Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
De wilde jaren van een heilige
Datering:
2018
Titel:
De wilde jaren van een heilige
Auteur:
Guus Urlings
Foto's door:
Kingswood Filmproductions
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 19/3/2018
Samenvatting:
Foto: Scène uit de eerste opnamen voor ‘Tot Inkeer’ (boven), en een afbeelding van Gerlachus als heilige bij de holle eik waarin hij als kluizenaar gewoond zou hebben.

‘Tot Inkeer’. Of - met het oog op de internationale markt - ‘Le retour sur soi-même’ dan wel ‘The Road of Repentance’. Zo heet de korte film die regisseur Vincent Konings (28) en zijn team aan het maken zijn over de jonge jaren van Sint Gerlachus. Een meerjarenproject, een avontuur, een meesterproef.

Het meerjarenproject
In 2015 kwam een groep jonge filmmakers en vormgevers onder leiding van regisseur Vincent Konings (nu 28) bij elkaar om de eerste ideeën over het maken van een korte film te formuleren. Tijdens die gesprekken ontstond het project Tot Inkeer. Rode lijn: het verhaal dat vooraf ging aan de legende van Sint-Gerlachus, de heilige van het Geuldal. Anders gezegd: de jonge, wilde jaren van de man die later de heilige zou worden. Waarom Gerlachus? Konings: „Omdat ik als kind al helemaal in de ban was van geschiedenis, vooral de middeleeuwse geschiedenis met zijn ridders, kastelen, abdijen, de Kruistochten, koning Arthur. En omdat Gerlachus - zoveel weten we - in zijn jonge, wilde jaren zo’n ridder was, met alles erop en eraan. Tot de dood van zijn echtgenote hem tot inkeer bracht. Over Gerlachus als heilige bestaan al zoveel verhalen, die wilden we niet nog eens overdoen. Maar het verhaal van zijn jonge jaren is veel minder bekend. En daar zit voor ons tussen de feiten voldoende ruimte om ons eigen verhaal te vertellen.”

Samenvatting2:
Crowdfunding
Een groep jeugdige filmmakers met een goed idee en tamelijk strikte kwaliteitseisen in het hoofd maar - zo gaat dat als je pas begint - zonder geld. Geschatte kosten van het project: ergens tussen de 55.000 en 60.000 euro voor een film van twaalf tot vijftien minuten. Konings: „Dat lijkt veel, maar we werken in alle departementen decor, kostumering, acteurs - met professionals. En dat kost geld.” Dus ging het team de boer op met een uit eigen middelen bekostigde promo en een iets langere - teaser. Er werd een crowdfunding-actie op touw gezet die uiteindelijk 11.000 euro opleverde. En de provincie Limburg kwam via het Filmfonds met 20.000 euro over de brug na een zeer positief advies van de Provinciale Adviescommissie Film (PAF): „De aanvraag voor Tot Inkeer getuigt van een grote ambitie bij de maker en is duidelijk een nieuwe stap in de ontwikkeling van de aanvrager...”

Vertrouwen
Een opsteker van jewelste, beaamt Konings. „Het heeft allemaal even geduurd, en we zijn nog steeds niet helemaal waar we zijn willen - met nog eens 10.000 euro zouden we helemaal safe zijn - maar we hebben er vertrouwen genoeg in om eindelijk echt te beginnen. Inmiddels hebben we de eerste draaidagen achter de rug.” Het avontuur. Natuurlijk blijft het een avontuur. Want hoge kwaliteitseisen en een beperkt budget sporen niet altijd even goed. Konings: „We filmen vooral in Limburg. Maar we draaien ook op locatie bij een klooster in Wallonië en bij een kasteel in Frankrijk. Van de buitenkant, dan. De binnenscènes doen we in Valkenburg. Je zoekt naar plekken die de gewenste sfeer hebben - daar hebben we een speciale locatiescout voor - maar die ook haalbaar zijn. Wat dat betreft ben ik blij met ons productieteam, dat nauwkeurig de grenzen in de gaten houdt. Ik wil altijd meer en beter. Ik zou bijvoorbeeld graag in Luxemburg gaan filmen, maar dan krijg ik te horen: Ho, stop, te duur! Dat is soms vervelend, maar het is wel nodig.”
Samenvatting3:
Ridderverhaal
Wat wordt Tot Inkeer eigenlijk voor ’n film? Een echt twaalfde-eeuws ridderverhaal, zegt Konings. „Met alle archetypen die daarbij horen. De veldslag, een jachtpartij, noem maar op. We zetten Gerlachus en zijn entourage neer met alles erop en eraan. Alle stijlelementen die je met de middeleeuwen associeert, zitten erin.” De eerste foto’s van de opnamen roepen een sfeer op die doet denken aan de succesvolle serie Game of Thrones naar de boeken van George R.R. Martin. Dat is niet helemáál toevallig. „We hebben vooral waar het om sfeer en uitstraling gaat goed naar Game of Thrones gekeken.”

Thema’s
Maar er is meer dan ‘alleen maar’ een nostalgische, avontuurlijke duik in het verre verleden. Konings en zijn team - „We zijn al zo lang samen met dit project bezig dat we min of meer familie zijn...” - geloven ook dat het verhaal van de jonge jaren van Gerlachus betekenis heeft in de tegenwoordige tijd. „Zelfreflectie en persoonlijke zingeving worden steeds belangrijker. In die zin zijn de thema’s van Tot Inkeer tijdloos, universeel.” Voor regisseur Vincent Konings zelf, enkele jaren geleden afgestudeerd aan de Kunstacademie in Maastricht (filmopleiding) heeft Tot Inkeer nog een extra betekenis. De meesterproef. „Zo’n korte film is toch min of meer een prestigeobject. Je stuurt hem in naar alle filmfestivals, probeert de aandacht te trekken als filmmaker, om zo uiteindelijk in de grote industrie aan de bak te komen. Want dat is toch de droom: ooit een echte, lange, koning Arthur-achtige film maken. Over Sint Gerlach? Waarom niet? Zijn verhaal heeft wel alles in zich om een mooie film te maken. Dus...”
Samenvatting4:
Boterham
Voorlopig eerst nog maar eens Tot Inkeer afwerken. Als alles volgens plan verloopt, is die korte film in het voorjaar van 2019 klaar. Tot zolang verdeelt Konings zijn tijd tussen het verdienen van een boterham met zijn bedrijf Kingswood Filmproductions - met commerciële producties - en doen wat hij écht graag doet: mooie beelden schieten, films maken. Over ridders en zo...


WE HEBBEN VOORAL WAAR HET OM SFEER EN UITSTRALING GAAT GOED NAAR ‘GAME OF THRONES’ GEKEKEN...
Regisseur Vincent Konings

Gerlachus van Houthem
Gerlachus van Houthem (rond 1120 1165/1166) is de bekendste van alle Nederlandse heilige kluizenaars. Hij was van adellijke afkomst, en leidde een lichtzinnig leven tot zijn vrouw stierf. Daarna trok hij zich terug als kluizenaar, waarbij hij volgens de legende zijn intrek nam in een holle eik.
Geografische namen: