Oosterscheldekering: vervangen voegen - deel 1.
In deze film ziet u hoe de voegovergangen in het asfalt op de Oosterscheldekering worden vervangen. Hieronder vindt u het eerste deel. Deel twee kunt u bekijken door te klikken op de link onder 'Direct naar', rechts op deze pagina.
Na ruim twintig jaar intensief gebruik door het wegverkeer is het tijd voor groot onderhoud aan de asfaltlaag en aan de voegovergangen van staal, rubber en beton.
De voegovergangen verbinden de verkeerskokers met elkaar en vangen, bij een zware storm, de bewegingen tussen de pijlers op.
Tijdens dit omvangrijke project wordt ook de indeling van de weg veranderd. De geleiderail tussen de hoofdrijbaan en de werkweg wordt vervangen door een verplaatsbare betonnen barrier. De geleiderail aan de Oosterscheldezijde wordt geheel vernieuwd.
Om het project in goede banen te leiden, en de weggebruiker zo min mogelijk te hinderen, voert Rijkswaterstaat het werk uit in verschillende fasen. Eerst wordt het deel aan de Noordzeekant onder handen genomen, en daarna het gedeelte aan de kant van de Oosterschelde. Daardoor blijft de kering, met een tijdelijke wegversmalling en een snelheidsbeperking, open voor het verkeer.
De oudere voegen worden in zijn geheel verwijderd en vervangen door een nieuwe smallere voeg.
In de praktijk is gebleken dat de bewegingen tussen de pijlers veel kleiner is dan waar bij de bouw van de stormvloedkering vanuit werd gegaan. De voegen die nu nog zo'n veertig centimeter breed zijn, kunnen daarom bij dit groot onderhoud worden versmald tot zo'n acht centimeter. Door deze versmalling kan de complexe constructie van de oude voeg, worden vervangen door een minder complexe nieuwe voeg. Daardoor is er aan de nieuwe voeg ook minder onderhoud nodig, veroorzaakt ie minder geluid, en wordt de overgang tussen de verkeerskokers gelijkmatiger.
Het verwijderen van de oude voeg gaat in verschillende stappen.
Het inbouwen van de nieuwe voeg is zeer
Meer informatie op de detailpagina..
Oosterscheldekering - Monitoren schuifaanslagen.
In deze film ziet u hoe op de Oosterscheldekering een proefproject wordt uitgevoerd op een van de schuiven om de bestaande schuifaanslagen te vervangen door aanslagen van staal en kunststof.
Rijkswaterstaat heeft een proefproject uitgevoerd op de schuif Roompot 28 van de Oosterscheldekering.
Op de stalen schuif zijn de bestaande geleiders van staal en rubber, die de schuif door de betonnen sponning geleiden, vervangen door geleiders van staal en kunststof. Deze zogenaamde schuifaanslagen vullen de ruimte op tussen de schuif en de sponning in de pijler.
Om aan te tonen dat dit nieuwe systeem volstaat, en om na te gaan of het ontwerp kan worden toegepast op alle schuiven van de kering, worden er metingen gedaan op schuif R27 met de oude geleiding, en op schuif R28, met de nieuwe geleiding.
Het monitoren zal onder verschillende weersomstandigheden gebeuren, waaronder een storm waarbij de kering geheel wordt gesloten.
Voor het monitoren worden de schuiven voorzien van instrumenten, waarmee het dynamische gedrag van de schuiven kan worden geëvalueerd.
In de schaalbeplating van de stalen schuif, zijn gaten geboord, waarin sensoren worden gedraaid. Met de sensoren, wordt de druk gemeten, om de golfbelasting op de schuif te bepalen.
Het stormseizoen is nog maar net een maand oud als er een storm is voorspeld waarbij de verwachtte waterstand drie meter boven N.A.P. Ligt.
Bij deze waterstand wordt de kering gesloten.
Na deze stormsluiting zullen de meetgegevens van het monitoren op Roompot 28 worden verwerkt, en volgt een evaluatie.
Het is lente en het stormseizoen is ten einde.
De evaluatie van het monitoren op Roompot 28 is gedaan en het nieuwe ontwerp van de schuifaanslagen is goedgekeurd. Alle schuifaanslagen kunnen nu worden vervangen.
Eerst worden de nokken, waarmee de oude schuifaanslagen vastzitten, losgemaakt en verwijderd.
Op