Uw zoekacties: Marcel Sloots, verzamelde stukken Stichting Vormgeversoverle...

11140 Marcel Sloots, verzamelde stukken Stichting Vormgeversoverleg Eindhoven (VOE), 1995-2011 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
1. Archiefvormer
11140 Marcel Sloots, verzamelde stukken Stichting Vormgeversoverleg Eindhoven (VOE), 1995-2011
INLEIDING
1. Archiefvormer
Op initiatief van Yksi (Leonne Cuppen, Eduard Sweep en Kees Heurkens) komt een aantal vormgevers en in vormgeving geïnteresseerden in de zomer van 1994 bij elkaar. Het betreft met name vormgevers die zich, na hun afstuderen aan de Academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven (de huidige Design Academy Eindhoven) in Eindhoven hebben gevestigd in plaats van te vertrekken naar bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam. Naar voorbeeld van de architecten en stedenbouwkundigen, die elkaar regelmatig treffen in het zogenaamde Q-café, brainstormen ze over mogelijkheden om een community van vormgevers te creëren, vormgeving beter zichtbaar te maken in Eindhoven, en Eindhoven meer gezicht te geven als stad van vormgeving en dat ook uit te dragen.

De groep noemt zich het Vormgevers Overleg Eindhoven (VOE). Bij het overleg is ook Jacomine van Overveld betrokken, op dat moment beleidsmedewerker Kunst van de gemeente Eindhoven. Mede op haar aangeven wordt het VOE geformaliseerd tot een stichting (oprichtingsdatum 14 augustus 1996). Als doelstelling vermelden de statuten: “De stichting Vormgeversoverleg Eindhoven stimuleert het ontstaan en de versterking van het vormgeversklimaat in Eindhoven en de regio en verricht voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.”

De stichting ontvangt een bescheiden subsidie van de gemeente om activiteiten te ontplooien. Zo vindt op 6 september 1995 het eerste vormgeverscafé plaats in de bovenzaal van Café Centraal op de markt. Dit vormgeverscafé, met presentaties van ontwerpers, groeit uit tot een maandelijkse bijeenkomst en krijgt een professioneler karakter met de verplaatsing naar het Daf Museum en het versturen van gedrukte uitnodigingen (opgemaakt door grafisch ontwerper Marcel Sloots en van tekst voorzien door Walter van Hulst). De lezingen vinden telkens plaats op de eerste woensdagavond van de maand, van oktober tot juli.
Stap voor stap gaat het VOE ook andere activiteiten organiseren. Zo worden in het seizoen 1996-1997 een symposium en workshop gehouden onder de titel “Ontwerpen met PUR”. Aan de workshop doen designers en kunstenaars mee, en na afloop verschijnt er een publicatie.

Net als de Design Academy Eindhoven, de Openbare Bibliotheek, Philips Design en De Krabbedans neemt het VOE in 1997 intrek in de Witte Dame in een en dezelfde ruimte samen met MU en het Architectuurcentrum Eindhoven. De lezingenreeks verhuist van het Daf Museum naar het auditorium van de Witte Dame. Het VOE krijgt een full time coördinator in de persoon van Han le Blanc die aan de slag gaat via de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), ook wel bekend als Melkertbanen. Het VOE verbreedt haar activiteiten. In 1998 wordt voor het eerst de Dag van het Ontwerp georganiseerd, als ontmoetingsdag tussen ontwerpers en het bedrijfsleven. Dit evenement groeit gestaag qua aantal participanten en deelnemers. In 2001 zijn 14 partijen betrokken bij de Dag van het Ontwerp, die op 13 november van dat jaar gehouden wordt op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en in het Evoluon, aangevuld met een cultureel programma. In de avonduren vindt een groot design-event plaats in het Evoluon, met onder andere de uitreiking van diverse Design Awards (Goed Industrieel Ontwerp en een Europese design award, een voorloper van de van de latere European Design Awards).

In datzelfde jaar 2001 vindt ook de Graduation Show - de tentoonstelling van pas-afgestudeerden van de Design Academy Eindhoven - voor het eerst weer plaats op de thuisbasis in Eindhoven, na tien edities in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Gelijktijdig met de Graduation Show vindt ook voor het eerst het evenement Designers Present plaats in MU, een initiatief van de ontwerpers Miriam van der Lubbe en Eduard Sweep (Yksi), ondersteund door Simone de Waart (op dat moment tevens voorzitter van het VOE).
Designers Present wil voorzien in een leemte, want voor jonge ontwerpers is in Nederland op dat moment nauwelijks of geen gelegenheid om zich te presenteren, terwijl Dutch Design internationaal juist veel aandacht trekt.

In 2002 transformeert het VOE naar de stichting het Design Platform Eindhoven (DPE), met in het bestuur alle belangrijke ontwerpinstellingen en –bedrijven in de regio Eindhoven. De organisatie krijgt een betaalde coördinator/directeur in de persoon van John Lippinkhof. In datzelfde jaar 2002 bundelen de Dag van het Ontwerp, de Graduation Show en Designers Present hun krachten en vindt van 16-22 oktober de eerste Week van het Ontwerp plaats onder auspiciën van de Stichting HDPE. De organisatie en coördinatie zijn in handen van Han le Blanc en Walter van Hulst, ondersteund door Maartje van Gestel. In 2005 verandert de Week van het Ontwerp haar naam in Dutch Design Week (DDW) en in 2011 viert de DDW haar 10-jarig jubileum.

Marcel Sloots is grafisch ontwerper, zijn bureau heet Volle Kracht. Hij ontwierp alle uitingen van het Vormgeversoverleg Eindhoven, het Design Platform Eindhoven en de Dutch Design Week tot en met het 10-jarig jubileum van de DDW in 2011.

Kenmerken

Gemeente:
Eindhoven
Type archief:
Particulier