Uw zoekacties: Artikelen
beacon
8  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Monumentale ramen in het Geuldal, 1944-1965
Datering:
2023
Titel:
Monumentale ramen in het Geuldal, 1944-1965
Auteur:
Mariëtte Paris-Vankan
Titel tijdschrift:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal
Afleveringsnummer:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal, 2022-2023, p. 128-167
Samenvatting:
In de Wederopbouw worden niet alleen woningen en nog eens woningen gebouwd. Er kwamen ook nieuwe kerken, gemeentehuizen en kloosters. Mariëtte Paris-Vankan verhaalt in Monumentale ramen in het Geuldal, 1945-1965, dat er veel monumentale ramen zijn geplaatst in nieuwe kerken, klooster-kapellen, gemeentehuizen, maar ook bestaande gebouwen. De meeste zijn uitgevoerd in gebrandschilderd glas-in-lood. Ze heeft een overzicht samengesteld van die ramen. Opmerkelijk is dat in kloosterkapellen vaak minder bekende glazeniers ramen hebben geplaatst. Daarom starten de beschrijvingen met een korte levensschets van de glazeniers.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Gilles Franssen, een bijna vergeten glazenier
Datering:
2018
Titel:
Gilles Franssen, een bijna vergeten glazenier
Auteur:
Mariëtte Paris-Vankan
Titel tijdschrift:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal
Afleveringsnummer:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal, 2018, p. 100-144
Samenvatting:
Mariëtte Paris-Vankan
Per toeval ontdekte de auteur een aantal jaren geleden in het voormalige klooster Marioweide in Venlo ramen van glazenier Gilles Franssen (1921-1979). En zo is haar belangstelling voor zijn ramen ontstaan, Al snel bleek na een intensieve zoektocht dat Gilles Franssen, geboren in Rothem, meer ramen ontworpen heeft en zelf heeft uitgevoerd, vooral in Noord-Limburg. En ze blijken van hoge kwaliteit. Dat leidde tot opname in de inventarisatie van glas-in-lood in Nederland over de periode 1817 - 1968, waarin hij een van de 200 beste glazeniers wordt genoemd. Gesprekken met familieleden, onderzoek in vele archieven en de inzage in het familiearchief zorgde voor veel interessante informatie. Dat leidde uiteindelijk tot dit artikel, waarin voor het eerst aandacht wordt geschonken aan de opleiding, de kunstzinnige ontwikkeling en het oeuvre van Gilles Frans-sen. En natuurlijk ontbreken daar de nodige afbeeldingen in kleur niet bij.
-----------
Over de glazenier met o.a. biografische gegevens.

Waarschijnlijk zegt de naam Gilles Franssen, 1921-1979, u niets. In dit artikel wordt voor het eerst aandacht besteed aan deze glazenier die per toeval door de auteur, Mariëtte Paris-Vankan, is ontdekt bij de grote inventarisatie van glas in lood in Nederland 1817-1968. Daarin wordt hij een van de 200 beste glazeniers van die periode. Interviews met familieleden en zijn privéarchief zijn een belangrijke bron om zowel de mens Gilles Franssen als zijn opleiding, kunstzinnige ontwikkeling en oeuvre te leren kennen
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Digitaal museum Jacques Vonk
Datering:
2016
Titel:
Digitaal museum Jacques Vonk
Titel tijdschrift:
Markant Valkenburg
Afleveringsnummer:
Markant, 8 (2016) nr. 68 (januari), p. 42
Samenvatting:
Vijftien jaar na zijn overlijden zijn zo'n 400 werken van de Houthemse schilder en glazenier Jacques Vonk (1923— 2000) bijeen gebracht op website www.stichtingjacquesvonk.nl, sinds vorige maand online. "De website is een soort 'digitaal museum' voor deze kunstenaar", zegt voormalig ROZ journaliste Monda Heshusius, die het boek 'Verstilde schoonheid van Limburg' over hem heeft geschreven.
Het boek werd gepresenteerd bij een gelijknamige overzichtsexpositie in Museum Land van Valkenburg in 2011 die veel bezoekers trok. Sindsdien is de belangstelling voor het werk van Vonk drastisch toegenomen. De Stichting Jacques Vonk wil zijn werk nu blijvend onder de aandacht brengen en voor liefhebbers toegankelijk maken. Jacques Vonk was geen geboren en getogen Limburger. Hij kwam uit Rotterdam, maar hield minstens zoveel van de streek waar hij woonde en leefde als een doorsnee-Limburger. Hij voelde niets voor het bedrijf van zijn vader, maar verliet Rotterdam om te studeren aan de Jan van Eyck Academie in 1948. Een flamboyant figuur. Medestudenten als Marijke Stultiens en latere collega's als Sjef Hutschemakers herinneren zich hem goed: 'Een moeilijke man die je, ondanks zijn nukken, toch in je hart sloot.' Dat had misschien te maken met zijn liefde voor het Heuvelland, voor de mensen die er woonden en de boeren die er werkten. Alles was kleurrijk in zijn ogen. Is het een kwestie van heimwee om zijn week mooi te vinden? Omdat we dingen willen vasthouden die mooi maar vergankelijk zijn? Jacques Vonk wilde zijn eigen werkelijkheid maken en vasthouden. Het leven had hem vaak gepijnigd met depressieve gevoelens. In die perioden trok hij zich terug in zijn eigen wereld: het landschap met vakwerkhuizen, boerinnen op het land, koeien, varkens, kippen. Hij keek er naar met kinderlijke verwondering en legde alles vast op doek.
Samenvatting2:
Behalve zijn totnutoe bekende schilderijen en tekeningen kunnen bezoekers op de website een 'kerkenpad" volgen langs alle kerken in Limburg met ramen van de glazenier Vonk. Wie de kerken bijv. in Venlo of Hoensbroek (aanraders!) echt wil bezoeken kan een plattegrond van elke kerk downloaden met een toelichting. Zijn ramen zijn 'erfgoed' geworden. Gelukkig realiseren gemeenten zich dat wanneer kerken, zoals in Kerkrade-Heilust, worden gesloten. De ramen van Vonk blijven daar gespaard en ook voor nieuwe gebruikers zichtbaar.
Wie, wandelend door het 'digitale museum', een werk van Vonk kent dat er niet op staat, wordt gevraagd dit kenbaar te maken. De Stichting Jacques Vonk hoopt zo nog onbekend werk te achterhalen. Stuur in dat geval een goede foto op via website www.stichtingjacquesvonk.nl Veel kijkplezier!
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Sjef Hutschemakers ontwerpt ontbrekende glas-in-loodramen voor de kerk van Broekhem
Datering:
2011
Titel:
Sjef Hutschemakers ontwerpt ontbrekende glas-in-loodramen voor de kerk van Broekhem
Titel tijdschrift:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem
Afleveringsnummer:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem, 19 (2011) nr. 10 (20 augustus), p. 4-5
Samenvatting:
De Broekhemse parochiekerk heeft fraaie gebrandschilderde gebrandschilderde ramen van de hand van de kunstenaars Henri Jonas, Harry Schoonbrood en Charles Eyck.
Drie ramen zijn echter nooit van glas in lood voorzien omdat deze niet in het oog springen, Het is het grote raam in het bovenportaal van de toren en de twee halfronde raampjes naast de hoofdingang aan de zuidzijde. Het idee is gegroeid ook deze ramen van glas in lood te laten voorzien door een eigentijdse kunstenaar met afbeeldingen van eigentijdse mensen. Pater Karel, Edith Stein en Maria Tauscher. Zalige Zuster Anna Maria Tauscher (Sandow 1855-Sittard 1938) Anna Maria Tauscher werd op 19 juni 1855 geboren in Sandow, 26 kilometer ten Oosten van Frankurt an der Oder. Sandow behoorde indertijd tot Duitsland en ligt nu in Polen. Anna Maria was de oudste dochter van de lutherse dominee Hermann Traugott Tauscher en Pauline van den Bosch, die uit Haarlem afkomstig was. Na Anna Maria volgden nog zeven kinderen, van wie er drie als kind overleden. Dominee Tauscher werd in 1862 benoemd in Arnswalde; drie jaar later werd hij overgeplaatst naar de Lucasgemeente in Berlijn. In 1874 overleed moeder Pauline. Als oudste dochter was het aan de amper 20 jaar oude Anna Maria om het huishouden te leiden. Toen vader Tauscher in 1879 opnieuw in het huwelijk trad, was zijn oudste doch ter van de verplichtingen in huis bevrijd en kon ze zich meer op gebed en bijbellezing toeleggen. De familie woonde al ruim 19 jaar in Berlijn, toen vader Tauscher de lutherse gemeente in dorp Gusow aangeboden kreeg. Daar legde Anna Maria zich toe op het bezoeken van armen en zieken. Ook verzamelde ze een groep jonge meisjes om zich heen. Anna Maria was 30 jaar toen ze solliciteerde naar de baan van hoofd van een krankzinnigengesticht. Met toestemming van haar vader verliet zij op 6 maart 1886 het ouderlijk huis en reisde ze naar het Rijnland.
Samenvatting2:
Katholiek geworden
In Keulen leerde ze veel van het katholieke geloof en maakte ze kennis met het meilof en de Heilig-Hartverering. Uiteindelijk vond ze in de leer van de Katholieke Kerk juist datgene wat zij tot dan toe als haar 'eigen religie' beschouwde. Haar overgang naar het katholicisme op 30 oktober 1888 in de kerk van de Heilige Apostelen in Keulen leidde tot haar ontslag door de protestantse directeur van het instituut waar ze werkte en maakte het ook onmogelijk om terug te keren naar haar vader. Omdat de directeur tevens een negatief getuigschrift had geschreven, kon zij geen nieuwe baan vinden. In deze noodsituatie - werkeloos en dakloos - vond ze tijdelijk onderdak in een Augustinessenklooster in Keulen, waar ze voor het laagste huishoudelijke werk werd ingezet. Teresia van Avila Op 7 november 1889 kwam Anna Maria naar Berlijn, waar ze als gezelschapsdame en reisgenote van mevrouw Von Savigny functioneerde. Tijdens een reis naar het Beierse klooster Zangberg, waar een dochter van mevrouw Von Savigny kloosterlinge was, leerde Anna Maria Tauscher de heilige Teresia van Avila kennen. Bij het lezen van haar levensverhaal werd haar duidelijk dat zij in de Karmelorde thuishoorde, al wist zij nog niet hoe dat te verwezenlijken zou zijn. Sint-Jozefhuis In Berlijn had ze de anonieme ellende van vele kinderen gezien die op de straten opgroeiden en via de lokale kranten weggegeven werden. Van binnen voelde Marie Tauscher de roepstem van God om deze dakloze kinderen een thuis te schenken. Zo ontstond in 1891 in de Berlijnse Pappelallee het eerste St. Jozefhuis. Om ook de van de kerk vervreemde mensen weer bij God een thuis te laten vinden, begon ze in 1897 met de huismissie. Daardoor konden velen weer de weg terug naar de kerk en naar de sacramenten vinden.
Samenvatting3:
Toen kon nog niemand vermoeden dat hier een nieuwe twijg aan de Karmelboom zou ontstaan, want Moeder Maria-Teresa van de Heilige Jozef, zoals zij zich nu noemde, leidde met haar eerste gezellinnen in het verborgene een leven naar de Regel van de Karmel, verbonden met de boetedoening ter ere van het Heilig Hart van Jezus.

Karmel DCJ
Wat volgde waren vele jaren van strijd om de kerkelijke erkenning en de aansluiting bij de Karmelorde. Driemaal reisde de stichteres naar Rome, totdat zij in 1904 haar doel bereikte. In dat jaar kreeg de congregatie ook een naam, die nog altijd gevoerd wordt: 'Karmelitessen van het Goddelijk Hart van Jezus' of afgekort 'Karmel D.C.X. In deze jaren breidde de jonge gemeenschap zich snel in Europa uit: in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Engeland, Italië en Hongarije ontstonden St. Jozefhuizen, die dakloze kinderen een thuis boden. Van 1912 tot 1920 verbleef de stichteres in Amerika, om ook daar een nieuwe Karmeltwijg te planten. In de Nieuwe Wereld ontstond in 1917 het eerste bejaardenhuis van de 'congregatie, eveneens als antwoord op de nood in die tijd. Sittard In 1904 werd in Rocca di Papa in het bisdom Frascati het eerste Moederhuis en noviciaat (= opleiding) gesticht. Maar terwijl Anna Maria in Amerika verbleef woedde in Europa de Eerste Wereldoorlog. Het huis van de zusters werd als 'Duits eigendom onteigend. Na de terugkeer van moeder Maria Teresa uit Amerika, zocht ze een nieuw Moederhuis. De keuze viel daarbij op Sittard, waar tot op vandaag het hart van de congregatie met een internationale gemeenschap is gevestigd. De congregatie kreeg op 9 mei 1910 van paus Pius X het decretum laudis' en in 1930 van paus Pius Xl de uiteindelijke goedkeuring van de constituties.
Samenvatting4:
De stichteres en eerste generaal-overste bracht de laatste jaren van haar leven door in het Moederhuis in Sittard, waar zij op 20 september 1938 overleed. Haar rustplaats vond zij op het kloosterkerkhof, totdat haar stoffelijke resten in 1987 opgegraven werden en in een zijkapel van de kloosterkapel in het Moederhuis werden herbegraven. Zaligverklaringsproces Op 2 februari 1953 werd haar zaligverklaringproces in het bisdom Roermond ingeleid. In een vierjarig proces werden al haar geschriften verzameld. Ze had meer dan 3.000 brieven geschreven en vele andere schriftelijke zaken nagelaten. In oktober 1957 werden de documenten naar Rome gebracht, naar de Congregatie voor Zalig- en Heiligverklaringen. In 1972 werden haar geschriften goedgekeurd. Vervolgens werd haar leven op grond van getuigenverklaringen en schriftelijke documenten onderzocht op de heroïsche deugden. De zogeheten Positio, een groot dik boek waarin het hele proces beschreven wordt, werd in 1981 gedrukt. Daarbij werd het bezwaar gemaakt dat het leven van de Dienares Gods niet zonder leemten was weergegeven en daarom een aanvulling verlangde. Dit duurde wederom tien jaar, omdat documenten verzameld moesten worden die in archieven over de hele wereld bewaard werden.
Samenvatting5:
In 1992 werd de aanvullende positio gedrukt. Vervolgens bleef het proces rusten, totdat een wonder zou geschieden, dat door artsen zou worden bevestigd. Wonder Er waren inmiddels al vele gebedsverhoringen en ook wonderbare genezingen, maar het ontbrak daarbij nog aan degelijke doktersverklaringen. Uiteindelijk gebeurde op 16 december 1996 het wonder, dat het zaligverklaringproces verder bracht. Mevrouw M.J. Pieters-Maas uit Heerlen leed al meer dan 25 jaar aan een voetschimmelziekte, die zeer pijnlijk was en waardoor ze maar moeilijk kon lopen. Ze had al talloze artsen bezocht, maar niemand kon haar helpen. Een pater had het echtpaar Pieters aangeraden een noveen te bidden ter ere van Moeder Maria Teresa. Na twee novenen was er nog altijd geen genezing bespeurbaar en dus begonnen ze aan een derde noveen. Tijdens die derde noveen hield de pijn daadwerkelijk plotseling op en mevrouw Pieters kon weer zonder problemen lopen. Dit voorval werd als 'wonderbare genezing onderzocht, eerst in het bisdom Roermond en vervolgens in Rome en als zodanig erkend. Zaligverklaring Het zaligverklaringproces werd weer opgepakt en op 20 december 2002 werd het decreet over de heroïsche deugden feestelijk in Rome uitgesproken door paus Johannnes Paulus II. De ziekte en de dood van deze paus leidden echter tot vertraging. En vervolgens werd ook de procedure gewijzigd. Geen zaligverklaringen meer door de paus zelf, maar door een gedelegeerde vertegenwoordiger van hem en bovendien in de desbetreffende bisdommen. Na de bekrachtiging van het wonderdecreet werd de datum voor de zaligverklaring met bisschop Frans Wiertz van Roermond vastgesteld op 13 mei 2006. (bron: Katholiek Nederland / Zusters Karmelietessen van het Goddelijk Hart van Jezus)
Geografische namen: