Uw zoekacties: 'Dubbel glas helpt niet tegen lawaai snelweg'

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
'Dubbel glas helpt niet tegen lawaai snelweg'
Datering:
2006
Titel:
'Dubbel glas helpt niet tegen lawaai snelweg'
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Harry Heuts
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
Dagblad De Limburger, 7/12/2006
Samenvatting:
Het wordt steeds drukker op de A79. En daarmee neemt ook de overlast voor de bewoners langs die autosnelweg toe.
Barbecuen in de tuin gaat niet meer. En daar helpt ook geen dubbel glas tegen. Het loopt tegen vijven. Maastricht stroomt leeg. In een lange rij spoeden de forenzen zich huiswaarts. Het geluid van de auto's versmelt tot een luid, monotoon gezoem. Nico van de Vliet richt zijn geluidsmeter op de A79: het geluidsniveau schommelt voortdurend rond de 63, 64 decibel. Van de Vliet woont aan het Gemeentebroek in Meerssen. De A79 loopt pal achter zijn woning. In de tuin is het nooit stil: "Iedereen klaagt over de vliegtuigen. Maar die vliegen over en zijn weg. Het irritante van deze weg is dat je het lawaai continu hoort. Je hebt geen moment rust: het gaat maar door." De overlast is fors toegenomen, constateert Van de Vliet: "De A79 lag hier al toen wij dit huis twintig jaar geleden kochten. Aanvankelijk hadden we weinig last van die weg. Maar de laatste jaren zit er veel meer verkeer op de A79." Het verkeer op de autosnelweg Maastricht-Heerlen zorgt voor veel overlast in het Geuldal. Den Olieberg in Rothem, het Gemeentebroek in Meerssen, Vroenhof, de wijk Goudenrood in Houthem, Strabeek: overal is de A79 te horen. De overlast kan beteugeld worden door het asfalt op de A79 te vervangen door poreus zoab: zeer open asfaltbeton zuigt het geluid als het ware op. Maar daar is de komende jaren geen geld voor, heeft het ministerie van Vrom de familie Van de Vliet laten weten. Voor 2012 komt dat zoab er in elk geval niet, aldus Vrom. Bovendien is het nog maar de vraag of het probleem is opgelost met het aanbrengen van zoab, zegt voorzitter Raymond Lodewick van de dorpsraad in Houthem. "Het wordt alsmaar drukker op de A79. Daarmee neemt ook de geluidshinder toe. Uit berekeningen blijkt dat de overlast in 2020 met zoab veel groter is dan nu met gewoon asfalt."
Samenvatting2:
Dat is ook niet op te lossen met extra isolatie van gevels en ramen, vreest Rene Corten van de werkgroep A79 in Houthem: "Wij hebben ons huis zelf geïsoleerd. Binnen hoor je niet veel van het verkeer. Maar dan moet je wel alles dicht houden; ik kan 's zomers niet slapen met de ramen open."  Uiteindelijk valt niet te ontkomen aan maatregelen langs de weg, constateert Giel Franssen van de werkgroep A79: "Je moet zorgen dat het lawaai van de autosnelweg niet bij de huizen komt. Alles wat je meer doet is meegenomen. Maar je zult eerst de bron van die overlast moeten aanpakken: het enige dat echt help is een geluidsscherm of een aarden wal langs de A79." In Rothem zijn inmiddels schermen langs de A79 geplaatst. Daar wordt echter ook het nadeel van geluidsschermen duidelijk: ze zitten nu al onder de graffiti, tot grote ergernis van de buurt. De gemeente Meerssen heeft de 'kunst' meteen laten weghalen. Maar geheid dat het beton binnenkort opnieuw vol graffiti zit. "Maar een geluidswal hoeft natuurlijk ook niet per se van beton en glas te zijn", werpt Van de Vliet "Elders in het land zie je geluidsschermen met een kern van aarde. Dat is wat ze ook in Houthem willen: een natuurlijke afscherming langs de A79. "Op de meeste plaatsen is ruimte zat voor een aarden wal", benadrukt Lodewick. "En dat is waarschijnlijk ook nog de goedkoopste oplossing."