Uw zoekacties: Artikelen
beacon
34  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Duurzaamheid zit vooral in Relaties
Datering:
2021
Titel:
Duurzaamheid zit vooral in Relaties
Auteur:
Lieke Rijkx
Foto's door:
Jean-Pierre Geusens
Titel tijdschrift:
Ondernemen in Limburg
Afleveringsnummer:
Ondernemen in Limburg, 1 (29210) nr. 1 (najaar), 30/31
Samenvatting:
Foto's:
- Norman Keller en Jean-Pierre Jorissen
- Wynand Wimmers en Roel Bremmers

"Ons dak ligt vol zonnepanelen en van de heftrucks die we verkopen of leasen is ondertussen zo'n 90% elektrisch. Dat vinden we vanzelfsprekend. Duurzaamheid zit voor ons vooral in langdurige relaties. Met onze klanten, onze leveranciers en ons personeel. Wij, de vier mannen van sales Limburg, zijn samen al meer dan 75 jaar bij de zaak."

Aan het woord is verkoopleider Wynand Wimmers van Mitsubishi Forklift Trucks in Valkenburg (voorheen Frissen Intern Transport). Het bedrijf is sinds 1 november 2020 in handen van Logisnext Benelux, onderdeel van Mitsubishi Logisnext Europe. Frissen Intern Transport, tot dan toe een succesvol Familiebedrijf, werd op dat moment onderdeel van een grote multinational. Toch droeg het familiebedrijf het stokje zonder enige twijfel over. "We werkten eigenlijk al 25 jaar met elkaar samen. Familiebedrijven in Enschede, Rijswijk, Venlo en het Belgische Londerzeel waar Frissen Intern Transport al decennialang zaken mee doet, zijn ook onderdeel geworden van Logisnext Benelux", legt Wimmers uit. "De meeste medewerkers zijn gebleven. We kennen elkaar al jaren en werken prettig met elkaar samen."
Logisnext Benelux heeft per 1 april van dit jaar haar merk UniCarriers definitief omgezet naar Mitsubishi Forklift Trucks. "Dus met die naam nemen we binnenkort ook de telefoon op", vertelt Wimmers. "Maar voor de rest is er niet veel veranderd.
Samenvatting2:
De klanten zijn gebleven, de leveranciers en het personeel ook. Klanten krijgen altijd iemand aan de lijn, ook na vijven en in het weekend. Voor service zijn we dag en nacht bereikbaar om de klant een oplossing te bieden voor welk probleem dan ook. Een antwoordapparaat hebben we niet. Wel wordt de telefoon tegenwoordig buiten kantoortijden (08.00-1700 uur) doorgeschakeld naar een antwoordservice waarna, indien gewenst, een monteur wordt ingeschakeld. Maar van die verandering merken de klanten niets."

Duurzame relaties

De Logisnext Benelux Organisatie - met de merknaam Mitsubishi Forklift Trucks - doet iedere twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek. "Klanten vulden onder andere in dat ze graag zaken met ons doen en blijven doen omdat we constructief meedenken, echte partners zijn, eerlijk advies geven en omdat ze goed contact hebben met onze medewerkers. Dé kenmerken van duurzame klantrelaties."
Hoewel de vestiging in Valkenburg nu onderdeel is van een multinational, blijft het salesteam vooral actief netwerken in de eigen regio. "Dat is altijd onze kracht geweest. Het is belangrijk om klanten en leveranciers te ontmoeten om te horen wat er speelt. Want door in te spelen op ontwikkelingen kun je iemand nog beter van dienst zijn. Dat is de basis van een duurzame relatie. In coronatijd was dat best een opgave, want veel evenementen waar we normaal gesproken klanten of leveranciers ontmoetten, gingen niet door. Toch zijn we, keurig binnen de mogelijkheden en regels, zoveel mogelijk bij klanten op de koffie gegaan. En geloof me, dat werd zeer op prijs gesteld."

Personeel behouden

Een duurzame relatie met personeel is minstens zo belangrijk als de relatie met klanten en leveranciers, vindt Wimmers. "Nieuw personeel vinden is heel moeilijk.
Samenvatting3:
De arbeidsmarkt is ontzettend krap. Vooral waar het om monteurs en ander technisch personeel gaat. Gelukkig zijn we wel goed in het behouden van onze medewerkers. Dat doen we onder andere door een juiste beloning, een goede CAO, door te zorgen voor een veilige werkomgeving en door de werkvloer schoon en netjes te houden. We voorzien iedereen van voldoende en goede ergonomische werkkleding, we bieden trainingen, cursussen en e-learnings aan en zorgen voor ergonomische en gezonde werkplekken. We gaan informeel met elkaar om, we spreken elkaar gemakkelijk aan en dat zorgt voor een goede sfeer. Dat wordt gewaardeerd, want de meeste collega's blijven lang."

Deels thuis blijven werken

Logisnext koos bewust voor meerdere locaties in de Benelux in plaats van te gaan werken vanuit één centraal punt. "Hierdoor zitten we dichter bij onze klanten en bij onze werknemers. Dit betekent minder woon-werkverkeer en geen verhuizingen. Voor werknemers is het belangrijk dat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat ze ineens veel langer onderweg zijn."
Tot slot vertelt Wimmers dat het bedrijf het afgelopen anderhalf jaar inventief omging met de verschillende mogelijkheden en systemen om op afstand te communiceren en met elkaar verbonden te blijven. "Waar mogelijk blijven we gedeeltelijk thuis werken, ook als de coronapandemie voorbij is. Thuis werken en slim reizen, betekent minder CO2-uitstoot, schonere lucht en vitalere werknemers, want thuiswerkers blijken vaker te fietsen en te wandelen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat de thuiswerkplekken ook ergonomisch verantwoord zijn."
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
[Historie van Frissen Groen Techniek]
Datering:
2020
Titel:
[Historie van Frissen Groen Techniek]
Titel tijdschrift:
www.frissen-groentechniek.nl
Afleveringsnummer:
www.frissen-groentechniek.nl/over-ons/onze-historie
Samenvatting:
De oorsprong: Jan Frissen...

De oorsprong van het bedrijf Frissen ligt in 1954. In dat jaar is het bedrijf gesticht door de heer Jan Frissen, vader van de huidige directeur. Het bedrijf was gevestigd in Houthem-Sint Gerlach op de Vroenhof 92 en hield zich destijds voornamelijk bezig met de in- en verkoop, evenals het onderhoud en repareren van landbouwmachines. Deze activiteiten in de landbouw zouden nog lange tijd tot de primaire aandachtsgebieden van het bedrijf behoren. Sinds de jaren ’50 is “Frissen” een begrip in de regio (Zuid-)Limburg.

Tot het productassortiment behoorden inmiddels naast de traditionele landbouwproducten ook machines voor het onderhoud van groenvoorzieningen, golfbanen, parken en tuinen. In 1976 werd een deel van de activiteiten afgesplitst en verzelfstandigd in een aparte vennootschap, namelijk Mechanisatiecentrum Tuin en Park BV. Dit bedrijf werd gevestigd op de Vroenhof 86, nauwelijks honderd meter verwijderd van het moederbedrijf. In deze (Tuin en Park) BV werden vooral de activiteiten rondom de machines voor tuin- en parkonderhoud ondergebracht.


Directiewissel: George Frissen...

In 1986 heeft de heer George Frissen de leiding als algemeen directeur op zich genomen. Het bedrijf telde op dat moment 25 medewerkers in vaste dienst. Onder zijn leiding heeft het bedrijf in de jaren ‘80 een modernisering doorgemaakt, in het bijzonder waar het gaat om outillage en automatisering. Ook zou George Frissen de basis leggen voor de pakketverbredingen van de jaren ’90 met o.a. de ontwikkeling van de divisie industrie en de daarin opgenomen intern transport-tak.

Samenvatting2:
Doordat namelijk de afnemers in de landbouwsector ook behoefte hadden aan grondverzetmachines, ontstond er in 1986 binnen het Mechanisatiebedrijf Frissen BV een afzonderlijke divisie Industrie. De activiteiten binnen deze divisie sloten naadloos aan op de eerder genoemde landbouwactiviteiten. Alleen de aard van de machines was anders: behalve de machines voor landbouw, kon men ook voor grondverzetmachines bij Frissen terecht. De doelgroep van het bedrijf veranderde desondanks aanvankelijk nauwelijks.

Later werden ook intern transport machines toegevoegd aan het productassortiment binnen de divisie Industrie. In het bijzonder de intern transport-tak bracht Frissen in aanraking met een nieuw type klant. Oorspronkelijk ontstaan vanuit een vraag naar bijvoorbeeld heftrucks bij de traditionele klant, kwam Frissen steeds meer in aanraking met industriële bedrijven zoals transportbedrijven, op- en overslagbedrijven en distributiecentra.


Op De Valkenberg heeft Frissen zich verder kunnen ontwikkelen tot het bedrijf van nu. Een bedrijf dat stevig staat. Zorgvuldige bewaking en continue verhoging van de kwaliteit. Die strategie koos Frissen ruim 60 jaar geleden. Kiezen voor goede producten en kwaliteit in de verkoop. En kiezen voor vakbekwame en specifiek opgeleide servicemonteurs die indien nodig ter plekke met compleet geoutilleerde servicewagens voorrijden. Snelle service, op basis van ervaring gecombineerd met een goede kennis van de knelpunten in de sector. Zo ontwikkelde Frissen zich euregionaal tot een specialist voor intern transportmachines en logistieke vraagstukken.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Van adviseur naar ondernemer : Claudia Troilo heeft na lange aanloop twee bedrijven
Datering:
2016
Titel:
Van adviseur naar ondernemer : Claudia Troilo heeft na lange aanloop twee bedrijven
Auteur:
Jos Cortenraad
Foto's door:
Wendy Vluggen
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 31/5/2016
Samenvatting:
Claudia Troilo adviseerde, ondersteunde en begeleidde eerst honderden starters voordat ze zichzelf ‘bekeerde’ tot het fulltime ondernemerschap. Nu runt ze, samen met haar man, de vestiging van koffie en thee speciaalzaak Simon Lévelt in Maastricht en bestiert ze met een compagnon een succesvol coachingsbureau.


In haar baan als adviseur bij het Starterscentrum Zuid-Limburg heeft ze er ongetwijfeld voortdurend op gehamerd: focus, wil niet te veel tegelijk. Als docente ondernemerschap bij Zuyd Hogeschool zat het advies verwerkt in de vaste lesstof. En nu verdeelt ze haar energie over twee bedrijven. Claudia Troilo glimlacht. „Klopt helemaal”, zegt de geboren Houthemse. „Ik heb er zelfs nog een baan naast gehad, maar daar ben ik mee gestopt. Dat ging echt niet meer. Je móet ook focussen als ondernemer, maar in dit geval is de combinatie ideaal. Mijn zakencompagnon Astrid Schiepers en ik trainen onder de vlag Donna di Oggi vrouwen die een zaak willen starten of in hun baan meer ondernemend willen zijn. We geven businessclasses, workshops en bedrijfsadvies. Het mooie is dat ik die adviezen en de feedback van cursisten in de praktijk kan toepassen in mijn eigen zaak in Maastricht. Ik probeer dingen uit. Zo ontstaat een ideale wisselwerking. Natuurlijk is de combinatie soms ingewikkeld, maar ik ben niet het type dat snel problemen ziet. Durven en doen, dat is mijn motto. En precies dat adviseer ik vrouwen die zelf een goed idee hebben voor een eigen bedrijf.”

Structuur
Al op haar 12e wist Claudia Troilo (1966) dat ze een eigen bedrijf wilde. Een chocoladewinkel moest het worden. Het duurde lang voordat het zover was. Als afgestudeerd bedrijfskundige werkte ze onder meer een aantal jaren bij het Starterscentrum Zuid-Limburg en vervolgens als docent Ondernemerschap bij Zuyd. Prima banen, erkent ze, met veel zekerheid. „En iets te veel structuur. Dat eigen bedrijf bleef in mijn hoofd rondspoken.
Samenvatting2:
Toen ik op een goede dag hoorde dat de vestiging van Simon Lévelt in Maastricht een nieuwe franchisenemer zocht, viel het kwartje. Dat was precies wat ik wilde. Misschien omdat er ook chocola en andere lekkernijen verkocht worden, wat me al op mijn 12e fascineerde. Wie zal het zeggen.”

Ervaring
Om een lang verhaal kort te maken: begin 2014 tekende Claudia Troilo het contract en kon ze aan de slag. In as g het begin was het bepaald geen feest. „Nee, de zaak was verlopen en gedateerd. Veel te weinig klanten, ongezellig. Feitelijk zijn we opnieuw begonnen. Uiteraard betaalde zich op dat d da moment de ervaring als adviseur en docente uit. Alle kennis die ik ooit had uitgedeeld, kon ik nu voor mezelf inzetten. Heel belangrijk en eerste prioriteit: een gemotiveerd team formeren met ondernemende medewerkers. Dat is gelukt. We zijn nu met zes parttime jonge vrouwen. En mijn man natuurlijk, duizendpoot en kunstenaar en gelukkig liefhebber van koffie. Daarnaast hebben we flink geïnvesteerd in het herinrichten van de winkel en marketing. En in beleving. Wil je tegenwoordig in de retail succesvol zijn, dan moet er iets te doen zijn in je zaak. Consumenten verwachten iets extra; verrassing, vermaak en persoonlijke aandacht. Wij organiseren daarom regelmatig theeproeverijen en bijeenkomsten met spreeksters. Er zijn optredens, barrista’s delen hun kennis en kunde. Thee en koffie zijn hot, daar spelen we vanzelfsprekend op in. En we verkopen veel exclusieve artikelen en accessoires. Vooral gericht om vrouwen die iets te besteden hebben. Dat is de strategie van Simon Lévelt en daar sluit ik me bij aan. Focussen inderdaad.”
Samenvatting3:
Netwerk
Twee jaar verder draait de zaak in het Maastrichtse stadsdeel Wyck naar behoren. De baan als docente is inmiddels verleden tijd, alle tijd gaat op aan het ondernemerschap. „Maar we zijn er nog niet. Een netwerk opbouwen en een vaste klantenkring kost tijd. En geld. Adverteren blijkt in deze tijd nog uitstekend te werken. Oók in de geprinte media. Je moet aanwezig zijn, mensen nieuwsgierig maken en prikkelen. En ze vasthouden als ze eenmaal geweest zijn. Elke maand komen hier twee dames uit Zuid-Holland een doosje bonbons kopen. Ik weet inmiddels dat ze twaalf keer per jaar een weekendje Maastricht doen. Die bonbons kunnen ze ook kopen bij een Simon Lévelt vestiging in Zuid-Holland. Het is hier zo gezellig en er is meer keuze, zeggen ze dan. Kijk, dát is mooi. Persoonlijke aandacht werkt.”

Stimuleren
Een mooi voorbeeld dat Claudia Troilo en Astrid Schiepers weer kunnen gebruiken tijdens hun businessclasses en workshops. „Ons doel is toch om meer vrouwen te stimuleren om een eigen zaak te beginnen. Succesverhalen helpen daarbij. Vrouwen zijn nu eenmaal terughoudender dan mannen. Ze vragen zich af of ze het wel kunnen. Dat geldt ook bij banen. Een man twijfelt minder snel aan zichzelf. Maar ik zie een kentering. Er zijn méér vrouwen in hoge functies. Kijk maar naar het azM in Maastricht, de Universiteit Maastricht, pensioenfonds APG; allemaal vrouwen aan de top. We zien ook meer vrouwen die de stap zetten naar ondernemerschap. Wat mij betreft een goede zaak. Ik blijf hen daarbij graag helpen en pieker er voorlopig niet over om de keuze te maken voor één bedrijf.” Het speelt zelfs door haar hoofd om er nog een zaak bij te nemen. „Een eigen espressobar; mijn droom. Voorlopig blijft dat een droom. Eerst de zaak in Maastricht helemaal op de rit krijgen.”

'Meer vrouwelijk ondernemerschap'
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Geuskens Tuinplanten 3e generatie : Al 100 jaar een speciaal adres
Datering:
2014
Titel:
Geuskens Tuinplanten 3e generatie : Al 100 jaar een speciaal adres
Titel tijdschrift:
Markant
Afleveringsnummer:
Markant, 6 (2014) nr. 53 (sept.), p. 47
Samenvatting:
Foto: Paul Geuskens: "Door een aantal middagen op afspraak te werken kan ik klanten alle gewenste aandacht en advies bieden."

Grondlegger Josef Geuskens behaalde in 1904 zijn diploma voor de fruitteelt. Hij richtte zich toen vooral op het enten van hoogstam fruit, later ook op de verkoop van fruit uit de eigen boomgaard en het kweken van kerstsparren. Nadat er geen toekomst meer was in de hoogstam fruitteelt wijzigde Paul Geuskens sr. in 1950 de bedrijfsopzet naar het kweken van sierplanten, waarbij de rozen een specialisme vormden. Haagconiferen en kerstsparren werden ook volop gekweekt. In 1986 studeerde Paul Geuskens jr. (de 3e generatie, foto) af aan de Rijks Hogere School voor Tuin- en Landschapsinrichting te Boskoop. Hiermee deed de architectuur zijn intrede. De lang gekoesterde wens om het bedrijf op een nieuwe locatie aan de Stevensweg te bouwen ging in 2004 in vervulling. Dit is in september exact 10 jaar geleden. START VERKOOP MAANDAG 15 SEPTEMBER Met nieuwe openingstijden Op 15 september start traditiegetrouw de najaarsverkoop bij Geuskens tuinplanten. Paul Geuskens: Omdat wij persoonlijke service erg belangrijk vinden, hebben we de openingstijden aangepast. Naast de reguliere tijden kan men nu op een aantal middagen ook een afspraak maken, waarbij meer tijd is voor bespreking en advies. Dat kan gaan over de aanplant van één boom tot de inrichting van een totale tuin!" [Openingstijden voor- en najaar Ma t/m zat: 9.00 - 12.30 u, vrij 9.00 - 17.30 u. Op afspraak 's middags ma t/m do 13.00 - 17.30 u. Openingstijden december (kerstverkoop) Ma t/m vrij 9.00 - 17.30 u, Zat 9.00 - 16.00 u. Kijk op de website voor meer maten en aanbiedingen, o.a. buxusbollen en dakplatanen. En... Geuskens is natuurlijk ook dit jaar weer het vertrouwde adres voor uw kwaliteitskerstboom! Stevensweg 6 (zijstraat Vroenhof) Houthem-Valkenburg Tel. (043) 604 06 65 of 06 - 14 0149 28 www.geuskenstuinplanten.nl
Geografische namen: