Uw zoekacties: Bureau Huisvesting Geallieerde troepen van de gemeente Heerl...

086 Bureau Huisvesting Geallieerde troepen van de gemeente Heerlen, 1944 - 1948 ( Historisch Centrum Limburg, te Heerlen (voormalig Rijckheyt) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding (1.)
Verantwoording van de inventarisatie (1.3.)
086 Bureau Huisvesting Geallieerde troepen van de gemeente Heerlen, 1944 - 1948
Inleiding (1.)
Verantwoording van de inventarisatie (1.3.)
Uit het voorgaande is gebleken dat niet precies is na te gaan op welke wijze het archief was geordend. Het was dus onmogelijk om de oude orde te herstellen. Bij het ordenen van het archief heb ik mij gebaseerd op de door R. Braad gemaakte plaatsingslijst. Naar eigen inzicht heeft hij het archief ingedeeld in een aantal rubrieken, nl. Algemeen (bevat circulaires, richtlijnen), Correspondentie (betreffende personeel, burgerarbeid, inkwartieringen en claims), Inkwartieringen van geallieerde troepen, Claims roerende en onroerende goederen en Financieel.
In mijn inventaris heb ik deze indeling grotendeels gehandhaafd, dat wil zeggen ik heb de onderwerpsgewijze indeling toegepast. De rubriek taken heb ik verdeeld in de subrubrieken inkwartieringen geallieerde militairen, vergoedingen inkwartieringen en loonbetaling burgerpersoneel in dienst van geallieerde legeronderdelen.
Bij de vernietiging van archiefstukken heb ik mij gebaseerd op de Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeentearchieven en de Handleiding voor selektie en vernietiging van archiefbescheiden van Van Meerendonk. Het merendeel van het archief bestond uit dossiers van behandelde zaken met betrekking tot vergoedingen, de zogenaamde claimdossiers. Deze dossiers heb ik grotendeels vernietigd, met uitzondering van een aantal, die als voorbeeld zijn bewaard. Verder zijn onder meer circulaires met algemene richtlijnen en kasstukken vernietigd. Ook de loonstaten van het burgerpersoneel heb ik vernietigd, omdat de gegevens op de loonkaarten zijn vermeld.
Bij de overbrenging is bepaald dat de inventarisnummers 74-81 eerst 75 jaar na datum van het stuk openbaar zijn.

Kenmerken

Datering:
1944 - 1948
Titel:
Bureau Huisvesting Geallieerde troepen van de gemeente Heerlen, 1944 - 1948
Openbaarheid:
Volledig, op enkele gespecificeerde stukken na
Omvang:
1,16 mtr.
Toegang:
Inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang 086 Bureau Huisvesting Geallieerde troepen van de gemeente Heerlen, 1944 - 1948
VERKORT:
NL-HrlRi 086