Uw zoekacties: De Kantlijn, RVS, 1993-01-01; p. 4

De Kantlijn, RVS, 1993 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
De Kantlijn, RVS, 1993-01-01; p. 4
Titel:
De Kantlijn, RVS
Archiefvormers:
RVS
Datum:
1993-01-01
Jaar:
1993
Pagina:
4
4
7
OR-dag met inspirerende boodschap: Aanvallen! We kunnen er niet meer omheen:
kostenbeheersing moet
Wie heeft het beste idee tot kosten-besparing? ( kostenbesparing? ) De inkomsten van RVS en Nationale- Nederlanden moeten omhoog en de uitga-ven ( uitgaven ) omlaag. Die boodschap wordt door de Raad van Bestuur, de Hoofddirectie Nederland en de directies van werkmaatschappijen en organen met kracht uitge-dragen ( uitgedragen ) in publikaties en tij-dens ( tijdens ) bijeenkomsten. Suggesties van medewerkers om kosten te besparen zijn van harte welkom hebben de Raad van Bestuur en de Hoofddirectie Nederland gezegd. Om dat nog eens te onderstrepen heeft de Hoofddirectie Nederland een maandelijkse prijsvraag uitgeschreven voor het beste idee dat ieidt tot een daad-werkelijke ( daadwerkelijke ) kostenbesparing. Idee van de maand Om de prijsvraag extra aan-trekkelijk ( aantrekkelijk ) te maken, krijgt iedere inzender van een idee tot kostenbesparing een aar-dige ( aardige ) attentie, ongeacht of het idee bruikbaar is of niet. Tevens zal de Hoofddirectie steeds een 'idee van de maand' kiezen. Los van de eventuele uit te keren finan-ciële ( financiële ) beloning voor het idee, krijgt de winnaar een volle-dig ( volledig ) verzorgd diner voor twee personen. Hoe doet u mee? -Stel uw idee duidelijk op schrift en vermeld uw naam, uw kantoor- of huisadres en de datum van inzending. -Vermeld op de envelop dui-delijk: ( duidelijk: ) 'Prijsvraag kostenbe-sparing' ( kostenbesparing' ) en zend vervolgens uw idee aan de Hoofddirectie Nederland, t.a.v. de heer mr J. van den Bor, secretaris Hoofddirectie Nederland, KJW C4-40. De prijsvraag staat open voor alle medewerkers in actieve dienst, maar ook voor al onze gepensioneerde mede-werkers. ( medewerkers. ) Zij kunnen immers vanuit hun vroegere werker-varing ( werkervaring ) wellicht nuttige sug-gesties ( suggesties ) inbrengen om te besparen op de bedrijfskos-ten. ( bedrijfskosten. ) Voor hen geldt dezelfde adressering
Het liefst zou de Raad van Bestuur het op de zeepkist komen uitleggen: "We moeten op de kosten letten en er met zijn allen een schepje bovenop doen!". Het gaat niet meer vanzelf. Om de concurrentie het hoofd te bieden, moeten we ons strijdvaar-diger ( strijdvaardiger ) in de markt opstellen. Als medewerkers van RVS en Victoria-Vesta zijn we al met onze neus op de feiten gedrukt. We zitten middenin een verregaande reorganisatie die voortvloeit uit de fusie van beide bedrijven. Een fusie die voortkomt uit de behoefte efficiënter te werken en produktiever, slagvaardiger te zijn in de markt. Maar deze boodschap geldt niet alleen voor RVS, maar voor het gehele concern. Het is daarom interessant te weten hoe dit op con- cern-niveau wordt aangepakt. Wat de filosofie is achter die plannen. De OR-dag eind vorig jaar was slechts een aanleiding; de boodschap van de heren Jacobs en Kist liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Het is ernst en dat wilden zij duidelijk maken. Als echte aanvoerders riepen zij iedereen op mee te denken en deel te nemen aan de discussie. Vele actuele onder-werpen ( onderwerpen ) kwamen aan bod. Niet alleen in de algemene inleidin-gen ( inleidingen ) van de heren Jacobs en Kist maar ook in de workshops 's middags. Een artikel uit 2N.
Op deze negende OR-dag waren er drie groepen deelnemers. De zittende OR-leden, de nieuwe OR-leden die op 11 november gekozen zijn en de aftredende OR-leden. Voor het eerst waren de OR-en van NN Zorg, Postbank Verzekeringen en de Nederlandse Reassurantie Groep (NRG) vertegenwoordigd. Samen een groep van tweehonderd mensen. Na de opening door de voorzitter van de GOR, Leo den Hollander, vertelde de heer Jacobs, voorzitter van de Raad van Bestuur van NN en van ING Groep, over de laatste ontwikkelin-gen ( ontwikkelingen ) binnen het concern. Deze keer geen 'goednieuwsshow' kondigde hij aan. De resultaten van ING Groep kunnen en moeten beter. De aan-deelhouder ( aandeelhouder ) is niet tevreden en de winst die we maken is mede gezien ons eigen vermogen onvoldoende. Bovendien groeit de winst te weinig. "We moeten het dus beter doen", zei
eens dat het nodig is de kosten te ver-lagen", ( verlagen", ) vervolgde bestuurder Jacobs. "We kunnen het ons niet meer ver-oorloven ( veroorloven ) dat de kosten harder blijven groeien dan ons premie-inkomen. Ook NN heeft last van het verslech-terde ( verslechterde ) economische klimaat en de toe-nemende ( toenemende ) concurrentie. Op het punt van de kostenstijging kunnen we ten opzichte van onze concurrenten nog veel verbeteren." Bij de ING Bank is al eerder een zogenaamd 'performan-ce ( 'performance ) programma' gestart. Het omvat een periode van twee ä drie jaar. Daarin ligt het accent vooral op het verbeteren van de baten, verlaging van de kosten en het doorvoeren van efficiëntere werkprocessen. Over een paar jaar moet de performance van de bank aanzienlijk verbeterd zijn. De eerste resultaten zijn bemoedi-gend. ( bemoedigend. ) Bij NN vormt het kostenbe- heersings-programma de rode draad. Het afgelopen jaar zagen we dat er
A I
de heer Jacobs. "Dat is weliswaar slecht nieuws, maar het goede nieuws is dat we er met z'n allen iets aan kunnen doen. We moeten onze dienstverlening verbeteren en de kos-ten ( kosten ) beter in de hand houden. Kortom: zorgen dat elke polis zonder fouten de deur uit gaat en dat we meer aan de klant denken door ons dienstbaar- der op te stellen." Rode draad "Iedereen is het er inmiddels over
op verschillende plaatsen binnen NN actie wordt ondernomen om de 'per-formance' ( 'performance' ) te verbeteren. De buiten-dienst ( buitendienst ) van NN heeft een nieuwe en betere vorm gekregen, Tiel Utrecht heeft haar Operatie Rendement en de integratie RVSA/V is in volle gang. NN Schade heeft haar Stratege en ADN fase 3. Ook in het buitenland wordt er hard gewerkt aan het verbe-teren ( verbeteren ) van de resultaten. De heer Jacobs belichtte vervolgens het lijstje met de tien prioriteiten van ING
Groep. Hij gaf aan waar we al op de goede weg zijn en waar nog hard aan gewerkt moet worden. Nummer 1, de mensen, noemde hij onze belangrijk-ste ( belangrijkste ) activa. "Het is en blijft 'people's business'. De mensen moeten het doen. Daarom moeten we allemaal meer werken aan het wij-gevoel. We horen tenslotte tot één onderneming, ING Groep. Niet alleen op holdingni- veau, ook bij de werkmaatschappijen en organen moet het wij-gevoel leven; wij als medewerker van Tiel Utrecht, VastGoed of Schade, maar ook wij als ING-er. Met z'n allen moeten we het doen. "Het Management Development program-ma, ( programma, ) in samenwerking met de bank, voorziet daarin wat het toekomstig kader betreft. De bestuurder hield ook een pleidooi voor job rotation: "We zijn nooit te oud om te leren en over de afdelingsgrenzen heen te kij-ken. ( kijken. ) Job rotation, de mogelijkheid eens wat anders te doen en iets nieuws te leren, biedt voor iedereen nieuwe uitdagingen." Mentaliteitsverandering "We moeten er met zijn allen een schepje bovenop doen!" zei de heer Jacobs vol vuur. "Velen realiseren zich dat niet zo, omdat het ons jaren zo goed is gegaan. Maar er kan vol-gens ( volgens ) mij best wat harder gewerkt worden binnen de onderneming". "Het is bovendien ontzettend belang-rijk", ( belangrijk", ) benadrukte hij, "dat we met meer zorg werken. Wanneer we een assurantietussenpersoon, of een advi-seur, ( adviseur, ) een klant dus, aan de lijn heb-ben, ( hebben, ) dan is dat een unieke kans. Dat moeten we ons voortdurend realise-ren. ( realiseren. ) Met die kans moeten we nog zorgvuldiger omgaan. Dan zouden we al een groot stuk terug kunnen winnen van wat we op dit moment aan het verliezen zijn. Als we onze mensen daar bewust van kunnen maken, hebben we in korte tijd al veel bereikt." Deze boodschap wil ik u graag meegeven, en die is me, zoals u ongetwijfeld gemerkt hebt, uit het hart gegrepen," besloot een geestdriftige voorz
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer