Uw zoekacties: Het is herfst op de Limburgse stationnetjes

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Het is herfst op de Limburgse stationnetjes
Datering:
1992
Titel:
Het is herfst op de Limburgse stationnetjes
Auteur:
Graziella Runchina
Titel tijdschrift:
de Volkskrant
Afleveringsnummer:
de Volkskrant, 29/10/1992
Samenvatting:
Station Houthem-Sint Gerlach tegen het middaguur. Een verlaten stationnetje in het Zuidlimburgse landschap. De slagbomen aan de overweg zijn gesloten. De trein naar Heerlen raast voorbij, die naar Maastricht kan elk moment arriveren. Drie reizigers wachten op het smalle perron totdat ze kunnen instappen. Station Houthem-Sint Gerlach staat samen met Spaubeek, Eygelshoven, Klimmen-Ransdaal, Hoensbroek, Schin op Geul, Schinnen, Voerendaal en Eijsden op de lijst van de negen stations in Zuid-Limburg die de NS willen sluiten. Ze hebben voor het grootste gedeelte hun functie verloren, heet het. Stations als Schinnen, Hoensbroek en Eygelshoven bloeiden eens bij het vervoer van mijnwerkers van en naar de mijnen. Jaren na de sluiting van de laatste mijn lijkt de genadeklap te vallen.
De bij veel stations horende bedrijvigheid ontbreekt ook op het station in Houthem-Sint Gerlach. Een treinkaartje kopen is niet meer mogelijk. Dat kan slechts tijdens het spitsuur, tussen zeven en tien uur 's ochtends. Houthem-Sint Gerlach is twee haltes verwijderd van Maastricht, vijf van het station in Heerlen. 'Echt druk is het hier nooit,' vertelt een studente die dagelijks gebruikt maakt van de stoptrein naar Maastricht, 's Ochtends om een uur of acht staat het perron wel vol, vijftig mensen schat ik, maar verder eigenlijk nooit. Als ik vroeg klaar ben met school ben ik vaak de enige die hier uitstapt.'
Samenvatting2:
Op het station in Schin op Geul, een kilometer of tien verder, is het al net zo rustig. Doodstil ligt het stationnetje in de herfstzon. Drie auto's staan op de parkeerplaats voor het stationsgebouw, acht fietsen en een bromfiets vullen de fietsenstalling voor een kwart. Een werknemer van de gemeentelijke plantsoenendienst veegt de herfstbladeren van het perron. Het lijkt een onnodig karwei, er is immers niemand die zich hieraan stoort. Een oud vrouwtje komt aanwandelen. Ze is op weg naar de trein richting Maastricht.
ledere dag bezoekt ze haar man in het Maastrichtse ziekenhuis. 'Ik woon in Wijlre', zegt ze. 'Een paar kilometer hier vandaan. Eerst halen ze het Miljoenenlijntje weg, en nu dreigt ook dit station gesloten te worden. Ik geloof niet dat er iets anders voor in de plaats komt.'

Volgens een woordvoerder van de NS,die ook spreekt namens het Verenigd Streekvervoer Limburg en de Stadsbus Maastricht, is de sluiting van de negen stations nog verre van definitief. Volgens hem zijn de NS slechts bezig 'een visie te ontwikkelen op de toekomstige vervoersstromen. 'En', benadrukt hij, 'als de stations al zouden verdwijnen, gaat dat zeker niet ten koste van de vervoersmogelijkheden in de regio. De dienstregelingen van de bussen zullen worden aangepast, waardoor niemand de dupe wordt van een stationssluiting.'
De mensen in de gemeenten waarvan de de stations met sluiting worden bedreigd, geloven dat niet echt. 'Zuid-Limburg wordt door deze maatregelen afgesloten van de stedelijke knooppunten in de regio', is een veelgehoorde uitspraak. Ook de provinciale VVV in Valkenburg maakt zich bezorgd. 'De gevolgen voor het toerisme in het Heuvelland lijken desastreus', zegt een woordvoerster. 'Vooral in de zomer zijn de toeristen niet meer aan te voeren.
Samenvatting3:
Hier in Valkenburg, het toeristisch hart van Zuid-Limburg, blijft het station weliswaar gewoon open, maar het sluiten van de aangrenzende stations in Schin op Geul en Houthem heeft wel degelijk consequenties. Toeristen die daar hun vakantie doorbrengen, kunnen niet meer op een normale manier op hun bestemming komen. Slepen met koffers van de ene naar de andere gemeente is het alternatief, want niet iedereen heeft geld voor een taxi.' In de zomermaanden lijkt er niets aan de hand op de vele kleine stationnetjes. Honderden mensen per dag stappen tijdens de rit van Heerlen naar eindpunt Eijsden aan de Belgische grens uit het landschap te bewonderen. .. ... In de winter is het stil, heel ... tuigt ook het station in Eijsden. 'buiten dienst' staat er op het uithangbord de stationsdeur. Het is twee uur 's middags. De lokettist heeft zijn dag ... ten. 'Ik kan naar huis', zegt hij-. veel mijn reizigers, verwacht ook .......mensen meer. Voor de mensen die dagelijks gebruik maken van deze spoorverbinding is het echter een ... we gaan sluiten. Het is weliswaar 'n klein stationnetje, ergens in de .... maar o zo belangrijk voor de infrastructuur in dit gebied. De laatste stop voordat de trein Belgiƫ inrijdt. Het is inderdaad dat het aantal reizigers een kaartje koopt, afneemt. ..... komt ook door de invoering van OV-, jaarkaart voor studenten. Die krijgen wij niet meer aan het lokket.