Uw zoekacties: Snelheid fors omlaag op invalswegen Valkenburg: nieuwe inric...

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Snelheid fors omlaag op invalswegen Valkenburg: nieuwe inrichting moet langzamer rijden vanzelf afdwingen
Datering:
2023
Titel:
Snelheid fors omlaag op invalswegen Valkenburg: nieuwe inrichting moet langzamer rijden vanzelf afdwingen
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 28/9/2023
Samenvatting:
Foto: De reconstructie van de doorgaande weg in Houthem is in volle gang.

Valkenburg - Op de invalswegen naar Valkenburg gaat de maximumsnelheid de komende jaren fors omlaag.

In principe wil de gemeente op de toegangswegen een limiet van dertig kilometer per uur. Op dit moment is dat wettelijk nog niet mogelijk. Maar bij reconstructies van die wegen worden ze alvast zo ingericht dat automobilisten vanzelf het gaspedaal loslaten, zegt Daisy Geers, sinds kort bij de gemeente in dienst als verkeerskundige.

Lintbebouwing
Veel invalswegen naar het centrum van Valkenburg worden gekenmerkt door lintbebouwing. Dat maakt het ingewikkeld, constateert Geers: „Het zijn enerzijds doorstroomwegen waarop het verkeer zo snel mogelijk van A naar B wordt geleid. Maar er wonen ook mensen langs die straten, waardoor het ook iets van een woonbuurt met spelende kinderen heeft.”

De meest voor de hand liggende manier om de snelheid van het verkeer af te remmen, is het aanbrengen van verkeersdrempels. Op plaatsen waar mensen vlak langs zo’n weg wonen, is dat volgens Geers echter niet altijd mogelijk: „Drempels veroorzaken trillingen, wat zeker bij oudere huizen tot problemen kan leiden, en geluidsoverlast.”
Samenvatting2:
Hulpdiensten
Daar komt bij dat er bij de inrichting van toegangswegen ook rekening moet worden gehouden met andere gebruikers, zoals hulpdiensten, streekbussen en landbouwverkeer. Die zien op hun routes liever geen overdosis aan verkeersobstakels. De uitdaging is dus om de wegen zo in te richten dat er zonder al te veel drempels en wegversmallingen langzamer wordt gereden, zegt Geers.

De eerste route die volgens de nieuwe gedachte wordt aangepakt, is de doorgaande weg in Houthem, waar de reconstructie inmiddels in volle gang is. „We plaatsen daar vooralsnog geen dertigkilometerborden”, legt Geers uit. „Maar door langs de rijbaan fietspaden en parkeerstroken aan te leggen, zal daar straks ongetwijfeld minder hard worden gereden.”

Er is inmiddels ook een herinrichtingsplan in de maak voor de Emmabergweg, aan de noordkant van Valkenburg. De weg wordt veel gebruikt door sluipverkeer dat de drukte op de rotondes tussen Hulsberg en Valkenburg probeert te ontwijken. Ook daar wordt uitgegaan van een snelheid van maximaal dertig kilometer per uur, zeker ter hoogte van de woningen.

Komgrenzen
Buiten de bebouwde kom is het verlagen van de maximumsnelheid op de toegangswegen nog lastiger, benadrukt Geers: „Als aan weerszijden van de weg groen is, is het niet logisch om de snelheid daar terug te brengen naar zestig. Dan moet je dat daar ook niet doen.” Door de komgrenzen daar extra te accentueren, wordt wel duidelijk dat je een woongebied binnenrijdt.
Geografische namen: