Uw zoekacties: Gemeentebestuur Beek en Donk, 1811-1930

13046 Gemeentebestuur Beek en Donk, 1811-1930 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
13046 Gemeentebestuur Beek en Donk, 1811-1930
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
Het archief werd bewaard in het gemeentehuis van Beek en Donk, maar niet in een goede bewaarplaats.
Pas na de verhuizing in 1971 naar het nieuwe raadhuis werd de situatie verbeterd.
Na de toetreding tot het Streekarchivariaat Peelland verhuisde het archief eerst naar het depot in Bakel, later Deurne en na het opgaan in het Regionaal Historisch Centrum in 2002 naar Helmond en in 2007 naar het depot in Eindhoven.

Kenmerken

Gemeente:
Laarbeek
Type archief:
Overheid