Uw zoekacties: De oude IJsselbrug, gezien vanaf de IJsselkade in de richtin...

Prentbriefkaarten (PBK) ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
955 PBKR6005 De oude IJsselbrug, gezien vanaf de IJsselkade in de richting van IJsselmuiden. Op de voorgrond een zeilschip en op de kade tonnen en planken. De ijzeren brug, rustend op vier stenen pijlers, is in 1872 ontworpen door N.H. Nierstrasz. De brugval in het midden was versierd met neogotische torentjes, evenals de stenen portieken aan weerszijden, aan de stadszijde bekroond door een beeld van 'Landbouw en Handel', aan de kant van IJsselmuiden door de 'Stedenmaagd'. De brug met een rijbreedte van ruim 4 meter werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tweemaal opgeblazen: in 1940 door het Nederlandse leger als onderdeel van het verdedigingsplan en in 1945 door de vluchtende Duitse troepen. De brug werd hersteld, zonder de neogotische portieken en -torentjes. In 1962 werden de brugklappen vervangen door een hefgedeelte en werd de doorvaart verhoogd. In 1998 werd de brug vervangen door de huidige betonnen brug op zes pijlers, ontworpen door Moshé Zwarts. Deze is 218 meter lang en ruim 20 meter breed.
De brug werd voorafgegaan door vier houten varianten, de eerste uit 1448. Vanwege beschadiging door kruiend ijs en vlamvatten, ondanks een rookverbod, werd de brug regelmatig herbouwd. De tweede versie kreeg in 1589 een drijvend gedeelte, een schipbrug. In 1638 werd een derde versie geconstrueerd, opnieuw een geheel vaste oeververbinding. Aan weerszijden was deze verbreed met een arcade, waaronder markt werd gehouden. In 1784 ontwierp waterbouwkundige Jan ten Holt de vierde variant, waarbij aan de kant van IJsselmuiden twee leeuwen op stenen sokkels schilden met het wapen van Kampen omklemden. De kaart is in 1903 afgestempeld., 1900-00-00
Titel:
Kampen Yselbrug ;
Beschrijving:
De oude IJsselbrug, gezien vanaf de IJsselkade in de richting van IJsselmuiden. Op de voorgrond een zeilschip en op de kade tonnen en planken. De ijzeren brug, rustend op vier stenen pijlers, is in 1872 ontworpen door N.H. Nierstrasz. De brugval in het midden was versierd met neogotische torentjes, evenals de stenen portieken aan weerszijden, aan de stadszijde bekroond door een beeld van 'Landbouw en Handel', aan de kant van IJsselmuiden door de 'Stedenmaagd'. De brug met een rijbreedte van ruim 4 meter werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tweemaal opgeblazen: in 1940 door het Nederlandse leger als onderdeel van het verdedigingsplan en in 1945 door de vluchtende Duitse troepen. De brug werd hersteld, zonder de neogotische portieken en -torentjes. In 1962 werden de brugklappen vervangen door een hefgedeelte en werd de doorvaart verhoogd. In 1998 werd de brug vervangen door de huidige betonnen brug op zes pijlers, ontworpen door Moshé Zwarts. Deze is 218 meter lang en ruim 20 meter breed.
De brug werd voorafgegaan door vier houten varianten, de eerste uit 1448. Vanwege beschadiging door kruiend ijs en vlamvatten, ondanks een rookverbod, werd de brug regelmatig herbouwd. De tweede versie kreeg in 1589 een drijvend gedeelte, een schipbrug. In 1638 werd een derde versie geconstrueerd, opnieuw een geheel vaste oeververbinding. Aan weerszijden was deze verbreed met een arcade, waaronder markt werd gehouden. In 1784 ontwierp waterbouwkundige Jan ten Holt de vierde variant, waarbij aan de kant van IJsselmuiden twee leeuwen op stenen sokkels schilden met het wapen van Kampen omklemden. De kaart is in 1903 afgestempeld.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Adres:
Kampen, [geen straatnaam] IJsselkade / Stadsbrug  
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Uitgever:
Glückstadt und Münden
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR6005