Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: wegenx
beacon
342  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Gemeente hoopt op extra subsidie voor weg
Datering:
2021
Titel:
Gemeente hoopt op extra subsidie voor weg
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 23/9/2021
Samenvatting:
De gemeente Valkenburg ziet alsnog mogelijkheden om extra subsidie binnen te halen voor de reconstructie van de doorgaande weg in Houthem. Wethouder Carlo Vankan kijkt daarbij naar twee nieuwe regelingen: het nationaal toekomstbeeld fiets van het Rijk, waarbij geld beschikbaar is voor het oplossen van knelpunten voor fietsers, en het strategisch plan voor de verkeersveiligheid. Tot nu toe leek de kans op bijdragen van Rijk of provincie voor de reconstructie nihil.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Valkenburg heeft geen behoefte aan ‘subsidiejager’, maar zoekt wel lobbyist
Datering:
2021
Titel:
Valkenburg heeft geen behoefte aan ‘subsidiejager’, maar zoekt wel lobbyist
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Johannes Timmermans
Titel tijdschrift:
www.limburger.nl
Afleveringsnummer:
www.limburger.nl, 3/2/2021
Samenvatting:
Foto: De doorgaande weg in Houthem.


Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Valkenburg heeft geen behoefte aan ‘subsidiejager’, maar zoekt wel lobbyist
Gisteren om 09:00 door René Willems
Valkenburg heeft geen behoefte aan ‘subsidiejager’, maar zoekt wel lobbyist
De doorgaande weg in Houthem.
Afbeelding: Johannes Timmermans
Delen
Tweet
LinkedIn
Het college van B en W in Valkenburg voelt niets voor de suggestie van CDA-raadslid Thomas Brune om een ‘subsidie­jager’ aan te stellen die extra geld probeert binnen te slepen voor de reconstructie van wegen. „We zoeken wel een soort lobbyist”, zegt wethouder Carlo Vankan.
Volgens Brune zou een ‘subsidiejager’ wellicht meer geld kunnen lospeuteren voor bijvoorbeeld de herinrichting van de doorgaande weg in Houthem. Volgens het college is dat niet nodig: de eigen medewerkers hebben daar zelf voldoende kijk op, aldus B en W.

Mocht de gemeente vermoeden dat voor een bepaald project nog ergens aanvullende subsidies zijn te krijgen, dan wordt daar nog eens specifiek naar gekeken. Voor de provinciale weg in Houthem wordt zo’n aanvullende subsidiescan uitgevoerd, aldus het college.

Brune is ‘zeer verbaasd’ over dat antwoord. In eerdere raadsvergadering heeft het college zelf erkend dat een ‘subsidiehunter’ van toegevoegde waarde kan zijn, constateert hij: „Als die zijn werk goed doet, verdient hij zichzelf dubbel en dwars terug.”

Volgens Vankan heeft de gemeente meer behoefte aan iemand die bij provincie en Rijk invloed zou kunnen uitoefenen op nieuwe subsidieregelingen. „Die kan er wellicht voor zorgen dat regeling zo worden aangepast dat wij er baat bij zouden hebben”, zegt hij.

Samenvatting2:
Als voorbeeld noemt Vankan de landelijk subsidieregeling voor projecten van minimaal vijfhonderd woningen. „Niet één gemeente in het Heuvelland kan dat realiseren”, zegt hij. „Maar als regio lukt dat wellicht wel. Probeer die voorwaarden dan in die zin aangepast te krijgen.”

De gemeente Valkenburg is bereid om daar middelen voor vrij te maken. „Wellicht kunnen we daar iemand parttime voor inhuren”, zegt Vankan. „Of we trekken zo’n lobbyist samen met andere gemeenten aan.”
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Geen geld voor weg door Houthem-St. Gerlach
Datering:
2021
Titel:
Geen geld voor weg door Houthem-St. Gerlach
Auteur:
Fons Winteraeken
Titel tijdschrift:
www.tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
www.tvvalkenburg.tv, 1/2/2021
Samenvatting:
Er was een zeer korte inschrijvingstermijn om in aanmerking te komen voor een subsidie om de verbindingsweg door Houthem-St.Gerlach te renoveren. Daarbij komt dat er zeer specifieke voorwaarden werden gesteld, schrijft het college van B&W als antwoord op vragen van de CDA-fractie. “En daaraan voldeden we niet. Daarom hebben wij gekozen voor een ander project. Een veilige schoolroute tussen Vilt en Berg.” Uit het antwoord van het college blijkt echter dat de provincie Limburg geen financiën voor dit laatste project heeft toegekend.

Nogmaals inschrijven
Als zoethouder schrijft het college dat men in een mogelijk toekomstige tweede ronde weer zal inschrijven. Houthem komt er nu een beetje bekaaid van af. De gemeente gaat een aparte subsidiescan voor de weg uitvoeren. Dat betekent dat verder gezocht wordt om in aanmerking voor een subsidie te komen.

Hoognodig onderhoud
Er is veel kritiek van de inwoners van Vroenhof in Houthem op de slechte staat van onderhoud van de doorgaande weg. Raadslid Thomas Brune van het CDA vindt dat er hoognodig volledig onderhoud gedaan moet worden. Meer via deze link.

Lees hier de gehele antwoordbrief van het college van B&W.
Samenvatting2:
Fractie CDA
T.a.v. dhr. T. Brune

Valkenburg, 26 januari 2021;. 1 FEB 2021
Betreft: Vragen artikel-32 RVO inzake financiering voormalige provinciale weg (Verbindings-as Vroenhof/Strabeek).
Uw nummer:. Ons nummer: z 1183086
Behandeld door: M. Mommers en B. Klinkien.

Geachte heer Brune,
Via uw brief van 23 december 2020 stelt u vragen volgens artikel-32 reglement van orde met betrekking tot financiering voormalige provinciale weg (Verbindings-as Vroenhof/Strabeek). Onze reactie hierop treft u puntsgewijs aan in deze brief.

Vraag 1:
Het Rijk heeft voor de komende tien jaar 500 miljoen euro beschikbaar om een extra impuls te geven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid (De investeringsimpuls SPV). Het Rijk draagt daarmee voor maximaal 50% bij aan projecten die de verkeersveiligheid verbeteren op o.a. gemeentelijke wegen. De Verbindings-as Vroenhof/Strabeek zou hier een perfect project voor zijn. Hierbij was het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' aan de orde en de eerste aanvraagronde liep van 1juli tot en met 1 september 2020. Dit had ons in het meest gunstige geval een subsidie van 1,5 miljoen euro kunnen opleveren. Heeft de gemeente hiervoor ingeschreven? En zo ja, op welke gronden is de subsidie niet toegekend? Zo nee, waarom heeft de gemeente hiervoor niet ingeschreven?

Antwoord op vraag 1:
Voor (de eerste tranche van) dit specifieke subsidietraject golden strikte voorwaarden. Een van deze voorwaarden had betrekking op de uitvoeringstermijn van ingediende plannen. Deze moest op zeer korte termijn aan de orde zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om in plaats van het project Verbindingsas Houthem (we konden in dit kader niet aan de voorwaarden voldoen) een ander project aan te dragen.
Samenvatting3:
Dit werd de aanleg van een veilige schoolroute t.h.v. de Meesweg tussen Vilt/Berg. Vervolgens hebben we het project Verbindingsas Houthem aangedragen voor subsidie via het Buitengoed Geul en Maas (Vlakfietsroute). Helaas heeft de Provincie Limburg de subsidie die in dit kader beschikbaar was vanuit het Provinciale Fietsplan aan andere projecten toegekend.

Vraag 2:
Dit was de eerste tranche van het geld dat het Rijk tot 2030 beschikbaar stelt. De CDA-fractie heeft navraag gedaan bij de Rijksoverheid, maar het is nog niet bekend wanneer de inschrijving voor de tweede tranche wordt opengesteld. Is de wethouder wel volledig voorbereid om zich direct voor een tweede tranche in te schrijven? Zo niet, is hij van plan dit wel te gaan doen?

Antwoord op vraag 2:
Zodra er zich een subsidiemogelijkheid in tweede tranche voordoet mag en kan u er vanuit gaan dat we daar zoveel mogelijk gebruik van zullen maken. In de tussentijd wordt er voor het project Houthem overigens nog een separate subsidiescan uitgevoerd. Daarmee willen we ervoor zorgen dat alle mogelijke opties optimaal kunnen worden benut.

Vraag 3:
In het kader van het bovengenoemde, willen wij ook graag weten hoe het staat met het voorstel van het CDA om een subsidiehunter aan te trekken binnen de gemeente? Wanneer kunnen wij een voorstel van uw college verwachten?

Antwoord op vraag 3:
De taak van een "subsidiehunter" richt zich veelal op het inzichtelijk maken van bestaande (subsidie)regelingen. Onze vakinhoudelijke medewerkers zijn meestal zelf in staat om dergelijke inschattingen te maken. Als een project of beleidsvoornemen in dat kader toch om expertise of een specifiek netwerk vraagt, dan wordt een separate (subsidie)scan uitgevoerd. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld ook voor het project Verbindings-as.
Samenvatting4:
Wat ons betreft is er juist meer behoefte aan aandacht voor het voortraject. En dan specifiek in het aan de voorkant (proactief) investeren in een netwerk bij de Provincie of het Rijk. Daarmee kan de slagingskans van een project in een vroeg stadium mogelijk worden vergroot. Deze aanpak is er dan tevens op gericht om ook andere organisaties of instanties (niet zijnde de gemeente Valkenburg a/d Geul) die wel een belang hebben binnen onze gemeente over kansen en mogelijkheden te informeren. We zijn voornemens om in de komende periode te onderzoeken of daarvoor ruimte binnen de ambtelijke Organisatie kan worden vrijgemaakt.

Vraag 4:
Kunt u ons aangeven hoe groot het bedrag is dat de gemeente heeft gekregen van de nutsbedrijven bij het openbreken van de weg Vroenhof? En wordt dit bedrag meegenomen om het overige tekort te dekken?

Antwoord op vraag 4:
Het exacte bedrag is pas bekend nadat het werk uitgevoerd/opgeleverd is. De vergoeding wordt namelijk verrekend aan de hand van de daadwerkelijke hoeveelheid opgebroken (asfalt)verharding. We verwachten overigens dat dit grofweg tussen de €10.000,- en €15.000,- zal liggen.

Met vriendelijke groet,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul,
w.g.
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Grote onduidelijkheid rond financiering renovatie weg door Houthem
Datering:
2021
Titel:
Grote onduidelijkheid rond financiering renovatie weg door Houthem
Auteur:
Fons Winteraeken
Foto's door:
Gemeente Valkenburg aan de Geul
Titel tijdschrift:
www.tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
www.tvvalkenburg.tv, 29/11/2021
Samenvatting:
Alle fracties in de commissie S.O.B. van dinsdagavond hadden opmerkingen over de wijze van behandeling van de renovatie doorgaande weg in Houthem en het realiseren van een overstappunt O.V. Er is grote onduidelijkheid rond de financiering van beide projecten. Het gehele project beloopt bijna 6 miljoen, waarbij het overstappunt 8 ton kost. Onduidelijk is hoeveel Arriva/Prorail meebetaalt aan de realisatie van het overstappunt.

De reconstructie van het laatste deel van de doorgaande weg door Houthem gaat 5 miljoen kosten. Alle fracties gaan in principe akkoord met het voorstel van het college. Fracties vroegen zich ook af hoe hoog de bijdrage van de provincie gaat zijn? Daarnaast had Algemeen Belang kritiek op het niet ter inzage leggen van een schetsplan voor de commissieleden.

Wethouder Carlo Vankan haalde bakzeil en deed de commissie S.O.B. de belofte twee separate en aangepaste voorstellen te maken. In het ene voorstel wordt de doorgaande weg door Houthem behandeld, in het tweede voorstel komen het het OV-overstappunt en een verduidelijking van de uitgebreide parkeerplaatsen ter sprake. Daarnaast zal Vankan een duidelijker dekkingsschema opstellen. Tevens zal hij duidelijker uiteenzetten wie subsidie aanvraagt: wat draagt de provincie bij en wat draagt Arriva/Prorail bij? Daarnaast legt hij zeer binnenkort de schetsen, financiële stukken en verslagen inloopavonden ter inzage.
Geografische namen: