Uw zoekacties: Ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Gravenhage

0335-01 Ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Gravenhage ( Haags Gemeentearchief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
Inventaris
5. Archief van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (te Londen, sinds 1953 te 's-Gravenhage) 1940-1947
Inleiding
0335-01 Ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Gravenhage
Inventaris
5. Archief van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (te Londen, sinds 1953 te 's-Gravenhage) 1940-1947
Inleiding
Organisatie: Haags Gemeentearchief
Bij Koninklijke Besluiten van 26-3-1942 Stbl. C 20 en 27-1-1943 werd een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangesteld voor de registratie van geboorte, huwelijk en overlijden van Nederlanders in Groot-Brittannië en Noord-Ierland na 14-5-1940. Ingevolge K.B. van 28-3-1945 Stbl. F 30 moesten ook echtscheidingen worden geregistreerd. Van slechts een klein deel van deze geboorten, huwelijken en overlijdens is in Londen een akte opgemaakt. Na de oorlog zouden de akten daarom aangevuld worden aan de hand van afschriften van Britse akten en ter controle gebruikte Nederlandse akten. Bij wet van 23 december 1953 werd de ambtenaar van de burgerlijke stand te 's-Gravenhage aangewezen als enige buitengewone ambtenaar van de BS en belast met de bewaring van de in het Verenigd Koninkrijk bijgehouden registers.
Na de oorlog werd de functie van buitengewoon ambtenaar van de BS ondergebracht bij de Rijksinspectie van de bevolkingsregisters. De in die tijd gevormde dossiers, en de registers van akten, zullen rond 1954 aan de buitengewoon ambtenaar van de BS bij de gemeente 's-Gravenhage zijn overgedragen. Volgens een opgave van de Dienst Burgerzaken berustten daar in 1991 de volgende registers: Geboorten 1943-1948, Huwelijken 1943-1953, Overlijden 1943-1949 (inmiddels overgebracht), Echtscheidingen 1945. De inschrijvingen na mei 1945 betreffen allemaal in de oorlog voorgevallen gebeurtenissen. De door de Rijksinspectie gevormde dossiers zijn in 1977 vanuit de gemeentesecretarie overgebracht naar het gemeentearchief.

Kenmerken

Datering:
1811-1971
Beschrijving:
Archief van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Gravenhage
Omvang in m¹:
151
Openbaarheid:
Beschrijvingen openbaar, stukken gedeeltelijk openbaar