Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
254  beschrijvingen
sorteren op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Zusters van het Goddelijk Hart van Jezus
Orde of congregatie:
Zusters van het Goddelijk Hart van Jezus
Alternatieve namen:
Zusters van het Allerheiligste Hart van Jezus; Zusters van het Goddelijk Hart van Jezus; Schwestern vom Göttlichen Herzen Jesu
Latijnse naam:
Congregatio Sororum Divini Cordis Jesu
Afkorting:
CDC
Stichtingsjaar:
1930
Land van oorsprong:
Polen
Plaats van oorsprong:
Breslau (toendertijd Duitsland)
Vestiging Nederland:
1934
Vertrek uit Nederland:
ca. 1986
Rechtspersonen:
Rechtspersoon: Verein Persevantia
Gebruikte bronnen:
KS, 85; PA 1970
ENK Monasticon nummer:
Z136
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Zusters van het Gemene Leven
Orde of congregatie:
Zusters van het Gemene Leven
Alternatieve namen:
Broerders/Zusters van het Gemene Leven
Stichter, stichteres:
Florens Radewijns
Stichtingsjaar:
1380 - ca. 1800
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Deventer
Doelstelling:
Contemplatie; onderwijs; exploitatie convicten; boek productie
Geschiedenis:
De geschiedenis van de broeders en zusters van het gemene leven maakt deel uit van de geschiedenis van de Moderne Devotie, waarvan Geert Grote als geestelijke vader wordt beschouwd, en die ontstond als geestelijk réveil tegen de verloedering van het leven van de clerus en de verruwing van de volkse zeden. Zonder formele kloostergeloften af te leggen, gingen de broeders en zusters van het gemene leven de verplichting aan tot een gemeenschappelijk leven, overeenkomstig de door de Moderne Devotie voorgestane idealen van de vroege christelijke kerk. Hun goederen schonken ze aan elkaar. Op de aldus ingebrachte goederen konden zij zelf, maar ook hun erfgenamen geen recht meer doen gelden. Hun eerste gemeenschap, het Heer Florenshuis in Deventer, werd rond 1380 opgericht door Florens Radewijns, een medestander van Geert Grote. Van kerkelijke zijde werd de druk steeds groter om voornoemde, op alleen wettelijk recht gestoelde samenlevingsvorm, hoewel goedgekeurd door zowel de bisschop van Utrecht als het concilie van Konstanz, in te voegen in een kerkrechtelijk goedgekeurde vorm van gemeenschappelijk leven. Veel gemeenschappen van broeders en zusters van het gemene leven namen óf de regel van Augustinus óf de derde regel van Franciscus aan. Aldus ontstonden er binnen de Moderne Devotie drie takken: broeders en zusters van het gemene leven die geen geloften aflegden, tertianen en tertiarissen die de derde regel van Franciscus volgden en verenigd waren in het Kapittel van Utrecht en regulieren en regularissen die volgens de regel van Augustinus leefden en in het Kapittel van Windesheim georganiseerd waren. In 1568 werden door paus Pius V gemeenschappen, waarvan de leden geen kloostergeloften hadden afgelegd, verplicht een kloosterregel aan te nemen. Werd daaraan geen gevolg gegeven dan werd de gemeenschap ontbonden. In Nederland viel dit grotendeels samen met de invloed van de hervorming, waardoor aan de meeste huizen van broeders en zusters van het gemene leven een einde kwam
Gebruikte bronnen:
Aanvankelijk tekst in DOC-MON Kloosters in Nederland moderne periode, gebaseerd op de volgende bronnen: A.G. Weiler (ed.), "Volgens de norm van de vroege Kerk. De geschiedenis van de huizen van de broeders van het Gemene leven in Nederland" (Nijmegen 1997); J. Kuys, "Kerkelijke organisatie in het middeleeuwse bisdom Utrecht" (Nijmegen 2004) 270-271 (lit.): bul PA V 1568; A.G. Weiler, “Volgens de norm van de vroege kerk: De geschiedenis van de huizen van de broeders van het Gemene Leven in Nederland” (Nijmegen 1997), p.XIV/A.G. Weiler, “Volgens de norm van de vroege kerk: De geschiedenis van de huizen van de broeders van het Gemene Leven in Nederland” (Nijmegen 1997), p.XIV/XVI/XVIII/XIX/XX/XXI/XXII; J. van Eijnatten en F.A. van Lieburg, “Nederlandse religiegeschiedenis” (Hilversum 2006), p.121-124; A. Dlabacová, K. Goudriaan en R. Hofman, ‘Wat is de Moderne Devotie?, in “De Moderne Devotie. Spiritualiteit en cultuur vanaf de late Middeleeuwen” (WBOOKS Zwolle, 2018), p.12
ENK Monasticon nummer:
Z135
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Zusters van het Arme Kind Jezus
Orde of congregatie:
Zusters van het Arme Kind Jezus
Alternatieve namen:
Zusters van het Arme Kind Jezus
Latijnse naam:
Sorores Pauperis Infantis Jesu
Afkorting:
PIJ
Stichter, stichteres:
Clara Fey
Stichtingsjaar:
1844
Land van oorsprong:
Duitsland
Plaats van oorsprong:
Aken
Vestiging Nederland:
1878
Doelstelling:
Onderwijs; jeugdwerk; missiewerk; parochiewerk; cathechese
Geschiedenis:
Gedwongen door de 'Kulturkampf' Duitsland te verlaten, stichtte Clara Fey in 1875 een nieuw moederhuis te Simpelveld.
Rechtspersonen:
Burgelijke rechtspersoon: Nederlandse Provincie der Zusters van het Arme Kind Jesus
Missielanden:
Indonesië (1923)
Gebruikte bronnen:
KS, 81; PA 2004; NMM
ENK Monasticon nummer:
Z123
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Zusters van de Voorzienigheid (Maastricht)
Orde of congregatie:
Zusters van de Voorzienigheid (Maastricht)
Alternatieve namen:
Zusters van de Voorzienigheid (Maastricht)
Stichter, stichteres:
J.-J. Dujarié; Z. Rolland du Roscoät
Stichtingsjaar:
1806
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Ruillé-sur-Loire
Vestiging Nederland:
1903
Doelstelling:
Onderwijs; ziekenverzorging; bejaardenzorg; pastoraal werk
Geschiedenis:
In 1840 vertok een aantal zusters naar Indiana (Verenigde Staten). Deze groep groeide uit tot een zelfstandige congregatie. Door de anti-claricale wetgeving van Combes (ca. 1900) werden de Franse zusters naar Engeland, België en Nederland verdreven
Missielanden:
Ceylon (1947); Madagaskar (1964)
Gebruikte bronnen:
KS, 97; PA 2004
ENK Monasticon nummer:
Z168
Toon op kaart Toon op kaart