01:09Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.
0:02:27Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.
0:02:50De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.
0:03:59Draaiend radarscherm.
0:05:26Een ander, sneller draaiend radarscherm.
0:05:42Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.
0:06:28Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.
0:07:13Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:07:46Navigatieradar op de brug.
0:08:45Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:09:07Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..
0:09:30Weer draaiende radarschermen.
0:10:47Totaalbeeld.
0:12:16De hoogteradar beweegt op en neer.
0:13:39Overzicht van de kruiser.
0:14:22De hoogteradar beweegt.
0:15:30Overzicht van de kruiser.
0:17:03Binnen staan kasten met elektronica.
0:21:24Buiten staat de richtradar.
0:21:46De kruiser van achteren.
0:22:11en vanaf de waterkant.
0:22:20De radarschermendraaien.
0:23:14Op de romp van de kruiser staat C801.
0:23:22Weer draaiende radarschermen.
0:24:1757 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:24:48De naamplaat De Ruyter.
0:24:5557 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:25:11Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.
0:26:41Het voorschip
0:27:10De navigatieradar staat boven op de brug.
0:27:19Verschillende radarschermen draaien rond.
0:27:39Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.
0:27:52Het beeldscherm van de rondzoekradar
0:27:59Een
Beschrijving vervolg:
matroos zit achter deze beide beeldschermen.
0:28:07De matroos telefoneert.
0:28:30De matroos bedient handwielen bij de radarschermen.
0:29:00De matroos spreekt telefonisch
0:29:04met een officier.
0:29:36Twee andere matrozen zitten achter andere beeldschermen.
0:30:24Een kast met elektronica.
0:30:33De units zijn makkelijk te vervangen.
0:31:00Een officier kijkt door een lichtwerende kegel op een radarscherm en draait aan knoppen.
0:31:28In een fabriek wordt aan kasten met radarapparatuur gewerkt.
0:33:10Een officier van de Marine inspecteert een schakeling.
0:34:16Op een kast staat onder andere Philips Telecommunication en Year of Manufacture: 1955.
0:34:28De officier inspecteert verder.
Lengte in minuten:
00:35:46
Datering:
00-00-1955
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05741
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4348BB05721 Het betreft ongemonteerde filmfragmenten van het vliegdekschip Karel Doorman.

0:00:02Het vliegdekschip Karel Doorman vaart op zee.

0:01:27Op de commandotoren zijn verschillende radarschermen gemonteerd.

0:01:48Het schip vaart een haven binnen.

0:02:14In de haven ligt ook een rijnaak.

0:03:22De commandotoren met radarschermen wordt weer in beeld gebracht.

0:03:35Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

0:03:38Het schip wordt vanuit vele standpunten getoond.

0:04:36Details van de radarschermen.

0:05:15Een wapenschild met de tekst: Ik val aan, volg mij.

0:05:28Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

0:05:44Andere details van het schip.

0:05:56Binnenopnames van apparatuur.

0:06:06Detail van een radarscherm

0:06:18Het schip ligt nu aan de kade. Er staat R8i op. Op de achtergrond ligt een kruiser, de C801.

0:07:04De naam Karel Doorman op de boeg.

0:07:26De commandotoren.

0:07:32Een groot vat - waar Jack op staat - rolt vanaf de dijk het water in. Het verband met de andere scènes is onduidelijk.

0:07:44De radarschermen draaien nu.

0:08:00Het schip gezien vanaf een kade.

0:08:26Diverse opnames van in totaal zes draaiende radarschermen.

0:10:40Binnenopnames van apparatuur met beeldschermen en een spreekbuis.

0:11:36Er zitten nu matrozen achter de beeldschermen.

0:11:54Drie matrozen - waarvan twee met koptelefoon op en microfoon in de hand - zitten rond een horizontaal opgesteld beeldscherm en wijzen daarop zaken met een soort potlood aan.

0:12:41Een matroos achter een verticaal opgesteld scherm - ook met een koptelefoon - draait aan knoppen.

0:13:17Een officier in dezelfde ruimte telefoneert en spreekt door een microfoon.

0:14:07Op een beeldscherm verschijnen stippen.

0:15:27Op een ander scherm - kennelijk een oscilloscoop - is de echo te, 00-00-1948 - 00-00-1968
Titel:
Karel Doorman ;
Beschrijving:
Het betreft ongemonteerde filmfragmenten van het vliegdekschip Karel Doorman.

0:00:02Het vliegdekschip Karel Doorman vaart op zee.

0:01:27Op de commandotoren zijn verschillende radarschermen gemonteerd.

0:01:48Het schip vaart een haven binnen.

0:02:14In de haven ligt ook een rijnaak.

0:03:22De commandotoren met radarschermen wordt weer in beeld gebracht.

0:03:35Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

0:03:38Het schip wordt vanuit vele standpunten getoond.

0:04:36Details van de radarschermen.

0:05:15Een wapenschild met de tekst: Ik val aan, volg mij.

0:05:28Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

0:05:44Andere details van het schip.

0:05:56Binnenopnames van apparatuur.

0:06:06Detail van een radarscherm

0:06:18Het schip ligt nu aan de kade. Er staat R8i op. Op de achtergrond ligt een kruiser, de C801.

0:07:04De naam Karel Doorman op de boeg.

0:07:26De commandotoren.

0:07:32Een groot vat - waar Jack op staat - rolt vanaf de dijk het water in. Het verband met de andere scènes is onduidelijk.

0:07:44De radarschermen draaien nu.

0:08:00Het schip gezien vanaf een kade.

0:08:26Diverse opnames van in totaal zes draaiende radarschermen.

0:10:40Binnenopnames van apparatuur met beeldschermen en een spreekbuis.

0:11:36Er zitten nu matrozen achter de beeldschermen.

0:11:54Drie matrozen - waarvan twee met koptelefoon op en microfoon in de hand - zitten rond een horizontaal opgesteld beeldscherm en wijzen daarop zaken met een soort potlood aan.

0:12:41Een matroos achter een verticaal opgesteld scherm - ook met een koptelefoon - draait aan knoppen.

0:13:17Een officier in dezelfde ruimte telefoneert en spreekt door een microfoon.

0:14:07Op een beeldscherm verschijnen stippen.

0:15:27Op een ander scherm - kennelijk een oscilloscoop - is de echo te
Beschrijving vervolg:
zien

0:16:05Het beeldscherm van de hoogtezoekradar.

0:16:50De film eindigt plotseling.

Lengte in minuten:
00:16:48
Datering:
00-00-1948 - 00-00-1968
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05721
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
De Ambelt 1970-1971 ;
Beschrijving:
Activiteit van kinderen van de buitenschool de Ambelt in Herfte.

Judosport.

Kinderen spelen kringspel op grasveld.

Kinderen bezoeken de marine in Den Helder. Bezoek aan een marinecomplex. Vertier op het strand.

Kinderen op de schooltuin.

Bezoek aan het zwembad.

Vakantie week: busreis met toeringbedrijf Schutte naar Ameland, overvaren met de boot, verblijf op een kampeerboerderij.

Sneeuwgevecht met kinderen.
Lengte in minuten:
00:20:17
Datering:
00-00-1970 - 00-00-1971
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB04671
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Familie Staal 65, Den Helder Radar ;
Beschrijving:
Een film met beelden van een Signaal-radar bij de marine te Den Helder.
Lengte in minuten:
00:01:30
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB06784
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
1959 PBKR4455 Vertrek van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik, door een erepoort, vermoedelijk Den Helder. Prentbriefkaart uitgegeven door Prins Kurisweg 175-176, te Den Helder., 1900-00-00
Titel:
Het vertrek van H. M. de Koningin en Z. K. H. Prins Hendrik door de Eerepoort. ;
Beschrijving:
Vertrek van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik, door een erepoort, vermoedelijk Den Helder. Prentbriefkaart uitgegeven door Prins Kurisweg 175-176, te Den Helder.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1904-00-00
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Koningin Wilhelmina (1880-1962)]
Opmerking:
Helmond, 3 oktober 1904 / Zwolle, 4 oktober 1904
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4455
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
1976 Den Helder, IJsselmeer, Urk ;
Beschrijving:
Filmpje met beelden van het IJsselmeer, de havenplaatsen Enkhuizen en Urk, en marinehaven Den Helder aan het Marsdiep.
Lengte in minuten:
00:02:00
Datering:
00-00-1976
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
-
Urk (Fl), [geen straatnaam]  
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02365
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Goalkeeper Marinekazerne 3065 Erfprins Holland Signaal;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Holland Signaal rondom oefeningen, op Fort Erfprins Den Helder, met de Goalkeeper, een nabijheidsverdedigingssysteem tegen vijandelijke raketten voor gebruik aan boord van oorlogsschepen, met beelden van o.a.:
- Een gevechtsgeschut aan de kust bij Den Helder;
- Vuursalvo's gericht op vliegtuigen in de lucht;
- Een vizier;
- Vuursalvo's;
- Drie personen bij een gevechtskoepel;
- Een rode vlag in de radartoren;
- De vuurtoren bij Huisduinen, woningbouw aan de kust;
- Een draaiende radarinstallatie;
- Een bus van Van Arke Reizen, bezoekers bekijken de radarinstallatie;
- Vuursalvo's richting vliegtuigen in de lucht;
- Een bord met daarop de tekst 'Marinekazerne Erfprins';
- Een auto komt de poort van de kazerne binnen vóór de slagbomen;
- Een militaire truck verlaat de kazerne;
- Bezoekers staan op de uitkijkpost;
- De bezoekers verlaten in gezelschap van marinemensen de uitkijkpost.
Lengte in minuten:
00:20:48
Datering:
00-00-1970
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB11192
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Goalkeeper Erfprins 3064 Holland Signaal;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Holland Signaal rondom oefeningen, op Fort Erfprins Den Helder, met de Goalkeeper, een nabijheidsverdedigingssysteem tegen vijandelijke raketten voor gebruik aan boord van oorlogsschepen, met beelden van o.a.:

- Een radarinstallatie en de vuurtoren van Huisduinen;

- Een rode vlag wordt gehesen;

- Vliegtuigen in de lucht;

- Een draaiende radarinstallatie detecteert de vliegtuigen;

- Een militair laat slagbomen zakken waarmee de toegang tot de zeedijk wordt afgesloten;

- Twee mannen op het strand;

- Vliegtuigen in de lucht, ze worden beschoten vanaf het land;

- Een draaiende radar met rode vlag;

- Veel nieuwschierigen kijken toe;

- Vuursalvo's gericht op de vliegtuigen;

- Een marineschip op zee;

- De vuurtoren van Huisduinen;

- De Helderse binnenstad met de watertoren;

- Een draaiende radarinstallatie;

- Een kotter op volle zee;

- Een man bedient geschut;

- Een draaiende radar;

- De vliegtuigen worden beschoten;

- De vuurtoren, marineschepen op zee;

- De vliegtuigen worden beschoten;

- Een draaiende radar;

- Vier mannen staan bij de rode vlag;

- Een vizier;

- Vuursalvo's;

- Twee man laden het geschut;

- Vuursalvo's richting de vliegtuigen.

Lengte in minuten:
00:34:20
Datering:
00-00-1970
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB11191
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Oefeningen Fort Erfprins Den Helder;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm met beelden van o.a.:

- Een vliegtuig wordt uit de lucht geschoten en stort brandend neer;

- Afweergeschut;

- Mannen op de uitkijk;

- Een radarinstallatie;

- Een vliegtuig in de lucht;

- Een radarinstallatie en afweergeschut;

- Een oorlogsbodem op zee;

- Een radarinstallatie;

- Een vliegtuig in de lucht;

- Een radarinstallatie;

- Een vliegtuig in de lucht;

- Apparatuur voor de radar;

- Mannen staan op de uitkijk op de zeedijk bij Den Helder;

- De vuurtoren van Huisduinen;

- Een kanon, salvo's;

- Veel toeschouwers langs de kant bij de radarinstallatie;

- Een rode vissersboot;

- De toeschouwers;

- Een oorlogsbodem;

- Een radar;

- Een vliegtuig in de lucht;

- Afweergeschut.
Lengte in minuten:
00:25:20
Datering:
00-00-1975
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB11189
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Het Andere Dak;
Beschrijving:
Een film over bijzondere daken van lood, koper, aluminium en zink, niet alleen met betrekking tot historische gebouwen maar vooral ook rond het gebruik in de hedendaagse architectuur. Aan het woord komen dhr. H.F.A. Rademaker, stadsarchitect van Deventer over de toepassing van lood in zijn stad, Ir. Hans W. van Os b.i. van De Weger Architecten en Ingenieursbureau bv in Rotterdam over de toepassing van aluminium aan het scheepsliftcomplex van de Rijkswerf in Den Helder en Ir. M.J.M. Min van architektenburo Min 2 Produkties in Bergen over het zinken dak van 'zijn' appartementencomplex Centre Ville in Bergen.
Lengte in minuten:
00:00:00
Adres:
Deventer, [geen straatnaam]  
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB11159
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
6327BETACAM1007.7 Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

- De titel is in beeld.

- In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

- De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

- Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

- Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

- Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. - De snelheid was 450 kilometer per uur.

- Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

- De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

- Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

- Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

- Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

- Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

- De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

- Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de afstand van 3000 tot 500 meter daalt.

- Bij de volgende proef werd de KE band, 1972-00-00
Titel:
Low level radar tracking ;
Beschrijving:
Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

- De titel is in beeld.

- In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

- De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

- Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

- Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

- Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. - De snelheid was 450 kilometer per uur.

- Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

- De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

- Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

- Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

- Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

- Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

- De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

- Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de afstand van 3000 tot 500 meter daalt.

- Bij de volgende proef werd de KE band
Beschrijving vervolg:
opzettelijk uitgeschakeld en werd alleen de X band gebruikt. Het naderend vliegtuig verscheen op sterk wisselende plaatsen op het scherm.

- Bij de volgende proef was de hoogte slechts 20 voet en stond de KE band weer aan.

- Het radarsysteem schakelde automatisch tussen de X en de KE band, afhankelijk van onder andere de signaal/ruis verhouding.

- Het vliegtuig bleef nu keurig midden in het scherm.

- Bij de laatste proef vloog het vliegtuig niet recht op de tank af, maar er zo dicht mogelijk langs, op een hoogte van 20 voet.

- De overschakeling van X naar KE band gebeurde nu eerder, omdat het reflecterend oppervlak sneller groter werd.

- De proeven op het vasteland vonden plaats op een militair oefenterrein in West Duitsland, met als doel een Bell UH1 helikopter. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KE band.

- Het doel verscheen plotseling uit een vallei.

- Vervolgens verscheen de helikopter van achter een grote boom.

- Het systeem had het doel weer in 3 seconden te pakken. Ook het volgen gebeurde in de KE band.

- Dit geïntegreerde systeem is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Hollandse Signaal Apparaten BV.

Lengte in minuten:
00:10:17
Datering:
1972-00-00
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1007.7
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
6322BETACAM1007.09 De film behandelt de beproeving van de Goalkeeper uit een kanon van General Electric en het Flycatcher radarsysteem van Holland Signaal.

Dit was een gemeenschappelijke onderneming van Signaal (logo) en General Electric (logo).

Het doel was de effectiviteit te testen van een radar geleid vuurleidingssysteem in combinatie met het snelste 30 mm kanon ter wereld.

Het vuurleidingssysteem was van de Flycatcher van Signaal, dat zich bewezen heeft op het gebied van luchtverdediging op lage hoogte. Dit systeem kan makkelijk van het ene doel op het andere worden overgezet. Er worden zwart-wit beelden getoond, die gemaakt zijn met een TV camera die op de volgradar gemonteerd was. Het maximale bereik is 20 kilometer.

Het General Electric GAU 8/A kanon heeft een bereik van 3 kilometer en wordt momenteel gefabriceerd voor het A-10 vliegtuig.

Het kanon wordt nu ingebouwd in een geschutskoepelvoor land- en marinetoepassingen en heet dan Ex 83.

Er kunnen 4200 schoten per minuut op snelle en beweeglijke doelen worden afgeschoten.

Jarenlange ervaring met vuurleidingsystemen gaven Signaal de overtuiging dat Flycatcher en het Ex 83 kanon een perfecte combinatie vormen.

Teneinde een goede proefomgeving te krijgen, accepteerde Signaal dankbaar het aanbod van de Koninklijke Nederlandse Marine om de proeven in Fort Erfprins bij Den Helder te doen.

Fort Erfprins is in de tijd van Napoleon gebouwd en wordt nu als oefencentrum gebruikt.

Alle faciliteiten waren beschikbaar.

De proefopstelling bestond uit een Ex 83 kanon plus een aanhanger met de regeleenheid, een Flycatcher voor de vuurleiding en een Flycatcher voor metingen.

Alle gegevens gingen naar de commandowagen voor opslag en bewerking.

De effectiviteit van een wapensysteem kan alleen tijdens operationeel gebruik beproefd worden.

Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel uitgevoerd.

Hiervoor werden verschillende soorten, 00-00-1977 - 00-00-1985
Titel:
Shortstop Goalkeeper Kanon ;
Beschrijving:
De film behandelt de beproeving van de Goalkeeper uit een kanon van General Electric en het Flycatcher radarsysteem van Holland Signaal.

Dit was een gemeenschappelijke onderneming van Signaal (logo) en General Electric (logo).

Het doel was de effectiviteit te testen van een radar geleid vuurleidingssysteem in combinatie met het snelste 30 mm kanon ter wereld.

Het vuurleidingssysteem was van de Flycatcher van Signaal, dat zich bewezen heeft op het gebied van luchtverdediging op lage hoogte. Dit systeem kan makkelijk van het ene doel op het andere worden overgezet. Er worden zwart-wit beelden getoond, die gemaakt zijn met een TV camera die op de volgradar gemonteerd was. Het maximale bereik is 20 kilometer.

Het General Electric GAU 8/A kanon heeft een bereik van 3 kilometer en wordt momenteel gefabriceerd voor het A-10 vliegtuig.

Het kanon wordt nu ingebouwd in een geschutskoepelvoor land- en marinetoepassingen en heet dan Ex 83.

Er kunnen 4200 schoten per minuut op snelle en beweeglijke doelen worden afgeschoten.

Jarenlange ervaring met vuurleidingsystemen gaven Signaal de overtuiging dat Flycatcher en het Ex 83 kanon een perfecte combinatie vormen.

Teneinde een goede proefomgeving te krijgen, accepteerde Signaal dankbaar het aanbod van de Koninklijke Nederlandse Marine om de proeven in Fort Erfprins bij Den Helder te doen.

Fort Erfprins is in de tijd van Napoleon gebouwd en wordt nu als oefencentrum gebruikt.

Alle faciliteiten waren beschikbaar.

De proefopstelling bestond uit een Ex 83 kanon plus een aanhanger met de regeleenheid, een Flycatcher voor de vuurleiding en een Flycatcher voor metingen.

Alle gegevens gingen naar de commandowagen voor opslag en bewerking.

De effectiviteit van een wapensysteem kan alleen tijdens operationeel gebruik beproefd worden.

Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel uitgevoerd.

Hiervoor werden verschillende soorten
Beschrijving vervolg:
vliegtuigen gebruikt, variërende van bijna stilstaande helikopters tot zeer snelle NF5 straaljagers.

Een helikopter, die met minder dan 10 meter per seconde vliegt, blijft keurig in de kruisdraden van het vizier.

De Mitsubishi die als sleepvliegtuig werd gebruikt, vloog met 60 meter per seconde op een hoogte van 450 meter.

De Canberra bommenwerper, die ook als sleepvliegtuig werd gebruikt, vloog met een snelheid van 157 meter per seconde op 60 meter hoogte.

De NF5 straaljagers vlogen met 220 meter per seconde vlak boven de grond.

Net zo belangrijk als de nauwkeurigheid bij het volgen van het doel was de nauwkeurigheid van het kanon. Om dit te beproeven werd op 200 meter afstand een stilstaand doel geplaatst.

Artilleriedeskundigen volgden de proef met optische middelen.

Na inleidende proeven werd een salvo van 6 seconde afgevuurd.

Op een langzaam afgedraaide film zijn de inslagen te zien.

Een print werd gebruikt voor de analyse in de computer. De zo gevonden spreiding viel ruim binnen de berekening.

Na deze uitgebreide inleidende proeven begonnen de proeven met bewegende doelen.

Het beschieten van een sleepdoel oogt spectaculair, maar het resultaat blijkt pas na inspectie op de grond.

Om directe informatie te verkrijgen werd gebruik gemaakt van een MDI (Miss Distance Indicator).

De resultaten werden zichtbaar gemaakt op een scherm en waren ook als hard copy beschikbaar.

Er werden twee soorten doelen gebruikt.

De ene soort was een "Rushton target" van 240 centimeter lang en 17 centimeter breed.

De andere soort was een hoes van 450 centimeter lang en 30 centimeter breed.

Er werden salvo's van 3 seconden afgevuurd.

Het doel had een snelheid van 96 meter/seconde, een hoogte van 316 meter en een afstand van 1000 meter. Na afloop werden 38 treffers geteld.

Via de MDI bleek dat het centrum van de schoten een halve meter achter het doel
Lengte in minuten:
00:11:38
Datering:
00-00-1977 - 00-00-1985
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1007.09
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
6055BB05829.01 Een film die verschillende radartypes behandeld die voorkomen op een kruiser, een oorlogsschip van de Nederlandse marine. De film begint met de tekst: Made on the occasion of a visit of the representatives of the North Atlantic Treaty Organisation. De radarsystemen op een kruiser zijn:
? Long range air warning radar;
? Height radar;
? Navigation radar;
? Warning combined radar.
Deze radarsystemen werken in combinatie met drie verschillende kanonnen, de 15 centimeter, de 57 millimeter en de 40 millimeter, om vijandelijke doelen uit te schakelen.
De radartypen zijn ontwikkeld door Signaal uit Hengelo. Het systeem waarvan gebruik wordt gemaakt is de M4/1, The Automatic Radar-fire Control Equipment.
Het proces begint met de ontwikkeling van de radar (in Hengelo) en het testen van de prototypes in Den Helder. Er wordt getest op extreme weersomstandigheden zoals vrieskou, hitte, trilling en regen.
Na de testfase worden de onderdelen in productie genomen, welke na voltooiing nogmaals uitvoerig worden getest op onder andere belastbaarheid.
De radar bestaat uit verschillende componenten, die weer opgebouwd zijn uit modules die makkelijk vervangen kunnen worden in geval van storing. De componenten zijn onder andere de radarantenne, allerlei soorten elektronica zodat de radar kan functioneren en verschillende beeldschermen, waarmee de radar kan worden uitgelezen.
De radar kan ook vuurleidingssystemen aansturen om vijandelijke vliegtuigen en raketten te identificeren en neer te halen.
In tegenstelling tot de kruiser, die verschillende radartypen aan boord heeft, heeft de mijnenveger maar één radar om alle functies te vervullen.
Titel:
Netherlands Naval Radar;
Beschrijving:
Een film die verschillende radartypes behandeld die voorkomen op een kruiser, een oorlogsschip van de Nederlandse marine. De film begint met de tekst: Made on the occasion of a visit of the representatives of the North Atlantic Treaty Organisation. De radarsystemen op een kruiser zijn:
? Long range air warning radar;
? Height radar;
? Navigation radar;
? Warning combined radar.
Deze radarsystemen werken in combinatie met drie verschillende kanonnen, de 15 centimeter, de 57 millimeter en de 40 millimeter, om vijandelijke doelen uit te schakelen.
De radartypen zijn ontwikkeld door Signaal uit Hengelo. Het systeem waarvan gebruik wordt gemaakt is de M4/1, The Automatic Radar-fire Control Equipment.
Het proces begint met de ontwikkeling van de radar (in Hengelo) en het testen van de prototypes in Den Helder. Er wordt getest op extreme weersomstandigheden zoals vrieskou, hitte, trilling en regen.
Na de testfase worden de onderdelen in productie genomen, welke na voltooiing nogmaals uitvoerig worden getest op onder andere belastbaarheid.
De radar bestaat uit verschillende componenten, die weer opgebouwd zijn uit modules die makkelijk vervangen kunnen worden in geval van storing. De componenten zijn onder andere de radarantenne, allerlei soorten elektronica zodat de radar kan functioneren en verschillende beeldschermen, waarmee de radar kan worden uitgelezen.
De radar kan ook vuurleidingssystemen aansturen om vijandelijke vliegtuigen en raketten te identificeren en neer te halen.
In tegenstelling tot de kruiser, die verschillende radartypen aan boord heeft, heeft de mijnenveger maar één radar om alle functies te vervullen.
Lengte in minuten:
00:23:42
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB05829.01
Materiaal:
VHS;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
De Ambelt 1970-1971 ;
Beschrijving:
Activiteit van kinderen van de buitenschool de Ambelt in Herfte.
Judosport.
Kinderen spelen kringspel op grasveld.
Kinderen bezoeken de marine in Den Helder. Bezoek aan een marinecomplex. Vertier op het strand.
Kinderen op de schooltuin.
Bezoek aan het zwembad.
Vakantie week: busreis met toeringbedrijf Schutte naar Ameland, overvaren met de boot, verblijf op een kampeerboerderij.
Sneeuwgevecht met kinderen.
Lengte in minuten:
00:20:17
Datering:
00-00-1970 - 00-00-1971
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1098.05
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
5293BETACAM300.12 Deze ongemonteerde film vertoont beelden van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de producite van radarapparatuur, die in andere films zijn gebruikt.
2:26:50De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.
2:27:13Een radarscherm (antenne) draait rond.
2:27:59Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.
2:29:17Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.
2:29:40De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.
2:30:49Draaiend radarscherm.
2:32:16Een ander, sneller draaiend radarscherm.
2:32:32Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.
2:33:18Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.
2:34:03Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
2:34:36Navigatieradar op de brug.
2:35:35Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
2:35:57Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..
2:36:20Weer draaiende radarschermen.
2:37:37Totaalbeeld.
2:39:06De hoogteradar beweegt op en neer.
2:40:29Overzicht van de kruiser.
2:41:12De hoogteradar beweegt.
2:42:20Overzicht van de kruiser.
2:43:53Binnen staan kasten met elektronica.
2:48:14Buiten staat de richtradar.
2:48:36De kruiser van achteren.
2:49:01en vanaf de waterkant.
2:49:10De radarschermendraaien.
2:50:04Op de romp van de kruiser staat C801.
2:50:12Weer draaiende radarschermen.
2:51:0757 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
2:51:38De naamplaat De Ruyter.
2:51:4557 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
2:52:01Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.
2:53:31Het voorschip
2:54:00De navigatieradar staat boven op de brug.
2:54:09Verschillende radarschermen draaien rond.
2:54:29Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.
2:54:42Het beeldscherm van de rondzoekradar
2:54:49Een, 00-00-1955
Titel:
Radarantennes en benedendekse toestellen ;
Beschrijving:
Deze ongemonteerde film vertoont beelden van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de producite van radarapparatuur, die in andere films zijn gebruikt.
2:26:50De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.
2:27:13Een radarscherm (antenne) draait rond.
2:27:59Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.
2:29:17Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.
2:29:40De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.
2:30:49Draaiend radarscherm.
2:32:16Een ander, sneller draaiend radarscherm.
2:32:32Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.
2:33:18Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.
2:34:03Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
2:34:36Navigatieradar op de brug.
2:35:35Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
2:35:57Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..
2:36:20Weer draaiende radarschermen.
2:37:37Totaalbeeld.
2:39:06De hoogteradar beweegt op en neer.
2:40:29Overzicht van de kruiser.
2:41:12De hoogteradar beweegt.
2:42:20Overzicht van de kruiser.
2:43:53Binnen staan kasten met elektronica.
2:48:14Buiten staat de richtradar.
2:48:36De kruiser van achteren.
2:49:01en vanaf de waterkant.
2:49:10De radarschermendraaien.
2:50:04Op de romp van de kruiser staat C801.
2:50:12Weer draaiende radarschermen.
2:51:0757 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
2:51:38De naamplaat De Ruyter.
2:51:4557 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
2:52:01Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.
2:53:31Het voorschip
2:54:00De navigatieradar staat boven op de brug.
2:54:09Verschillende radarschermen draaien rond.
2:54:29Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.
2:54:42Het beeldscherm van de rondzoekradar
2:54:49Een
Beschrijving vervolg:
matroos zit achter deze beide beeldschermen.
2:54:57De matroos telefoneert.
2:55:20De matroos bedient handwielen bij de radarschermen.
2:55:50De matroos spreekt telefonisch
2:55:54met een officier.
2:56:26Twee andere matrozen zitten achter andere beeldschermen.
2:57:14Een kast met elektronica.
2:57:23De units zijn makkelijk te vervangen.
2:57:50Een officier kijkt door een lichtwerende kegel op een radarscherm en draait aan knoppen.
2:58:18In een fabriek wordt aan kasten met radarapparatuur gewerkt.
3:00:00Een officier van de Marine inspecteert een schakeling.
3:01:06Op een kast staat onder andere Philips Telecommunication en Year of Manufacture: 1955.
3:01:18De officier inspecteert verder.
Lengte in minuten:
00:35:46
Datering:
00-00-1955
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM300.12
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Erfprins ;
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1069.06
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Industrieel Erfgoed IV ;
Beschrijving:
Vierde deel van een 6-delige Teleac-serie, gepresenteerd door Karel Loeff, over het industrieel erfgoed van Nederland, met in deze aflevering de geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouw, met:

- Marinewerven, de historie van marinewerf Willemsoord in Den Helder, beelden van de historische werf en interviews met oud medewerkers;

- Stoom en IJzer, de introductie van stoomkracht en ijzer in de scheepsbouw;

- Noord Nederland, de scheepsbouw en scheepvaart in Groningen, waar het stoomtijdperk werd overgeslagen en de dieselmotor zijn intrede deed;

- Grote werven, de marinewerf van Vlissingen waar sinds de jaren '50 de arbeidsomstandigheden sterk zijn verbeterd, en de scheepswerf op Urk, waar men de overgang van hout naar ijzer in de scheepsbouw nog kan herinneren;

- Specialisatie in de scheepsbouw, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van o.a. de offshore, veerboten en baggervaartuigen.
Lengte in minuten:
00:25:53
Datering:
00-00-1996
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Urk (Fl), [geen straatnaam]  
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Groningen (Gr), [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05546.04
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Duikmedisch Centrum ;
Beschrijving:
VEC productiecursus voorjaar 1985. Reportage over DMC, Duikmedisch Centrum, onderdeel van de Koninklijke Marine in Den Helder, over de hulpverlening bij duikongelukken.
Lengte in minuten:
00:08:25
Datering:
00-00-1985
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB04236.02
Materiaal:
U-matic;
large;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
2355BETACAM1055.02 Deze ongemonteerde film vertoont beelden (van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de productie van radarapparatuur) die in andere films zijn gebruikt.

- De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.

- Een radarscherm (antenne) draait rond.

- Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.

- Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.

- De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.

- Draaiend radarscherm.

- Een ander, sneller draaiend radarscherm.

- Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.

- Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.

- Navigatieradar op de brug.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..

- Weer draaiende radarschermen.

- Totaalbeeld.

- De hoogteradar beweegt op en neer.

- Overzicht van de kruiser.

- De hoogteradar beweegt.

- Overzicht van de kruiser.

- Binnen staan kasten met elektronica.

- Buiten staat de richtradar.

- De kruiser van achteren.

- en vanaf de waterkant.

- De radarschermendraaien.

- Op de romp van de kruiser staat C801.

- Weer draaiende radarschermen.

- 57 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.

- De naamplaat De Ruyter.

- 57 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.

- Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.

- Het voorschip

- De navigatieradar staat boven op de brug.

- Verschillende radarschermen draaien rond.

- Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.

- Het beeldscherm van de rondzoekradar

- Een matroos zit achter deze beide beeldschermen.

- De matroos, 00-00-1955
Titel:
Radarantennes en benedendekse toestellen ;
Beschrijving:
Deze ongemonteerde film vertoont beelden (van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de productie van radarapparatuur) die in andere films zijn gebruikt.

- De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.

- Een radarscherm (antenne) draait rond.

- Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.

- Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.

- De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.

- Draaiend radarscherm.

- Een ander, sneller draaiend radarscherm.

- Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.

- Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.

- Navigatieradar op de brug.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.

- Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..

- Weer draaiende radarschermen.

- Totaalbeeld.

- De hoogteradar beweegt op en neer.

- Overzicht van de kruiser.

- De hoogteradar beweegt.

- Overzicht van de kruiser.

- Binnen staan kasten met elektronica.

- Buiten staat de richtradar.

- De kruiser van achteren.

- en vanaf de waterkant.

- De radarschermendraaien.

- Op de romp van de kruiser staat C801.

- Weer draaiende radarschermen.

- 57 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.

- De naamplaat De Ruyter.

- 57 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.

- Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.

- Het voorschip

- De navigatieradar staat boven op de brug.

- Verschillende radarschermen draaien rond.

- Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.

- Het beeldscherm van de rondzoekradar

- Een matroos zit achter deze beide beeldschermen.

- De matroos
Beschrijving vervolg:
telefoneert.

- De matroos bedient handwielen bij de radarschermen.

- De matroos spreekt telefonisch

- met een officier.

- Twee andere matrozen zitten achter andere beeldschermen.

- Een kast met elektronica.

- De units zijn makkelijk te vervangen.

- Een officier kijkt door een lichtwerende kegel op een radarscherm en draait aan knoppen.

- In een fabriek wordt aan kasten met radarapparatuur gewerkt.

- Een officier van de Marine inspecteert een schakeling.

- Op een kast staat onder andere Philips Telecommunication en Year of Manufacture: 1955.

- De officier inspecteert verder.

Lengte in minuten:
00:35:46
Datering:
00-00-1955
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1055.02
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
76BETACAM1035.05 Het betreft ongemonteerde filmfragmenten van het vliegdekschip Karel Doorman.

- Het vliegdekschip Karel Doorman vaart op zee.

- Op de commandotoren zijn verschillende radarschermen gemonteerd.

- Het schip vaart een haven binnen.

- In de haven ligt ook een rijnaak.

- De commandotoren met radarschermen wordt weer in beeld gebracht.

- Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

- Het schip wordt vanuit vele standpunten getoond.

- Details van de radarschermen.

- Een wapenschild met de tekst: Ik val aan, volg mij.

- Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

- Andere details van het schip.

- Binnenopnames van apparatuur.

- Detail van een radarscherm

- Het schip ligt nu aan de kade. Er staat R8i op. Op de achtergrond ligt een kruiser, de C801.

- De naam Karel Doorman op de boeg.

- De commandotoren.

- Een groot vat - waar Jack op staat - rolt vanaf de dijk het water in. Het verband met de andere scènes is onduidelijk.

- De radarschermen draaien nu.

- Het schip gezien vanaf een kade.

- Diverse opnames van in totaal zes draaiende radarschermen.

- Binnenopnames van apparatuur met beeldschermen en een spreekbuis.

- Er zitten nu matrozen achter de beeldschermen.

- Drie matrozen - waarvan twee met koptelefoon op en microfoon in de hand - zitten rond een horizontaal opgesteld beeldscherm en wijzen daarop zaken met een soort potlood aan.

- Een matroos achter een verticaal opgesteld scherm - ook met een koptelefoon - draait aan knoppen.

- Een officier in dezelfde ruimte telefoneert en spreekt door een microfoon.

- Op een beeldscherm verschijnen stippen.

- Op een ander scherm - kennelijk een oscilloscoop - is de echo te zien

- Het beeldscherm van de hoogtezoekradar.

- De film eindigt plotseling.

, 00-00-1948 - 00-00-1968
Titel:
Karel Doorman ;
Beschrijving:
Het betreft ongemonteerde filmfragmenten van het vliegdekschip Karel Doorman.

- Het vliegdekschip Karel Doorman vaart op zee.

- Op de commandotoren zijn verschillende radarschermen gemonteerd.

- Het schip vaart een haven binnen.

- In de haven ligt ook een rijnaak.

- De commandotoren met radarschermen wordt weer in beeld gebracht.

- Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

- Het schip wordt vanuit vele standpunten getoond.

- Details van de radarschermen.

- Een wapenschild met de tekst: Ik val aan, volg mij.

- Detail van de hoogtezoekradar voor vliegtuigen.

- Andere details van het schip.

- Binnenopnames van apparatuur.

- Detail van een radarscherm

- Het schip ligt nu aan de kade. Er staat R8i op. Op de achtergrond ligt een kruiser, de C801.

- De naam Karel Doorman op de boeg.

- De commandotoren.

- Een groot vat - waar Jack op staat - rolt vanaf de dijk het water in. Het verband met de andere scènes is onduidelijk.

- De radarschermen draaien nu.

- Het schip gezien vanaf een kade.

- Diverse opnames van in totaal zes draaiende radarschermen.

- Binnenopnames van apparatuur met beeldschermen en een spreekbuis.

- Er zitten nu matrozen achter de beeldschermen.

- Drie matrozen - waarvan twee met koptelefoon op en microfoon in de hand - zitten rond een horizontaal opgesteld beeldscherm en wijzen daarop zaken met een soort potlood aan.

- Een matroos achter een verticaal opgesteld scherm - ook met een koptelefoon - draait aan knoppen.

- Een officier in dezelfde ruimte telefoneert en spreekt door een microfoon.

- Op een beeldscherm verschijnen stippen.

- Op een ander scherm - kennelijk een oscilloscoop - is de echo te zien

- Het beeldscherm van de hoogtezoekradar.

- De film eindigt plotseling.

Lengte in minuten:
00:16:48
Datering:
00-00-1948 - 00-00-1968
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1035.05
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;