Uw zoekacties: Gemeentelijke Reinigingsdienst en Vervoerscentrale Den Haag

0394-01 Gemeentelijke Reinigingsdienst en Vervoerscentrale Den Haag ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Gemeentelijke reinigingsdienst
Commissie van bijstand in het beheer van de Gemeentelijke reinigingsdienst
1e Aanvulling, 1907-1972
Bijlagen
5.1. Lijst met verklaring van de rubrieknummers
0394-01 Gemeentelijke Reinigingsdienst en Vervoerscentrale Den Haag
5. Bijlagen
5.1.
Lijst met verklaring van de rubrieknummers
NB:
Met hiaten, niet alle nummers zijn gebruikt. Zie inv.nrs. 251-415.
Organisatie: Haags Gemeentearchief
1. Arbeidswet
2. Invaliditeitswet
4. Ongevallenwet
5. Ziektewet, ook afrekeningen.
6. Centrale commissie voor overleg.
7. Ambtenarenreglement.
8. Werkliedenreglement, verlofregeling en instituut van directeuren.
9. Salarisregeling, vakantiebijslag, kortingen salarissen.
10. Inlichtingen betreffende personeelsaangelegenheden aan wethouder, chef afdeling sociale zaken, werkliedenverenigingen.
11. Vergoeding kastekorten.
12. Overwerkregeling, opgave van overwerk.
13. Personeelsreserve, wachtgeld, commissie reserveren plaatsen van afgekeurde personen.
14. Loonregeling.
15. Instructies vertegenwoordiging der gemeente.
16. Lonen van losse werklieden, andere opgaven.
18. Nevenbetrekkingen.
19. Opgave van lonen van personeel aan de belastingen.
20. Emolumenten.
21. Ziekte van personeel, termijnverlenging ziekengeld, keuring, ontslag, pensioen, opname in ziekenhuis.
22. Inlichtingen aan de pensioenraad e.a. betreffende diensttijd, loon.
24. Boetenfonds, boeten.
25. Scheidsgerecht, straffen.
27. Politierapporten.
28. Periodieke salarisverhogingen van ambtenaren.
29. Periodieke verhogingen van werklieden, vaste toeslagen, toeslagen op loon enkele maal.
31. Verlof.
32. Verlof op feestdagen.
34. Buitengewoon verlof.
35. Pensioenregeling, pensioenwet, pensioengrondslagen.
36. Eervolle vermeldingen, gratificaties.
37. Dienstkleding.
38. Verlengen van tijdelijke en losse dienst van ambtenaren.
39. Vaste aanstelling van ambtenaren.
40. Bevordering van ambtenaren, extra periodieke verhoging, veranderen van titel.
41. Aanstellen als minder valide.
42. Werklieden in tijdelijke en losse dienst, bewijzen van goed gedrag.
43. Vaste aanstellingen van werklieden.
44. Bevorderen van werklieden, veranderen van aanstelling.
45. Ontslag van het personeel.
46. Overlijden van het personeel.
47. Aanstelling van personeel en wachtgelders door bemiddeling van het arbeidsbureau.
48. Overplaatsen van personeel naar andere diensten; op wachtgeld stellen.
49. Sociale instellingen voor hulp aan het personeel.
50. Inlichtingen betreffende het personeel van en aan particulieren o.a. betreffende schuld.
51. Vacatures bij de dienst.
53. Vacatures bij andere gemeentediensten.
55. Sollicitaties, aanbevelingen.
56. Identiteitskaarten.
58. Bekendmakingen van militaire dienst.
59. Verzamelen van veevoeder e.d.
60. Klachten en verzoeken en mededelingen van het personeel betreffende het optreden van voormannen, betaling van loon, andere werkkring.
61. E.H.B.0.-cursus.
62. Getuigschriften.
63. Cursussen.
66. Plaatsing van jeugdige werklozen.
67. Verordening geneeskundige dienst betreffende controles van zieken.
68. Straatmaken, sneeuwruimen.
70. Gedrag van werklieden.
72. Tableau van overzicht personeel.
73. Het wonen buiten deze gemeente door ambtenaren en werklieden.
75. Statistische gegevens.
78. Dienstcommissie.
80. Onbezoldigd gemeenteveldwachter.
86. Maatregelen wegens buitengewone toestanden.
90. Psychotechnisch onderzoek.
105. Loten en collecten.
110. Clubs, verenigingen van het personeel.
111. Steun aan collega's.
113. Gezamenlijke aankoop door het gemeentepersoneel (kleding, brandstoffen).
118. Goedkope reizen.
201. Gebouwen, terreinen, centraal depot vanaf 1930; schoonmaak gemeentegebouwen.
202. Vuilverbrandingsinrichting.
204. Werkplaatsen.
205. Garage Gaslaan.
206. Ontsmettingsinrichting, cyaan-gebouw.
208. Gebouwen en terreinen van de oude gasfabriek.
209. Gebouwen aan de parallelweg.
210. Laadstation.
211. Posthuizen.
212. Afdelingsdepôts en afdeling Loosduinen.
213. Magazijnen.
214. Hoofdbureau.
215. Veiligheidswet, hinderwet.
216. Personenautomobielvervoer, toezicht op automaterieel van andere diensten.
217. Bevordering buitenlandse nijverheid.
218. Ondergrondse bergplaatsen.
219. Telefoonaansluitingen.
220. Electriciteitstarieven, reparaties.
221. Railreinigingswagen.
223. Invoerrechten.
224. Benzinebelasting.
226. Dienstreizen.
227. Inlichtingen betreffende het materieel.
228. Ontheffing rijverbod.
229. Verkoop van materieel.
230. Aanrijdingen, schadevergoedingen.
231. Aanschaffing van automobielen (ook aanschaffing algemeen).
232. Correspondentie van leveranciers aan B&W.
233. Gebouwen buiten bereik bij de gemeente.
234. Uitvoering van werken.
235. Commissie tot regeling van reclames op gemeente-eigendommen.
237. Inschrijving van motorrijtuigen, ontheffing van motor- en rijwielbelasting, bewijzen van rijvaardigheid.
238. Klachten betreffende trillingen door de autodienst.
239. Distributie.
240. Advertenties betreffende de verkoop van materieel.
241. Algemene leveringsvoorwaarden.
242. Onderzoek van monsters door de keuringsdienst.
246. Rijwielen.
247. Het overnemen van artikelen van het rijk en de gemeente.
248. Rijksvezeldienst.
250. Onderzoek van de stoomketels door het rijkstoezicht op het stoomwezen.
251. IJken van de weegbrug (herijken van maten en gewichten).
252. Watermeters plaatsen, verbruik van duinwater.
253. Het plaatsen en wegnemen van gasmeters.
257. Textiel.
259. Centrale inkoop door de gemeente.
260. Centrale inkoop door de dienst.
261. Bezoeken.
262. Het in leen geven van materieel.
264. Hulp verlening aan Rotterdam 1940.
266. Afgifte van voorwerpen aan Duitse instanties.
267. Gezamenlijke inkoop door de gemeente van benzine, ijzer, bouwmaterialen, schoonmaakartikelen.
268. Verhuren van materieel.
270. Normalisatie van het materieel.
290. Paarden.
291. Fourage.
302. Tramkaarten.
303. Abonnementen op tijdschriften enz.,
304. Bibliotheek.
305. Centrale bode dienst; verzenden van dienststukken.
306. Drukwerk, bindwerk, bureau- en schrijfbehoeften.
307. Verslagen.
309. Lidmaatschap van verenigingen.
310. Bezoeken.
311. Archiefstukken, brandgevaar in archieven, vernietigen.
312. Historische verzameling.
313. Adresboeken.
315. Nieuwjaarswensen, gelukwensen.
316. Ingezonden stukken in couranten, tijdschriften.
317. Opening van gemeente-instellingen.
318. Films, demonstraties.
319. Verstrekte opdrachten aan verscheidene personen.
320. Tentoonstellingen.
322. Octrooiraad.
323. Gids voor 's-Gravenhage.
324. Statistische gegevens.
326. Vlaggen op feestdagen.
327. Het doorzenden van brieven,die niet bij deze dienst thuis horen.
328. Het adresseren van brieven.
329. Plattegrond, kaarten.
330. Het bestuur van het land.
331. Beheersverordening van de bedrijven.
333. Inlichtingen betreffende personen bij de dienst bekend.
334. Volontaires in werkplaatsen.
335. Adviezen aan andere gemeenten.
336. Buitenlandse conferenties.
341. Notulen van verschillende vergaderingen.
342. Wijzigingen in de administratie.
350. Schenkingen.
360. Wijziging van indeling andere gemeentediensten.
401. Uitvoerende dienst, algemene zaken.
412. Hulpdienst voor afhalen van emmers.
413. Kosteloze ophaaldienst. N.B. Tot en met 1935, zie nummer 416.
414. Afhalen van vuilnis in hofjes. N.B. Tot en met 1935, daarna wordt dit nummer straatbelasting.
415. Woonwagenkampen.
416. Uniforme vuilnisemmers.
417. Abonnementen voor reinigingswerkzaamheden t.b.v. particulieren.
418. Zomerabonnementen, winterabonnementen.
419. Afhalen van vuilnis tegen betaling.
420. Abonnementen gemeentelijke telefoondienst.
421. Abonnementen van gemeentewerken. centraal woningbeheer, gemeentelijk ziekenhuis.
422. Abonnementen voor reinigingswerkzaamheden in kazernes en andere militaire gebouwen
423. Schoonhouden van het Binnenhof.
424. Grenswijziging van de gemeente.
426. Luchtbescherming.
427. Gezondheidscommissie voor de reinigingsdienst.
428. Zandruimen bij de strandboulevard.
429. Verzamelen van veegvuil.
430. Schoonhouden van buitenwegen e.d. door gemeentewerken.
431. Schoonhouden van alarmcellen door de politie.
432. Medewerking van de politie betreffende o.a. het doorzoeken van asbakken.
433. Het brengen van afval op de asstaal.
434. Afhalen van groot vuil.
436. Ophaaldienst op feestdagen.
437. Visafval.
438. Het ledigen van beerputten in opdracht van bouw- en woningtoezicht.
439. Opdrachten van B&W betreffende het reinigen van terreinen.
440. Klachten van particulieren over de uitvoering van de reinigingsdienst.
441. Klachten, inlichtingen van gemeentewerken over de uitvoering van de reinigingsdienst.
442. Inlichtingen betreffende de reinigingsdienst aan gemeentediensten en particulieren in het binnenland.
443. Correspondentie met de H.T.M. betreffende het schoonhouden van de rails.
444. Klachten van schoolhoofden betreffende de reinigingsdienst.
445. Gevonden en verloren voorwerpen.
446. Verontreiniging van grachten en zeewater.
447. Inlichtingen aan gemeentediensten en particulieren in het buitenland.
448. Het opruimen van kerstbomen.
449. Afhalen van vuilnis van ziekenhuizen.
451. Bijzondere werkzaamheden i.v.m. feestdagen, (zandstrooien, sproeiwagens).
461. Abonnementen betreffende het schoonhouden van brandgangen.
471. Hinder van de asstaal voor de omgeving.
472. Verontreiniging door honden.
477. Sneeuwruimen, zandstrooiing, zandbakken.
480. Straatnamen.
481. Mestverpachting.
482. Straatwerken.
484. Overdracht van grond aan de gemeentelijke reiniging.
485. Verkoop van vliegas en sintels
490. Stofbindende middelen, chloorcalcium, besproeiing
491. Bezoeken aan en van het G.E.B. betreffende straatverontreiniging.
492. Verbetering van de bestrating, hekwerk, verzoeken van particulieren.
493. Bestrating, straatkolken.
494. Privaattonnen, beerputten.
495. Urinoirs.
498. Stoornissen in het verkeer door de ophaaldienst, verandering datum marktdagen.
499. Papiermanden.
503. Opleiding tot ontsmetter van werklieden van andere diensten en gemeenten.
505. Onteigening van besmette goederen, vernietigen van inboedels.
507. Vernietigen van verbandstoffen.
511. Het kosteloos ontsmetten van goederen.
514. Verhouding gemeentelijke geneeskundige dienst en ontsmettingsdienst.
517. Rattenbestrijding.
519. Hinder van ratten.
520. Inlichtingen betreffende rattenbestrijding, wandgedierte.
528. Maatregelen tegen alastrim.
528. Bewijzen van zuiveringen voor particulieren.
530. Zuiveringen van woningen op last van B&W.
531. Zuivering van centraal woningbeheer en andere gemeentediensten.
533. Vervoer van lijken.
534. Vervoer van besmettelijke zieken.
535. Veeziekten.
538. Correspondentie met lageronderwijsscholen.
541. Zuiveringen.
560. Inlichtingen aan particulieren betreffende vrijstelling van betaling, schadevergoedingen.
570. Inlichtingen aan het Groene Kruis.
575. Het wassen van handdoeken.
576. Het wassen van dienstkleding.
580. Inlichtingen betreffende besmettelijke ziekten, kaarten van inspecteur volksgezondheid.
582. Verklaringen van geneeskundigen betreffende besmettelijke ziekten. 592. formulieren voor besmettelijke ziekten.
601. Afvoer door de aannemer naar Nootdorp, Escamppolder, Loosduinen. N.B. na 1936 alleen vuilafvoer naar Loosduinen.
604. Schippersvuilvervoer.
605. Oude metalen op de asstaal.
606. Wintervuil, waardeloos vuil enz. voor ophoging vuilnisstortplaats, afvoer voor Zuiderpark en plantsoenen.
607. Doorzoeken van vuilnis door particulieren.
611. Verbranden van grof afval.
622. Andere methoden van vuilverwerking (o.a. systeem Gerson).
632. Verrekening stoom en stroomkosten met het G.E.B.
633. Levering van vliegas, sintels, slakken.
639. Hinder van de vuilverbrandingsinrichting.
640. Afvoer van vuilnis naar gemeenteplantsoenen.
641. Aanbiedingen i.z.v. afvoer van vuilnis.
651. Afvoer van vuilnis naar Drenthe.
655. Correspondentie met de spoorwegen betreffende vuilnistreinen.
656. Correspondentie met de V.A.M, over materieel.
671. Plan van vuilverbranding, inzage van stukken.
675. Inlichtingen betreffende de vuilverbranding aan andere diensten.
681. Straatmest, compost, beerstoffen.
682. Boomblad verkoop.
683. Gas.
686. Contract mestlevering.
691. Vuilverwerking algemeen.
701. Begroting 1939.
702. Begroting 1927, 1931, 1935, 1940.
703. Begroting 1928, 1932, 1936, 1941.
704. Begroting 1929, 1933.
705. Begroting 1930, 1934, 1938.
706. Begroting (algemeen), bestemming post onvoorzien, extra afschrijvingen
707. Overzicht buitengewone uitgaven voor het volgend jaar, uitbreidingswerkzaamheden.
708. Storting.
709. Aangelegenheden met de gemeenteontvanger, gemeentelijke accountantsdienst.
710. Rentevergoeding, renteverrekening, afschrijvingspercentage, renteverlaging, uitbreidingsgelden en afschrijving op terreinen.
711. Kasgeld, correspondentie met de chef afdeling financiën.
712. Brandverzekering.
713. Automobielverzekering.
714. Verzekering tegen beroving en oneerlijkheid.
715. Verzekeringen (algemeen).
717. Tarief en verordening.
718. Glasverzekering.
719. Verzekering van het paardenmaterieel.
723. Waarde van eigendommen van het bedrijf.
724. Boekwaarde van de terreinen, opgave van grond en gebouwen aan de afdeling financiën.
725. Kosten van toezicht op het gebruik van stoomtoestellen.
726. Postcheque en girodienst.
727. Declaraties.
729. Controle op de magazijngoederen.
731. Bezuinigingen, economische verstoringen, financiële gevolgen van belastingverhoging.
732. Financiële verhouding rijk-gemeente. (economische en financiële vraagstukken).
733. Schadevergoedingen.
736. Grondbelasting.
737. Omzetbelasting.
738. Beheersverordening voor de bedrijven.
739. Controle van de boekhouding.
741. Subsidie ontsmettingsdienst.
742. Rekeningen betreffende het vuilafvoer naar Drenthe.
743. Aktes van cessie op loon.
744. Inhouding op loon voor verpleegkosten.
745. Overzicht leningen bij de bank van lening, aangegane en afgeloste leningen.
746. Leningen met persoonlijke borgstelling.
747. Inhouding op loon, niet voldoen aan verplichtingen, bijv. bij leningen.
750. Tarief duinwaterleiding.
751. Couponboekjes van de H.T.M.
752. Personen aan wie geen betalingen mogen worden gedaan.
753. Inzenden van rekeningen andere diensttakken.
755. Indienen van de bedrijfsrekening.
757. Cederen van vorderingen.
760. Kwitanties, aanmaning van nota's.
761. Betalingen in buitenlandse valuta.
762. Opgaven van wanbetalingen aan chef afdeling G.B. (vanaf 1938 aan B&W).
763. Zegelwet.
766. Garantieverklaringen.
780. Vorderingen op failliete firma's.

Kenmerken

Datering:
1871-1990
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentelijke Reinigingsdienst en Vervoerscentrale van Den Haag
Omvang in m¹:
34
Auteur:
L.J.A. Pennings en R.U.O.S. Spiekerman (1979), R. Grootveld (1987)
Bewerker:
T.M.M. Miedema
Openbaarheid:
Geheel openbaar