Uw zoekacties: Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s)

Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s) ( Rijkswaterstaat )

Filter: Afsluitdijkx
beacon
596  foto's
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
319940 RWS-1625, Datum onbekend.
Beschrijving:
Afsluitdijk, twee dagen voor de sluiting. Oostelijk sluitgat middelgronden.
Centraal Archief. Permanente Tentoonstellingscommissie van de Rijkswaterstaat. Directie Algemene dienst - 's Gravenhage.
Trefwoorden: van 7x5 zwart/wit glaspositief - Afsluitdijk, twee dagen voor de sluiting. Oostelijk sluitgat middelgronden.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Friesland
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Trefwoorden:
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508184 Zeedijk Schier-04, 1962-07-01
Beschrijving:
Verzwaren zeedijk Banckspolder op Schiermonnikoog.
Aanbrengen bekleding van asfaltemulsiebeton op buitenbeloop
Datering:
1962-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Trefwoorden:
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508182 Zeedijk Schier-03, 1962-07-01
Beschrijving:
Verzwaren zeedijk Banckspolder op Schiermonnikoog.
Aanbrengen teendrainage buitenbeloop (koperslakblokken op grindkist)
Datering:
1962-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508181 Zeedijk Schier-02, 1962-07-01
Beschrijving:
Verzwaren zeedijk Banckspolder op Schiermonnikoog.
Dijk voorzien van oppervlaktebehandeling. Aan binnenzijde inspectieweg en nieuwe dijksloot. Ontluchting in de kruin.
Datering:
1962-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508180 Zeedijk Schier-01, 1962-07-01
Beschrijving:
Verzwaren zeedijk Banckspolder op Schiermonnikoog.
Het aanbrengen van asfalt emulsiebeton over ontluchting in kruin van de dijk. Met grind gevulde sleuf afgedekt door asfaltpapier. In de kruin een sparing voor aan te brengen tripse buis met katoog.
Datering:
1962-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508179 Zeedijk Zurich-02, 1966-07-01
Beschrijving:
Verhogen zeedijk Afsluitdijk bij Zürich.
Bestek 427, Zeewaartse verlegging dijk op punt van aansluiting met Afsluitdijk.
Datering:
1966-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508178 Zeedijk Zurich-01, 1965-07-01
Beschrijving:
Verhogen zeedijk Afsluitdijk bij Zürich.
Datering:
1965-07-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512345 Wit_Fa10-051, 1932-05-26
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. Den Oever. Inbetonneren van het stortebed langs de teenvan de tegels over ong 9 meter breedte van het middencomplex aan de Zuidzijde De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1932-05-26
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512390 Wit_Fa10-010, 1925-11-24
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1925-11-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512622 PO-0562, 2021-01-29
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Eerste gemaal Den Oever; in deze bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer – tijdens de bouw ca. 20 meter diep - komen de pompen te staan.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2021-01-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512344 Wit_Fa10-052, 1932-04-27
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. Onbekend. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1932-04-27
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512389 Wit_Fa10-011, 1925-11-24
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1925-11-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512621 PO-0561, 2021-01-29
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Eerste gemaal Den Oever; in deze bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer – tijdens de bouw ca. 20 meter diep - komen de pompen te staan.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2021-01-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512343 Wit_Fa10-053, 1934-05-25
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. Den Oever. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1934-05-25
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512388 Wit_Fa10-012, 1925-11-29
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1925-11-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512342 Wit_Fa10-054, 1934-05-08
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. Den Oever. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1934-05-08
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512620 PO-0560, 2021-01-29
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Eerste gemaal Den Oever; in deze bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer – tijdens de bouw ca. 20 meter diep - komen de pompen te staan.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2021-01-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512387 Wit_Fa10-013, 1925-11-29
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1925-11-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512340 Wit_Fa10-055, 1934-01-01
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1934-01-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512804 VMR0228, 2021-01-25
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratierivier; het verkeer over de A7 wordt nu over de bypass geleid en is de bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer met damwanden dichtgezet. De eerste schop zand is verwijderd en de ontgraving is begonnen. Het zand wordt met dumpers in de duwbak gestort. De dumpers gaan achterwaarts de zogenaamde bietenbrug op. De afrijbeveiliging weerhoudt de dumpers van te ver doorrijden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op
Beschrijving vervolg 1:
Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2021-01-25
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512386 Wit_Fa10-014, 1926-03-25
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1926-03-25
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512619 PO-0559, 2021-01-29
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Eerste gemaal Den Oever; in deze bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer – tijdens de bouw ca. 20 meter diep - komen de pompen te staan.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2021-01-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512833 Ballerina040, 2020-10-12
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Er worden in totaal maar liefst 75.000 betonblokken, zogenaamde Levvel-blocs, tegen de onderkant van het talud van de dijk geplaatst. De blokken wegen 6.500 kg per stuk en komen dagelijks met 100 tegelijk uit de fabriek. Vanaf daar worden ze per schip naar de dijk gebracht.
Op de bovenkant van het talud worden nog eens over 700.000 m² kleinere betonblokken geplaatst, Quattroblocks van 1.800 kg, op een ondergrond van zand en breuksteen. Het plaatsen van de betonnen bekleding vraagt om specialistisch materieel, daarom heeft van Oord speciaal voor dit werk twee kranen ontworpen. De Titaan plaatst de Levvel-blocs en de Ballerina plaatst de Quattroblocks. Speciaal voor het plaatsen van de Quattroblocks is de Ballerina (hier op de foto) ontwikkeld. Het is een imposant apparaat. Het is een onderstel van 120.000 kg waarop een plateau is gemaakt. Daarop is het bovenstel van een graafmachine neergezet. De kraan is uitgerust met een klem, waarmee de Quattroblocks worden geplaatst. De Ballerina beweegt zich evenwijdig aan het steile talud voort op rupsbanden van 3, 5 m lang, om zo de stabiliteit te garanderen. Hij heeft een bereik van 19 m rondom.

De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden
Beschrijving vervolg 1:
geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-10-12
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512339 Wit_Fa10-056, 1934-01-01
Beschrijving:
Aanleg Afsluitdijk. De waterstaatkundige ingenieurs. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1934-01-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512385 Wit_Fa10-015, 1926-03-25
Beschrijving:
Op deze foto: Diverse werkzaamheden.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Datering:
1926-03-25
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Pieter Wit
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat