Uw zoekacties: Personeelsblad 2N, 1968-01-01; p. 20

Personeelsblad 2N, 1968 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Personeelsblad 2N, 1968-01-01; p. 20
Titel:
Personeelsblad 2N
Archiefvormers:
Nationale-Nederlanden
Datum:
1968-01-01
Aflevering:
001
Jaar:
1968
Pagina:
20
yvtfiu»
HET' - r REDDINGS¬ WEZEN • OP
De eerste mensen, die konden bogen op een goed georganiseerd reddingswezen waren de Chinezen! Lang, zelfs zeer lang geleden voor¬ dat ook maar één van de Europese landen op dit idee kwam, bestond er op de reusachtige Yang-tse-kiang rivier met zijn vele en zeer gevaarlijke stroomversnellingen een aantal verenigingen, die zich niet alleen bezig hielden met het redden van drenkelingen, maar ook met het beveiligen van de vele diensten. Ze onderhielden veerponten en hadden huizen gebouwd, Waar drenkelingen voedsel kregen en op adem konden komen.
Ock hadden ze een aantal zogenaamde „rode boten" voor moeilijke reddingen en loodsen voor jonken, die in hevige storm gevaar liepen. In Europa viel de eer te beurt het reddings¬ werk te organiseren aan de Nederlanders en daar kunnen we erg trots op zijn, want naar het Nederlandse voorbeeld met zijn prachtige resultaten begonnen ook Engeland en Frank- _ rijk met het oprichten van dergelijke vereni¬ gingen:5;' - \ Dit geschiedde tegen het einde van de acht¬ tiende eeuw. Wat hier niet toe bijdroeg, was de uitvinding van de eerste echte reddings¬ boot met zijn waterdichte compartimenten en een overdekte boeg. Deze boot, in 1765 ge¬ construeerd door de Fransman René de Réau- mur maakte een proefvaart op de Seine, be¬ wees zijn deugdelijkheid ten volle en ... ver¬ dween weer in de doofpot.
Tegelijkertijd werd de drijvende reddingsboei uitgevonden, die wel werd gebruikt. ■■ Het voornaamste reddingsmiddel is wel de reddingsboot. Dit vaartuig werd speciaal ge¬
construeerd om gebruikt te worden op een meestal zeer ruwe zee. Daarom mag het schip nooit of te nimmer kunnen zinken of omslaan. Het schip moet zwaar gebouwd zijn, maar tegelijk licht als een kurk op de golven dob¬ beren en bovenal zeer goed wendbaar zijn om vanaf het strand of uit een haven door de branding bij de kust heen te komen.
Verder is het heel belangrijk dat de reddings¬ boot zichzelf leeg kan pompen en dat het dek volkomen waterdicht is. Dat het varen met een reddingsboot zeer hoge eisen stelt aan de bemanning spreekt wei vanzelf. Vroeger, in de tijd toen de reddingsboten nog geroeid wer¬ den, kon je misschien genoegen nemen met een stel krachtige vrijwilligers, die de wateren voor de kust kenden als hun eigen broekzak. Die reddingsboten werden in zee gereden op een wagën of getrokken door een stel paar¬ den. De tegenwoordige moderne reddingsboot met zijn zware en krachtige dieselmotor ver¬ eist een speciaal getrainde bemanning die het schip en de mogelijkheden ervan door en door kent. Naast de reddingsboot zijn er nog andere mogelijkheden om drenkelingen in veiligheid te brengen. Om hen b.v. van een schip in nood te halen, waar de reddingsboot niet bij kan komen, omdat, het anders verpletterd zou wor¬ den tegen de scheepswand, kent men het z.g. wippertoestel, waarbij via een rakef een lijn aan" het schip wordt bevestigd, waarna de passagiers en/of bemanningsleden één voor één in veiligheid wordt gebracht. Vlotten in ieder denkbaar model worden gebfuikt om passagiers van schepen of vliegtuigen op zee in veiligheid te brengen. Door hun opvallende kleur, een lichtbaken, een zendinrichting en vuurpijlen worden ze meestal gauw vanuit de lucht gesignaleerd en er kan dan hulp ge¬ boden worden.
Ook het vliegtuig speelt tegenwoordig een belangrijke rol in het, reddingswezen, vooral de helicopter; die het mogelijk maakt mensen uit zee op te pikken, van een geïsoleerde' vuurtoren weg te halen en zieken zo snel mogelijk over te brengen van het schip naar het ziekenhuis op de wal. Vliegtuigen zullen hun hulp bij de redding in hoofdzaak'beper¬ ken tot het zoeken naar de plaats van het schip in nood en het doorgeven van berichten. Er bestaat een watervliegtuig, de Marlin P5M- 1G, dat speciaal is ingericht voor het redden van drenkelingen in volle zee.
Het was half 8 toen de eerste bezoekers de zaal betraden, het beloofde druk te worden aangezien er. na een kwartier al vrij veel mensen waren die ai zaten te popelen van on¬ geduld om eens een avond lekker te gaan zwieren.
Precies om 8 uur gooiden „The Nicols", die werden aangekondigd als een van de beste bandjes van Den Haag, de eerste tonen de zaal in. -
Het duurde „vrij lang" voordat de eerste dans- Igstigen het aandurfden om te gaan dansen. Wij zeggen vrij lang omdat pal laat in de tweede serie welke The Nicols al aan het spelen waren voor het eerst een paar waag¬ halzen het aandurfden. Het midden van de zaal was daarna dan ook gelijk gevuld met spartelende danslustigen.
Het was geen gewone dansavond maar een KERSTBAL, dus OCTOPUS dacht er nog wat .anders bij te doen.
. Wij dachten er namelijk goed aan te doen om in plaats van één b'andje er nog een tweede bandje bij te nemen en wel een bandje dat pas is begonnen. Wij hadden toen gedacht
Foto Haagsche Courant
HMl
kerst* bal
fenomenaal
*2
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer