Uw zoekacties: Gemeentebestuur Reusel, 1811-1935

15375 Gemeentebestuur Reusel, 1811-1935 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
15375 Gemeentebestuur Reusel, 1811-1935
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
Het archief van de gemeenten Reusel is vanaf het begin in 1811 bewaard in het raadhuis van Reusel. In de gemeenteverslagen werd vermeld dat de bewaring van het archief in orde was.
In de inspectieverslagen van de rijksarchivaris was echter een andere geluid te horen.
Dit leidde echter niet tot maatregelen.
Pas in 1929 werd een nieuw raadhuis gebouwd, waarbij aandacht was voor een goede berging van het archief.
Na de toetreding van de gemeente tot het Streekarchief Zuidoost Brabant in 1982 werd het archief overgebracht naar he depot in Eindhoven.

Kenmerken

Gemeente:
Reusel-De Mierden
Type archief:
Overheid