Uw zoekacties: Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 -...

702 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 - 1983 (1986) ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Inrichting van het bestuur
702 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1940 - 1983 (1986)
Inleiding
2.
Inrichting van het bestuur
Organisatie: Groninger Archieven
Het algemeen bestuur, dat tot 1959 Commissie werd genoemd, bestond vanaf 1940 uit:
* 1 lid (tevens de voorzitter) benoemd door Gedeputeerde Staten Groningen;
* 10 leden, elk 1, benoemd door instellingen op het gebied van de (geestelijke) gezondheidszorg;
* 1 lid benoemd door de Rijksuniversiteit Groningen, college van curatoren;
* 1 lid benoemd door Burgemeester en Wethouders Groningen;
* 1 lid benoemd door de afdeling Groningen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten;
* als raadgevend leden: de inspecteur van het Staatstoezicht op krankzinnigen en krankzinnigengestichten te Ermelo, de geneeskundig inspecteur van de volksgezondheid te Groningen, de inspecteur van het Buitengewoon lager onderwijs te Utrecht.
In de samenstelling van het algemeen bestuur van de stichting (vanaf 1959) werden alleen kleine wijzigingen aangebracht (het bestuur werd o.a. uitgebreid met vertegenwoordigers van de Raad voor de Kinderbescherming en van de Schoolartsendienst en bovendien droeg het district Groningen van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de geneeskunst drie leden voor, nl. een huisarts, een schoolarts en een zenuwarts).
Na de herstructurering van 1977 werd het algemeen bestuur van de stichting gevormd door de leden van de sectiebesturen, 2 leden (waaronder de voorzitter), aangewezen door Gedeputeerde Staten Groningen en 2 leden op voordracht van Burgemeester en Wethouders Groningen resp. de afdeling Groningen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het algemeen bestuur wees uit zijn midden een secretaris/penningmeester aan.
Het nieuwe algemeen bestuur werd vanaf 1977 dus opgebouwd vanuit de afdelingsbesturen, terwijl vroeger de afdelingsbesturen waren gevormd door een opdeling van het algemeen bestuur.
Het dagelijks bestuur (tot 1959 Bestuur genoemd) bestond vanaf 1940 uit 1 lid, aangewezen door het Groene Kruis Groningen, de voorzitter en 3 leden, gekozen uit en door de Commissie. De secretaris/penningmeester werd uit en door het dagelijks bestuur aangewezen. Deze was tevens secretaris/penningmeester van het algemeen bestuur.
Het dagelijks bestuur werd in 1959 uitgebreid en bovendien werden de voorzitters van de afdelingsbesturen lid.
Na de herstructurering in 1977 werd het dagelijks bestuur gekozen uit en door het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur bestond tenminste uit de voorzitters van de afdelingsbesturen.
Vanaf 1959 werd het bestuur van de afdelingen gevormd door een commissie:
* de commissie voor de afdeling algemene geestelijke gezondheidszorg voor volwassenen;
* commissie voor de afdeling psychisch-hyginische jeugdzorg
* de commissie voor de afdeling voor medisch-opvoedkundige bureaus, en vanaf 1964 kwam daar bij de
* commissie voor de afdeling maatschappelijk werk voor zwakzinnigen.
De commissies bestonden uit 7 leden die uit en door het algemeen bestuur werden benoemd, eventueel aangevuld met leden van buiten het algemeen bestuur. De commissies traden op als dagelijks bestuur van de afdeling. De voorzitters van de commissies werden eveneens uit en door het algemeen bestuur benoemd. De secretaris van het bestuur was tevens secretaris van de commissies.
Vanaf 1967 werden de afdelingen diensten genoemd, en werd het bestuur gevormd door een bestuurscommissie: de
* bestuurscommissie sociaal-psychiatrische dienst volwassenen (SPD); de
* bestuurscommissie voor de jeugd-psychiatrische dienst (JPD);
* bestuurscommissie voor het medisch-opvoedkundig bureau (MOB);
* bestuurscommissie voor de sociaal-pedagogische dienst (SPeD). Naast de vier eerder genoemde afdelingen werd in 1976 ook de* sociaal- geriatrische dienst (SGD)opgericht. Tot 1977 werd het bestuur hiervan waargenomen door de bestuurscommissie SPD.
Na de herstructurering van 1977 werd elke afdeling sectie genoemd, en werd het bestuur gevormd door een sectiebestuur, waarvan de voorzitter uit en door het sectiebestuur (voorheen: uit en door het algemeen bestuur) gekozen werd.
De afdelingen breidden begin tachtiger jaren hun bestuurlijke organisatie uit. Bij de SPeD werd een Koördinatiekommissie (KK) ingesteld. Deze werd gekozen door de staf en gaf adviezen aan het afdelingsbestuur. Later veranderde de naam van de KK in het Beleids Advies Team (BAT). Ook bij het MOB werd een Cordinatiecommissie opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van de MOB-teams en een afgevaardigde van de administratie. Voorzitter was het hoofd van de dienst. De taak van deze commissie was, naast de beleidsvoorbereiding, de dagelijkse leiding van de afdeling.
Mogelijk bestonden ook bij de overige afdelingen dergelijke organen; daarvan is niets bewaard gebleven.
Januari 1975 werd ter verbetering van de coördinatie van de werkzaamheden van de verschillende diensten een Directorium ingesteld, dat bestond uit de hoofden van de diensten en de voorzitter van de stichting, en maandelijks vergaderde. Vanaf januari 1982 werd de naam van het directorium veranderd in managementteam. Het team bestond toen uit de algemeen directeur, de hoofden van de 5 afdelingen en het hoofd van het bureau.
Een algemeen directeur was per september 1981 aangesteld. Dit was een uitvloeisel van de herstructurering 1977, waarbij statutair was bepaald dat het algemeen bestuur de dagelijkse leiding van de stichting opdroeg aan een algemeen directeur (die geen deel uitmaakte van dat algemeen bestuur).
Na de intentieverklaring (zie Geschiedenis van de instelling), gepasseerd 25 november 1981 *  , werd een voorlopig bestuur gevormd: de Federatie van instellingen voor de Algemene Geestelijke Gezondheidszorg in de provincie Groningen in oprichting. Hiertoe vaardigden IMP, LGV, CAD en TGV elk 1 persoon af; de GSGG vaardigde per afdeling 1 persoon (totaal 4) af.
Januari 1982 stelde het voorlopig Federatiebestuur een Driemanschap in, bestaande uit 1 vertegenwoordiger van de directie van elke deelnemende instelling. Het Driemanschap was verantwoordelijk voor de dagelijkse coördinatie van de RIAGG-ontwikkeling, en moest regelmatig terugkoppelen naar het bestuur van de federatie in oprichting.
Bij de oprichting van de RIAGG op 8 maart 1983 werd een overgangsbestuur ingesteld, bestaande uit 5 leden van het bestuur van de GSGG, 2 uit het bestuur van IMP, 2 uit het bestuur van LGV en 1 lid als afgevaardigde van de werknemersorganisaties die vertegenwoordigd waren in het fusieoverlegorgaan. Dit overgangsbestuur zou z.s.m. na 1 januari 1985 aftreden, op welke datum een definitief bestuur in functie zou treden.
3. Verantwoording
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Literatuur
Bijlagen
1. Bijlage I Rapporten en verslagen
2. Bijlage II Aktes/statuten
3. Bijlage III Afkortingen

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Provinciale Groninger Commissie van samenwerking inzake de voor- en nazorg voor geestelijke hulpbehoevenden, vanaf mei 1959 Groninger Stichting voor Geestelijke Gezondheidszorg
Bewerker:
M.E. Sarneel
Behoort tot collectie:
Provincie Groningen
Laatste Publicatie:
1993
Omvang:
10,50 m standaardarchiefberging
Categorie: