Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: wegenx
beacon
342  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Snelheid fors omlaag op invalswegen Valkenburg: nieuwe inrichting moet langzamer rijden vanzelf afdwingen
Datering:
2023
Titel:
Snelheid fors omlaag op invalswegen Valkenburg: nieuwe inrichting moet langzamer rijden vanzelf afdwingen
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 28/9/2023
Samenvatting:
Foto: De reconstructie van de doorgaande weg in Houthem is in volle gang.

Valkenburg - Op de invalswegen naar Valkenburg gaat de maximumsnelheid de komende jaren fors omlaag.

In principe wil de gemeente op de toegangswegen een limiet van dertig kilometer per uur. Op dit moment is dat wettelijk nog niet mogelijk. Maar bij reconstructies van die wegen worden ze alvast zo ingericht dat automobilisten vanzelf het gaspedaal loslaten, zegt Daisy Geers, sinds kort bij de gemeente in dienst als verkeerskundige.

Lintbebouwing
Veel invalswegen naar het centrum van Valkenburg worden gekenmerkt door lintbebouwing. Dat maakt het ingewikkeld, constateert Geers: „Het zijn enerzijds doorstroomwegen waarop het verkeer zo snel mogelijk van A naar B wordt geleid. Maar er wonen ook mensen langs die straten, waardoor het ook iets van een woonbuurt met spelende kinderen heeft.”

De meest voor de hand liggende manier om de snelheid van het verkeer af te remmen, is het aanbrengen van verkeersdrempels. Op plaatsen waar mensen vlak langs zo’n weg wonen, is dat volgens Geers echter niet altijd mogelijk: „Drempels veroorzaken trillingen, wat zeker bij oudere huizen tot problemen kan leiden, en geluidsoverlast.”
Samenvatting2:
Hulpdiensten
Daar komt bij dat er bij de inrichting van toegangswegen ook rekening moet worden gehouden met andere gebruikers, zoals hulpdiensten, streekbussen en landbouwverkeer. Die zien op hun routes liever geen overdosis aan verkeersobstakels. De uitdaging is dus om de wegen zo in te richten dat er zonder al te veel drempels en wegversmallingen langzamer wordt gereden, zegt Geers.

De eerste route die volgens de nieuwe gedachte wordt aangepakt, is de doorgaande weg in Houthem, waar de reconstructie inmiddels in volle gang is. „We plaatsen daar vooralsnog geen dertigkilometerborden”, legt Geers uit. „Maar door langs de rijbaan fietspaden en parkeerstroken aan te leggen, zal daar straks ongetwijfeld minder hard worden gereden.”

Er is inmiddels ook een herinrichtingsplan in de maak voor de Emmabergweg, aan de noordkant van Valkenburg. De weg wordt veel gebruikt door sluipverkeer dat de drukte op de rotondes tussen Hulsberg en Valkenburg probeert te ontwijken. Ook daar wordt uitgegaan van een snelheid van maximaal dertig kilometer per uur, zeker ter hoogte van de woningen.

Komgrenzen
Buiten de bebouwde kom is het verlagen van de maximumsnelheid op de toegangswegen nog lastiger, benadrukt Geers: „Als aan weerszijden van de weg groen is, is het niet logisch om de snelheid daar terug te brengen naar zestig. Dan moet je dat daar ook niet doen.” Door de komgrenzen daar extra te accentueren, wordt wel duidelijk dat je een woongebied binnenrijdt.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Gloednieuwe leidingen belemmeren herinrichting doorgaande weg Houthem : parkeerproblematiek
Datering:
2023
Titel:
Gloednieuwe leidingen belemmeren herinrichting doorgaande weg Houthem : parkeerproblematiek
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Harry Heuts
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 23/6/2023
Samenvatting:
Foto: De mogelijkheden voor het maken van parkeerplekken langs de provinciale weg in Houthem zijn beperkt.

Bij de herinrichting van de voormalige provinciale weg door Houthem ondervindt Valkenburg grote hinder van de pas vernieuwde gas- en waterleidingen. Tot ergernis van de aanwonenden.

HOUTHEM - Het was de bedoeling om de hele weg van Meerssen tot Schin op Geul op dezelfde manier in te richten. Met in Houthem alleen parkeervakken aan de noordkant, zodat automobilisten aan de andere zijde konden genieten van het uitzicht op het fraaie Geuldal en het natuurgebied Ingendael, ongehinderd door blik langs de weg.

Visie
Met die visie op tafel, in 2019 uitgewerkt door adviesbureau HeusschenCopier, gingen de nutsbedrijven in Houthem aan de slag. Bij het vernieuwen van de gas- en waterleidingen legden zij de nieuwe buizen aan de zuidkant van de weg, waar dus toch geen parkeervakken zouden komen. Want gas- en waterleidingen mogen in principe niet onder het asfalt liggen.
De gemeenten hebben die visie uit 2019 inmiddels losgelaten.
Maar in Houthem liggen die gloednieuwe gas- en waterleidingen ondertussen in de grond. En dus kan Valkenburg daar aan die kant van de weg geen parkeervakken aanleggen. Terwijl de nood in Houthem zo hoog is: bewoners klagen al jaren dat zij hun auto nergens kwijt kunnen, zeker ’s avonds niet.
Wethouder Wim Weerts heeft woensdagavond de bijgestelde plannen voor de weg door Houthem gepresenteerd. Daarin is alles op alles gezet om zo veel mogelijk parkeervakken op het wegdek te realiseren. In de eerdere schetsen zouden dat er 109 worden.
Door er de allerlaatste druppel uit te persen is dat aantal opgerekt tot 149, waarvan er tien bij het station komen. Maar daarmee is de koek ook op.
In Houthem begrijpen ze er niks van. „Dit is het dus, hier moeten we het mee doen”, merkte iemand uit de zaal op. Doordat die gas- en waterleidingen op de verkeerde plek liggen, is een verdere aanpassing van de plannen niet mogelijk.
Samenvatting2:
„Waarom zijn we dan hier, als we toch in een harnas zitten”, vroeg een andere bezoeker van de informatieavond in zaal De Holle Eik zich af.

Miljoentje of twee
Weerts staat ook voor een fait accompli, legde hij uit. Een van de aanwonenden: „Jullie gaan de riolering vernieuwen. Waarom verleggen jullie die leidingen niet als de weg straks toch openligt?” Technisch zou dat kunnen, moest de wethouder toegeven, „Maar dan heb ik wel een miljoentje of twee extra nodig”. En dat geld is er blijkbaar niet.
Het betekent dus dat de inspraak van de bewoners zich in dit geval inderdaad beperkt tot de vraag of een boompje 20 centimeter naar links moet of juist naar rechts. Het is niet anders, stelde ook Weerts vast. „Maar het belangrijkste is toch dat we die weg eindelijk kunnen gaan opknappen. Want laten we eerlijk zijn: zoals hij er nu bijligt, is dit het schandaal van Houthem.”
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Kruip-door-sluip-door in centrum van Valkenburg : Wegwerkzaamheden
Datering:
2023
Titel:
Kruip-door-sluip-door in centrum van Valkenburg : Wegwerkzaamheden
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Annemiek Mommers
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 13/7/2023
Samenvatting:
Foto: Rond de kerk van Broekhem wordt aan drie kanten aan de weg gewerkt

In Valkenburg is het deze week even kruip-door-sluip-door. Door een opeenstapeling van wegwerkzaamheden zijn verschillende doorgaande routes afgesloten.

VALKENBURG - De Koningswinkelstraat in Broekhem ligt al maanden open. Dat geldt ook voor de Cremerstraat, die in het verlengde van de Koningswinkelstraat ligt en meteen wordt meegenomen door de wegenbouwers. Deze week is daar ook nog de doorgaande weg door Broekhem bij gekomen, waar nog net voor de zomervakanties losbarsten het asfalt wordt vernieuwd.

Voor automobilisten die vanuit Valkenburg naar Houthem moeten, is het zo mogelijk nog lastiger. Vanaf Strabeek is de provinciale weg daar eveneens afgesloten in verband met een ingrijpende reconstructie. Fietsers en voetgangers kunnen zich daar via een speciale verkeerssluis nog wel langs wringen, maar voor auto’s en vrachtwagens is er geen doorkomen aan.
De gemeente Valkenburg heeft keurig voor omleidingsroutes gezorgd, zodat alles en iedereen bereikbaar blijft. Maar met name rond de kerk van Broekhem, waar in drie richtingen aan de wegwo rdt gewerkt, is het aantal gele omleidingsborden zo groot dat zelfs mensen die ter plekke goed bekend zijn de weg kwijtraken.
Gevolg: gemor op Facebook en Instagram.
De vraag is of al die werkzaamheden tegelijk uitgevoerd moeten worden. Helaas wel, legt wethouder Niels Dauven uit: „De Koningswinkelstraat en de Cremerstraat worden volledig vernieuwd, inclusief de riolering. Nu de asfaltmachines daar toch zijn, kunnen we de doorgaande weg in Broekhem meteen voorzien van een nieuwe deklaag. Als we dat nu niet doen, moeten we wellicht maanden wachten tot de wegenbouwers weer tijd hebben voor Valkenburg.”
Samenvatting2:
De werkzaamheden in Houthem staan volgens de wethouder op zichzelf. Daar worden kabels en leidingen vervangen. „De nutsbedrijven hebben daarvoor hun eigen planning. Die wordt vaak al een jaar van tevoren opgesteld”, verduidelijkt Dauven. „Daar valt doorgaans ook niet mee te schuiven omdat dan werkzaamheden elders in de knel komen. ”Maandag raakte het verkeer in Valkenburg volledig in de knoop.
De gemeente reageerde op dat verkeersinfarct met het inzetten van verkeersregelaars. "Zulke grote werken gaan nu eenmaal niet zonder overlast”, benadrukt Dauven. „Maar eind deze week is het eerste stuk van de weg door Broekhem klaar, zodat die route bij het begin van de vakantie in elk geval weer open is.”
Met name rond de kerk van Broekhem staan zoveel omleidingsborden dat zelfs mensen die ter plekke goed bekend zijn de weg kwijtraken.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Reconstructie Koningswinkelstraat en omgeving start na de zomer
Datering:
2022
Titel:
Reconstructie Koningswinkelstraat en omgeving start na de zomer
Auteur:
Fons Winteraeken
Foto's door:
Gemeente Valkenburg aan de Geul
Titel tijdschrift:
tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
tvvalkenburg.tv, 11/7/2022
Samenvatting:
De reconstructie van de Koningswinkelstraat in Broekhem zal in september a.s. beginnen. Dat heeft het college van B&W maandag tijdens de raadsvergadering over de Kadernota bekendgemaakt. Het betreft een grootscheepse reconstructie van de Koningswinkelstraat, Broekhem, Cremerstraat en de Bosstraat.

De werkzaamheden zouden vorig jaar al gestart zijn, echter door de corona-epidemie is er vertraging ontstaan. “Planning is dat uitvoering start medio september 2022 en naar verwachting 1 jaar in beslag neemt,” aldus een schriftelijke toezegging van B&W.
Trefwoorden:
Geografische namen: