Uw zoekacties: Curatoren van de Latijnse school, 1814-1878

12118 Curatoren van de Latijnse school, 1814-1878 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
12118 Curatoren van de Latijnse school, 1814-1878
INLEIDING
In 1797 werd, in navolging van andere steden in Nederland, een Latijnse School opgericht in Helmond, waar onderwijs werd gegeven in de klassieke talen, wiskunde, geschiedenis en aardrijkskunde. De leerkrachten werden aanvankelijk door het stadsbestuur aangesteld, dat het eigenlijke bestuur van de school was.
Eerst in 1814 als voorlopige voorziening en later in 1815 krachtens een K.B. van 2 augustus 1815 (nr.14): "waarbij de organisatie van het Hooger-Onderwijs in de Noordelijke Provincien wordt vastgesteld", werd het schoolbestuur gevormd door ten minste drie curatoren. In Helmond blijkt de burgemeester qualitate qua voorzitter van het curatorium te zijn.
De curatoren benoemden niet zelf de leerkrachten, maar maakten een voordracht waaruit de minister, belast met de zorg voor het onderwijs, een keuze deed.
Op basis van bovengenoemd K.B. werd door de curatoren een schoolreglement ontworpen, dat voor Helmond eerst in 1818 werd vastgesteld. De belangstelling voor de Latijnse School was nogal wisselend. Na 1851 nam het leerlingenaantal gestaag af. De oprichting van seminaries zal hieraan debet zijn. De vestiging van een Rijks Hogere Burgerschool te Helmond in 1867 betekende het einde voor de Latijnse School. In 1878 werd ze bij gebrek aan leerlingen gesloten.

Waarschijnlijk is na de opheffing van de school het archief aan de gemeente overgedragen en uiteindelijk in de gemeentelijke archiefbewaarplaats terechtgekomen. Aan de raadpleging zijn geen openbaarheidsbeperkende voorwaarden verbonden. De omvang van het archief bedraagt 0,2 m'.

Voor de onderzoeker
Omdat van 1797 tot 1814 het stadsbestuur tevens schoolbestuur was, moet men voor die periode het administratief archief van Helmond, 1300-1811, raadplegen.

Literatuur
A.M. Frenken, Helmond in het verleden, deel II, z.pl. ('s-Hertogenbosch) 1929, blz. 263-270.
M.W. van Boven,
27 juli 1982.

Kenmerken

Gemeente:
Helmond
Type archief:
Particulier