Uw zoekacties: Burgerlijke stand Hennaarderadeel Inspecteur van het postdistrict te Groningen, 1815 - 1927 (1976)

79 Inspecteur van het postdistrict te Groningen, 1815 - 1927 (1976) ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Archieven en inventarisatie
2.1. Archief van de Inspecteur van het postdistrict Groningen (1894) 1897 - 1925
2.2. Archief van de lijninspecteur van de Rijkstelegraaf te Groningen, 1860 - 1889
2.3. De archieven van de postkantoorhouders in de provincie Groningen, 1815 - 1927
79 Inspecteur van het postdistrict te Groningen, 1815 - 1927 (1976)
Inleiding
2. Archieven en inventarisatie
2.3.
De archieven van de postkantoorhouders in de provincie Groningen, 1815 - 1927
Organisatie: Groninger Archieven
Vòòr 1850 bestonden er slechts enkele kantoren. Na 1850 nam het aantal kantoren langzamerhand toe. Eveneens gaat het hier om de ingekomen en minuten van de uitgaande stukken; daarnaast zijn er verschillende categorieën staten aanwezig. Deze variëren van jaaroverzichten tot maandstaten over de postzegelverkoop; hiaten komen veelvuldig voor.
Omwille van de overzichtelijkheid is gekozen voor de algemene term kantoren. De status van de kantoren was echter verschillend; post- of telegraafkantoren of een combinatie daarvan, hulppostkantoor en (hulp)telefoonkantoor. In de loop van de tijd werd de status van verscheidene kantoren gewijzigd.
Ook hier mag op grond van aanwezige registratuurkenmerken worden aangenomen dat de stukken in agenda's zijn ingeschreven. Alleen Sappemeer heeft een vrij complete serie agenda's, voor de overige kantoren ontbreken deze. De correspondentie is chronologisch geordend, terwijl in voorkomende gevallen de aanwezige staten apart zijn gehouden.
De archieven zijn overgebracht in 1966 en 1972, en wel zeer fragmentarisch. In 2005 is het archief van de postkantoorhouder te Sappemeer overgebracht vanuit de gemeente Hoogezand - Sappemeer. Er heeft in het kader van de inventarisatie geen vernietiging plaatsgevonden. De archieven zijn openbaar. De totale omvang bedraagt: 3,60 meter.
3. Literatuur

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van de archieven van de inspecteur van het postdistrict, (1894) 1897-1925, de lijninspecteur van de Rijkstelegraaf, 1860-1889 en postkantoorhouders in de provincie Groningen
Bewerker:
H.A. Kamphuis
Behoort tot collectie:
Rijk
Laatste Publicatie:
1986, gewijzigd 2021
Laatste uitvoer:
28-04-2022
Omvang:
4.0 m standaardarchiefberging