Uw zoekacties: Rederij Stânfries en het motorschip Stânfries X, 1931-2007

1947 Rederij Stânfries en het motorschip Stânfries X, 1931-2007 ( Historisch Centrum Leeuwarden/ Histoarysk Sintrum Ljouwert Leeuwarden )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding
1947 Rederij Stânfries en het motorschip Stânfries X, 1931-2007
Inleiding
De N.V. Reederij Stânfries is opgericht in 1932. De hoofdzetel was gevestigd in Amsterdam; het Leeuwarder filiaal was gevestigd op de Willemskade NZ 6. In feite was het bedrijf een voortzetting van de Scheepvaart Maatschappij Holland-Friesland, die zich bezighield met vracht- en personenvervoer per schip van Friesland naar verschillende plaatsen in Holland (Amsterdam, Rotterdam, de Zaanstreek ) en vice-versa naar Friese steden als Leeuwarden, Harlingen, Franeker, Dokkum, Sneek en Bolsward.
De oorlogsjaren verliepen voor het bedrijf moeizaam. Direct al bij de Duitse inval in 1940 werd het kantoor in Rotterdam door de Duitse bombardementen verwoest. In de loop van de oorlog vorderde de Duitse bezetter verschillende schepen. Toch heeft de rederij een positieve rol gespeeld in de bevoorrading van het hongerende Noord- en Zuid-Holland.
Na de oorlog kreeg de rederij het door de veranderde marktomstandigheden moeilijk. Een groot deel van het personen- en vrachtverkeer vond nu over de weg plaats. Het bedrijf ging in 1946 op in de S.B.S. (Van der Schuyt – Van der Boom – Stânfries Reederij N.V.) In december 1951 werd het kantoor in Leeuwarden opgeheven en eind 1955 staakte het bedrijf zijn activiteiten.

Een van de schepen van de rederij, de Stânfries X, die vanaf 1911 bijna een halve eeuw tussen Friesland en Amsterdam voer, ligt sinds 2003 in de Leeuwarder museumhaven aan de Willemskade en fungeert ieder jaar weer als de boot, waarmee Sinterklaas Leeuwarden binnenvaart.
De geschiedenis van de rederij is te boek gesteld door Dirk Swierstra in zijn in de bibliotheek van het HCL opgenomen boek ‘N.V. Reederij Stânfries’. Een andere bron is het over de geschiedenis van de beurtvaart in Nederland handelende ‘De beurt is aan’ van de hand van dr. J.M. Fuchs, in 1955 verschenen t.g.v. het 100-jarig bestaan van de Amsterdamse rederij Van Swieten. Ook dat boek is in het HCL te vinden.
Het archief is uitermate fragmentarisch. Het is niet meer dan een kleine, schijnbaar toevallig bijeengebrachte verzameling van curiosa. Handig om de geschiedenis van de rederij te kunnen volgen is wel de verzameling kopieën van foto’s, artikelen en persoonlijke getuigenissen betreffende de rederij en het motorschip.
De archiefstukken zijn in 2014 door het bestuur van de Stichting Museumhaven aan het Historisch Centrum Leeuwarden overgedragen.

Kenmerken

Datering:
1931-2007
Soort toegang:
inventaris
Omvang:
0,1 m1
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Historisch Centrum Leeuwarden. Toegang 1947 Rederij Stânfries en het motorschip Stânfries X, 1931-2007
VERKORT:
NL-LwnHCL 1947