Uw zoekacties: NU, 1981-04-01; p. 4

Contactorgaan NU, 1981 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
NU, 1981-04-01; p. 4
Titel:
Contactorgaan NU
Jaargang:
12
Archiefvormers:
Nationale-Nederlanden
Datum:
1981-04-01
Aflevering:
1
Jaar:
1981
Pagina:
4
Is onderdeel van:
Ing. P. J. G. M. Ruiten, projectleider Viditel PTT, rendabele commerciële exploitatie.'
Een pittige discussie volgde op de in-leiding ( inleiding ) van de heer H. B. M. Luykx, staf- directeur Elsevier-NDU. Hij bekritiseerde in nauwelijks bedekte bewoordingen de ‘overheersende rol van de PTT'. Hij noem-de ( noemde ) Engeland als een gunstig voorbeeld, omdat daar een wet in voorbereiding is, die een eind zal maken aan het monopolie van de overheid op signaaltransport (een situ-atie ( situatie ) die thans in Nederland bestaat). Wordt die wet aangenomen, dan mag het be-drijfsleven ( bedrijfsleven ) zélf netwerken van datalijnen aanleggen èn beheren. In Duitsland - waar soortgelijke wetswijziging wordt bestudeerd - geldt als belangrijk argu-ment ( argument ) ervóór, dat de bestaande rolverde-ling ( rolverdeling ) een rem vormt op een toekomstgerich-te ( toekomstgerichte ) informatie-industrie. Hetgeen op zich een gevaar oplevert voor de werkgelegen-heid ( werkgelegenheid ) in deze sector. De ontwikkeling van Viditel moet ge-beuren ( gebeuren ) in samenspel met het bedrijfsleven en afgestemd worden op het marktmecha-nisme ( marktmechanisme ) van vraag en aanbod. Een gedachte die in Utrecht nadrukkelijk leefde. 'Ons doel is rendabele commerciële exploitatie', weerlegde de heer Ruiten in zijn inleiding de geuite kritiek. ‘Viditel is de informatiebe-standen ( informatiebestanden ) van velen in één.' In het streven Viditel aan een omvangrijker publiek voor te stellen dan aan het huidige aantal abon-nees, ( abonnees, ) heeft de PTT op 14 postkantoren in het land een voor Viditel aangepast tv-toe- stel geplaatst. Na de inworp van een kwart-je ( kwartje ) kan de ge'interesseerde bezoeker dan gedurende één minuut - door middel van
DE ONTWIKKELINGEN VAN VIEWDATA
de bijgevoegde telefoon - met Viditel ken-nis ( kennis ) maken. Viewdata, kortom, blijft als het aan de PTT ligt in opmars. Groeien ‘Nationale-Nederlanden doet in deze proefperiode met Viditel echt niet mee, om-dat ( omdat ) wij denken via dit medium levensverze-keringen ( levensverzekeringen ) te verkopen.' De heer J. de Mooy, reclamechef Nationale-Nederlanden Le-ven, ( Leven, ) kijkt ons overtuigend aan. ‘Dat kan na-tuurlijk ( natuurlijk ) helemaal niet. Nee, de reden dat wij meedoen ligt besloten in de wens ervaring op te doen. Het medium Viditel bevindt zich nu nog in de kinderschoenen, maar het wordt definitief en zal zeker groeien.' In zijn studio in het Rotterdamse hoofdkantoor van Nationale-Nederlanden gloeit het beeldscherm intrigerend op. ‘Kijk', wijst de heer De Mooy, ‘da’sde zoek-structuur ( zoekstructuur ) van Viditel.' Geroutineerd be-dient ( bedient ) hij de afstandsbediening. Beeldpagi-
na’s glijden in rap tempo op het tv-scherm voorbij. ‘Wat zijn de gevolgen als Viditel een algemeen geaccepteerd medium zal zijn? Ten eerste zullen consumenten veel gemakkelijker produkten en prijzen kun-nen ( kunnen ) vergelijken. Natuurlijk wordt dat stadi-um ( stadium ) pas bereikt nadat er een generatie is opgegroeid, die van jongs af aan met com-puters, ( computers, ) beeldschermen en druktoetsen vertrouwd is. Die generatie zal het medium trouwens ook selectief gaan gebruiken, volgens de bedoeling, en niet zoals wij ou-deren ( ouderen ) dat nu vaak doen: als speelgoed. Het wachten is nu eigenlijk op een aantal informatie-leveranciers die Viditel een breed, pluriform gezicht kan geven. Het is nu nog te beperkt.' Dit brengt ons als vanzelf bij de rol die Nationale-Nederlanden vervult met Viditel. ‘Het klopt dat wij ons via Viditel recht-streeks ( rechtstreeks ) tot de consument richten, hoewel dat aantal voorlopig nog heel bescheiden
Ui • ’ t
uidite
ptt tElEcnmmunicatiE
4
IR
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer