Uw zoekacties: Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 -...

702 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 - 1983 (1986) ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Inrichting van het bestuur
3. Verantwoording
702 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 - 1983 (1986)
Inleiding
3.
Verantwoording
Organisatie: Groninger Archieven
3.1. Vernietiging
Het archief zoals dat is overgedragen bestaat uit de stukken van het bestuur. Dit geldt niet alleen voor bijvoorbeeld de notulen van het algemeen en het dagelijks bestuur, maar ook voor stukken van de afdelingen, op de cliëntendossiers van SPD en JPD na. De stukken in dit archief betreffen dus voor het grootste deel de organisatorische inrichting van de instelling, en voor een veel kleiner deel de taak.
De inventaris is daarom als volgt ingedeeld:
1. stukken van het bestuur;
2. stukken van de afdelingen: patiëntenzorg.
De samenstelling van het archief is een weergave van de gang van zaken binnen de organisatie: de afdelingen voerden de taak uit; het beleid werd bepaald door het bestuur. Dit geldt ook voor zaken die specifiek de afdelingen betroffen. Wanneer bijvoorbeeld de provincie aan een afdeling advies wilde vragen over het te voeren beleid, werd de correspondentie hierover gevoerd door het bestuur van de stichting.
Het bestuur stelde ad-hoc commissies in, met als opdracht de voorbereiding van organisatorische veranderingen. Zodra deze taak uitgevoerd was, werd de commissie opgeheven; de stukken kwamen bij de stukken van het bestuur. In de meeste gevallen was bovendien de voorzitter en/of de secretaris van de stichting tevens voorzitter resp. secretaris van de commissies. De stukken betreffende de werkzaamheden van de commissies zijn in de inventaris opgenomen bij de stukken van het bestuur, binnen de rubriek waar ze bij horen.
Wat betreft de samenstelling van het archief: dit bestaat allereerst uit de series notulen van algemeen en dagelijks bestuur, vanaf 1975 ook van het directorium/managementteam. In deze series waren bij de notulen de stukken opgenomen die ter vergadering besproken werden: ingekomen stukken, interne notities, concepten van uitgaande stukken. Naast de vergaderagenda was er in de meeste gevallen een lijst van ingekomen stukken. Een aantal losse pakken (die uit mappen waren gehaald) bleken vergaderstukken te zijn (1977-1981). Deze zijn weer in de serie notulen ingevoegd. De series notulen van de afdelingsvergaderingen bevatten de stukken die waren binnengekomen bij het bestuur, en apart gearchiveerd waren.
De ingekomen en uitgaande stukken in minuut die niet ter vergadering werden besproken, werden apart opgeborgen in een serie "correspondentie". De correspondentie is geordend volgens het nummer, waarmee een stuk bij ontvangst of verzending werd ingeschreven in een agenda *  . Deze agenda's zijn niet bewaard.
Daarnaast ontstond rubrieksgewijze ordening. Vanaf de zestiger jaren werd in toenemende mate onderwerpsgewijs opgeborgen, waardoor de serie "correspondentie" langzamerhand steeds minder groot werd. Van een groot gedeelte was het ordeningscriterium onduidelijk: indertijd zijn ad-hoc nieuwe mappen gevormd, zonder dat er sprake was van een duidelijke indeling.
In zowel de serie ingekomen en uitgaande stukken in minuut, als in de series notulen bevonden zich conceptbegrotingen en -rekeningen. Hiervan zijn - vanwege de noodzakelijke selectie - aparte series jaarstukken gevormd.
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Literatuur
Bijlagen
1. Bijlage I Rapporten en verslagen
2. Bijlage II Aktes/statuten
3. Bijlage III Afkortingen

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Provinciale Groninger Commissie van samenwerking inzake de voor- en nazorg voor geestelijke hulpbehoevenden, vanaf mei 1959 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg
Bewerker:
M.E. Sarneel
Behoort tot collectie:
Provincie Groningen
Laatste Publicatie:
1993
Omvang:
10,50 m standaardarchiefberging
Categorie: