Uw zoekacties: Provinciale wetgeving en verslagen van de toestand der provincie KLASSIEK WERK VOOR MONUMENT : Ramen van Jac Vonk voor het ke...

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
KLASSIEK WERK VOOR MONUMENT : Ramen van Jac Vonk voor het kerkje te Hoensbroek : Kleurig „prentenboek" met fraaie voorstellingen
Datering:
1958
Titel:
KLASSIEK WERK VOOR MONUMENT : Ramen van Jac Vonk voor het kerkje te Hoensbroek : Kleurig „prentenboek" met fraaie voorstellingen
Foto's door:
Lux
Titel tijdschrift:
Limburgsch Dagblad
Afleveringsnummer:
Limburgsch Dagblad 23/1/1958
Samenvatting:
Foto:
-De kunstschilder en glazenier Jac Vonk een der hoofdpersonen bij de restauratie van het Hoensbroekse oude kerkje. (Foto „Lux”, Nuth).
-Het kerstraam, dat geplaatst zal worden in het priesterkoor. Het is een levendig en fantasierijk tafereel van het kerstgebeuren.


HOENSBROEK, 22 jan. (eigen red.) Over enige weken, vrijwel zeker nog voor Pasen, wordt te Hoensbroek begonnen met het plaatsen van de nieuwe ramen in het oude kerkje op de Markt. Zoals men weet werden pastoor G. Lenders bij gelegenheid van zijn gouden priesterfeest het vorig jaar door parochianen van de parochie St. Jan Evangelist, het gemeentebestuur en de Stichting pastoor Reuselaars dertien gebrandschilderde glas-in-lood-ramen aangeboden voor het oude kerkje. De opdracht voor het vervaardigen van de ramen voor het historische kerkje werd gegeven aan de Limburgse kunstschilder en glazenier Jac. Vonken uit Houthem-St. Gerlach, die met grote liefde aan het werk is gegaan. Thans is het zover, dat de kunstenaar Jac. Vonk vrij spoedig de verdere uitvoering kan opdragen aan het atelier H. Felix te Maastricht. Als straks de ramen geplaatst zijn zullen de Hoensbroekenaren vol trots opzien naar het monument en zij zullen ongetwijfeld het besluit prijzen waarbij de opdracht voor deze dertien ramen aan Jac. Vonk werd verstrekt.

„Ik heb ernaar gestreefd”, zo zegt de heer Vonk ons, „de ramen klassiek maar niet oud-bakken te laten zijn; zij moeten de mode kunnen overleven”. Intussen spreidt hij zijn schaal-tekeningen voor ons uit en dan begint hij te vertellen, over hoe hij getracht heeft de kleuren zo te kiezen, dat het geheel een prachtig samenspel van licht wordt zonder dat in die eenheid de zelfstandigheid van ieder raam verloren gaat, hoe hij de dertien ramen een keurig prentenboek wil laten zijn waarbij veel te vertellen valt vooral voor de kinderen, voegt hij erbij en natuurlijk ook over de speciale moeilijkheden, die hij bij deze opdracht ondervonden heeft.
Samenvatting2:
Die moeilijkheden lagen dan in het feit, dat bijna elk raam in het oude kerkje verschillend van afmeting is. ’t Is net, lacht de heer Vonk, alsof iemand met een mes gaten in een koek heeft gesneden... De kunstenaar moest dus zijn eerste ontwerpen zo aanpassen aan de werkelijke afmetingen, dat het evenwicht in de voorstellingen niet werd verstoord.

PRENTENBOEK
Zullen we met de ramen van het priesterkoor beginnen?, vraagt de heer Vonk en dan begint hij zelf te vertellen aan het verhaal uit zijn prentenboek, dat hij natuurlijk al tientallen keren beleefd heeft.

Aan de evangeliezijde in het priesterkoor komt het Verrijzenisraam, met als hoofdvoorstelling de Verrezen Christus. Ook ziet men er de verschijning van de engel bij het graf en de vrouwen die kruiken met balsem dragen. In de top van het raam is uitgebeeld het Lam Gods met het Boek met de Zeven Zegels, geflankeerd door twee engelen met lijdensattributen. Het Annunciatieraam draagt als hoofdvoorstelling de Blijde Boodschap van de engel aan Maria met ernaast de H. Johannes evangelist, lsias met tekstr........ van het raam gesymboliseerd ..........voorstelling zij.........ontmoeting.........die Johannes ....vast.

In het midden van deze vijf ramen in het priesterkoor komt het Kerstraam, waarin het kerstgebeuren de hoofdvoorstelling is. Daarboven is uitgebeeld God de Vader, die Zijn Zoon in de wereld zendt. Onder het kersttafereel ziet men Adam en Eva (de mensheid) en Christus komst tot de mensen is gesymboliseerd in een vis, het oude symbool van de Christus. Ook ziet men er de Drie Koningen en de aanbidding van het Christuskind door de groten der aarde (een Paus en een wereldlijk gezagsdrager).

Het vierde raam in het priesterkoor is het Verrjjzenisraam van Maria en bij de voorstelling van God de Vader in de top dragen twee engelen de kroon van Maria, Koningin des Hemels. Bijzonder mooi is ook het Passieraam, waarin het lijden van Christus in al zijn omvang is afgebeeld.
Samenvatting3:
De eenzaamheid van de Verlosser bij zijn lijden is zeer suggestief weergegeven in de top van het raam, waar God de Vader zijn scepter neerlaat en Zijn ogen bedekt ten teken dat Zijn Goddelijke macht het Lijden niet zal wegnemen. In de huisjes beneden in het raam - men vindt ze terug in elk raam - wordt herinnerd aan de verloochening door Petrus (haan), het verraad van Judas en het verdobbelen van Christus kleed.

Het kleurenspel van deze vijf ramen in het priesterkoor is door de kunstenaar zorgvuldig overwogen en de taferelen inde ramen krijgen ieder een fraaie achtergrond in hun kleur. Zes ramen worden er geplaatst in de twee lange muren van het schip van de kerk. De voorstellingen voor deze ramen zijn: „St. Antonius Abt (met het varken), St. Barbara, St. Geerling, St. Servaes, St. Catrien en Sinterklaas. Het raam van St. Servaes laat duidelijk zien de betekenis van deze heilige als brenger van het Geloof (het kruis) en als stichter van vele kerken. De voorstelling van St. Gerlachus herinnert aan ’t leven van de heilige kluizenaar in een boom, aan zijn goedheid voor de armen (brood) en aan zijn leven als vee-hoeder (koe).
Aan de evangeliezijde wordt in de korte muur bij het priesterkoor nog een raam geplaatst van de patroon van de Hoensbroekse parochie St. Jan Evangelist en in het portaal zal een raam worden aangebracht dat de komst van het Licht in de wereld uitbeeldt. Het zal straks voor de Hoensbroekenaren een grote verrassing worden als zij zien hoe Jac Vonk heeft gewerkt om van deze opdracht iets zeer moois te maken. Als de ramen geplaatst zullen zijn is de tweede fase in de algehele restauratie van het kerkje afgesloten. Inmiddels zijn er banken geplaatst en het kerkje is zelfs al gebruikt voor speciale gelegenheden.
Samenvatting4:
Er zijn ook plannen om het Interieur te restaureren maar het spreekt vanzelf dat men met veel overleg te werk moet gaan. Voornaam is in ieder geval dat de tweede fase van de restauratie naar het zich laat aanzien succesvol zal worden. Voor Jac Vonk die een der hoofdpersonen in deze fase is geworden zal deze opdracht een mooie herinnering worden aan een groot werk in de restauratie van een monument dat een grote plaats heeft in de harten van veel Hoensbroekenaren.

Samenvatting5:
Ramen in kerkje zijn geplaatst

De nieuwe ramen voor het monumentale r.k. oude kerkje op de Hoensbroekse Markt, die een feestgeschenk waren ter gelegenheid van het gouden priesterfeest van pastoor Lenders, zijn nu onder leiding van de maker, de kunstenaar Jac Vonk uit Houthem, geplaatst. Zondag a.s. zal het oude kerkje de hele dag open zijn. Belangstellenden kunnen dan de ramen gaan bezichtigen.

bron: Limburgsch Dagblad 21/6/1958
Geografische namen: