Uw zoekacties: NU, 1982-04-01; p. 4

Contactorgaan NU, 1982 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
NU, 1982-04-01; p. 4
Titel:
Contactorgaan NU
Jaargang:
13
Archiefvormers:
Nationale-Nederlanden
Datum:
1982-04-01
Aflevering:
1
Jaar:
1982
Pagina:
4
Is onderdeel van:
De heren A. J. M. Huisinga (I) en ir. J. B. Heukensfeldt Jansen (r) van de Sector Brand, die de verwerkelijking van het project begeleiden
EEN BIJDEHAND SYSTEEM
aan de verzekerden en ook heel vaak rechtstreekse betalingen bijvoorbeeld aan garages en ziekenhuizen. Zoiets kennen wij hier niet. Ook is ons opgevallen hoe daar de schademeldingsformulieren ge-stroomlijnd ( gestroomlijnd ) en geüniformeerd zijn, zodat er prompt duidelijke en complete gegevens op tafel liggen. Die kant moeten we hier ook op. Er moet een goede aansluiting zijn tussen binnen — dus wij hier in Den Haag — en buiten, de tussenpersoon en verzeker-den. ( verzekerden. ) Dan is het mogelijk heel slagvaardig te werken, in het belang van alle partijen.’ Het werkt ongeveer zó, dat wil zeg-gen ( zeggen ) in grote lijnen, want een gedetailleer-de ( gedetailleerde ) beschrijving zou te vervoeren: de scha- demelding komt binnen en wordt — via de terminal, precies als alle volgende hande-lingen ( handelingen ) — geregistreerd. Dat betekent dat de schade ‘vastligt’ en een nummer heeft, kortom aanwezig en vindbaar is. Aan de hand van de op te roepen polisgegevens worden de in het schadeformulier ver-strekte ( verstrekte ) gegevens gecontroleerd (polis-nummer, ( (polisnummer, ) naam). Ook worden de polisge-gevens ( polisgegevens ) die bij de beoordeling nodig zijn op het scherm ‘erbij gehaald’. Dat zijn de po-lisgegevens ( polisgegevens ) (som, dekking) op het mo-ment ( moment ) van schademelding; als de verzeker-de ( verzekerde ) een week later zijn som verhoogt, werkt dat niet door in de schadebehandeling. Als alle polis- en schadegegevens in elkaar geschoven zijn, kan de behandelaar de schade ‘beoordelen’. En daarna kan er be-taald ( betaald ) worden (als de schade gedekt is, vanzelfsprekend), want via de terminal zijn ook de gegevens van de tussenpersoon zoals de wijze van betaling die de tussen-persoon ( tussenpersoon ) wenst e.d. beschikbaar. Mooie schadebrief Natuurlijk is er in die laatste fase een 4
controle ingebouwd. Maar dat is geen ver-tragende ( vertragende ) factor. ‘We kunnen nu heel snel werken’, zegt Eversdijk. ‘Juist als het gaat om het moment van betaling. Als wij in de loop van de middag de behandelde — dat wil zeggen definitief afgeronde — zaken met een totaallijst afsluiten, staan de gege-vens ( gegevens ) onmiddellijk ter beschikking van onze afdeling Betalingsverkeer. Na enige con-trole ( controle ) gaat de volgende ochtend de ‘tape’ al de deur uit voor post- en bankgirobetalin- gen. Bovendien wordt aan onze afdeling Tussenpersonenrekeningen een lijst gele-verd, ( geleverd, ) waarop de via tussenpersonen te be-talen ( betalen ) schaden zijn vermeld. Aan de hand hiervan kunnen de nodige kasversterkin-gen ( kasversterkingen ) worden geregeld. Ik vind dat het belangrijkste voordeel in het nieuwe systeem voor de tussenper-soon ( tussenpersoon ) en de verzekerde de snelheid is. Maar er is nog iets. Tot nu toe moest er een betalingsstuk gemaakt worden, dat was meestal een met de hand geschreven stuk. We deden en doen onze uiterste best om zo’n mededeling zo netjes mogelijk de deur uit te laten gaan. Maar nu is het voor Brand niet meer nodig, de schadebrief wordt automatisch vervaardigd. En bevat veel meer dan voorheen, niet alleen een eindbedrag, maar ook hoe eigen risico, on- derverzekering en dergelijke zaken in het eindbedrag verwerkt zijn. De tussenper-soon ( tussenpersoon ) kan precies zien hoe het allemaal tot stand gekomen is. Het is ook nog maar een begin, wij zijn bezig te bezien of meer van de correspondentie rond een schade met moderne tekstverwerkingsapparatuur gemaakt kan worden.’ Het is misschien wel zó samen te vat-ten: ( vatten: ) ons dienstbetoon aan u en aan de ver-zekerden ( verzekerden ) is en wordt nog beter. De moder-ne ( moderne ) verwerkingsmethoden die wij in onze administratie toepassen maken dat moge-lijk. ( mogelijk. ) Olievlek H
Brand al op de boven aangegeven wijze? Die vraag wordt beantwoord door ir. J. B. Heukensfeldt Jansen. Hij vormt met de heer A. J. M. Huisinga van Brand/Schade het team dat de invoering in de verschillen-de ( verschillende ) groepen Brand-functionarissen in gang zet en begeleidt. ‘Wij doen het niet op een rigoureuze manier’, zegt Heukensfeldt Jansen. ‘We zijn in januari op kleine schaal begonnen en we doen het nu groep voor groep. Dus een soort olievlekwerking en dat geldt ook voor de soort schaden. Wij zijn begonnen met de ‘gewone’, kleinere schaden. Maar let wel, het systeem kent geen beperking naar soort schade, mate van ingewikkeldheid, hoogte van het scha-debedrag. ( schadebedrag. ) Alle schaden passen er in. Er wordt ook nog steeds iets verbe-terd. ( verbeterd. ) Naar aanleiding van een van enkele tussenpersonen ontvangen verzoek wordt nu bijvoorbeeld het rekeningnummer ver-meld ( vermeld ) van de tussenpersoon die door ons gecrediteerd is. Het telefoonnummer van degene die de schade behandelde staat er nu in, wij hopen dat te zijner tijd ook de naam erbij kan. We willen het telefoonver-keer ( telefoonverkeer ) met tussenpersonen over schadebe-handeling ( schadebehandeling ) niet aanmoedigen. Dat hoeft ook niet, want het gaat straks toch echt sneller en nog beter. Maar als een tussen-persoon ( tussenpersoon ) iets weten wil, dan zijn prompt tijdens zijn telefoongesprek de gegevens voorhanden.’ De heer Eversdijk completeert zijn in-formatie ( informatie ) nog: ‘De indruk zou kunnen be-staan ( bestaan ) dat jenu wel snel alles op een termi-nal ( terminal ) kunt bekijken, maar de ruimte op zo’n scherm is toch maar beperkt. Wat je vroe-ger ( vroeger ) allemaal keurig op een poliskaart schreef, kan er niet op. Maar toch kan er veel op. In ieder geval kunnen we snel be-schikken ( beschikken ) over de ‘historie’, dus wat heb-ben ( hebben ) we aan schade betaald over
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer